Gå til innhold

Vurderer du å studere medisin? Les dette først.

Reipar

Har du lyst til å studere medisin?  

135 stemmer

1. 1. Har du tenkt å søke medisin?

• Ja.
      59
    • Nei.
      68
    • Vurderer å droppe det
      8

Anbefalte innlegg

Medisinstudiet har nå gjennom mange tiår vært et av de mest populære og prestisjefulle utdannelsene man kan ta i Norge. Årsaken til dette har vært at legeyrket har høy anseelse og status, høye lønninger, meget gode jobbmuligheter og et meningsfullt og givende arbeid.

Legeforeningen har i mange år også vært en av Norges sterkeste og beste fagforeninger. Uten bruk av streik har man gang på gang forhandlet frem meget gode avtaler.

En del av påstandene mine kommer til å være politisk ukorrekte og sannsynligvis sårende for en del, men jeg er dessverre redd at dette er realitetene. Og før jeg begynner så vil jeg bare påpeke at legeyrket alltid vil være meget givende og viktig i samfunnet.

Kort oppsummert hva som er i ferd med å skje:

Markedet oversvømmes av nyutdannede leger. For 6-8 år siden var det ca. 500 turnusplasser i året i Norge. Årlig er det to turnustrekninger og ved forrige trekning i 2010 var det nesten 1000 nyutdannede leger påmeldt, sannsynligvis kommer vi til å ende på et sted mellom 1200-1400 nye turnusleger bare for 2010. Staten forplikter seg å skaffe turnusplasser til alle som melder seg på. Dette gjelder også ikke-nordmenn med utdannelsen sin fra utlandet.

For å si det litt flåsete: Er du utlending og har en medisinutdannelse så kan du, ved å stå på en enkel norsktest, få tildelt en jobb som gir deg ca. 450,000 i årslønn og billig bolig ved å melde deg på en loddtrekning. Ingen spør hvem du er eller hva du har gjort.

Legeforeningen har anslått at de neste 10 årene så kommer omtrent 500 leger til å gå ut i pensjon, årlig. Når man tenker på at det ca. er 20,000 leger i Norge i dag så er det lett å forstå at dette regnestykket ikke kommer til å gå opp. Unge, nyutdannede leger i Norge kommer til å gå arbeidsledig og det om kort tid.

Hvordan har dette skjedd ?

Enkelt og greit:

- Stabilt store kull i Norge

- En ekstrem og ukontrollert økning av norske medisinsstudenter, sponset av Lånekassen, i Øst-Europa. Det er i dag 1100 norske medisinsstudenter bare i Polen.

- En økende andel ikke-nordmenn med medisinutdannelsen sin fra utlandet som innser hvilken gavepakke det er norske myndigheter deler ut.

Konsekvensene

Det som kommer til å skje er følgende:

1. Nyutdannede leger begynner å gå arbeidsledig

Mye av makten til Legeforeningen har hatt sin bakgrunn i at det har vært legemangel i Norge.

Selgers marked - behovet for leger har vært skrikende og da er det en naturlig konsekvens at

"selger av legetjenester", Legeforeningen, dikterer betingelsene.

Vi er nå på ekspressfart inn i Kjøpers marked. Med en gang det tusler arbeidsledige leger rundt i Norge har Legeforeningen mistet sitt aller viktigste forhandlingskort. Disse legene kommer til å være villige til å godta betydelig dårligere vilkår og dette kommer til å presse lønningene og de generelle vilkårene betydelig ned.

2. Sykehjemslegene

Å jobbe som lege på sykehjem har aldri vært populært og det kommer aldri til å bli populært. Faktum er at vi er på vei inn i en eldrebølge som har potensialet til å ta knekken på velferdstaten Norge. Vi kommer til å få et vanvittig behov for sykehjemsleger og dette har nok de kloke politikerne på Løvebakken tenkt lenge på. Hvordan i all verden skal man få leger til å jobbe på sykehjem, for en lønning som den norske stat vil ha råd til å betale?

Løsningen er selvfølgelig å oversvømme markedet. Stillingen "Sykehjemslege" kommer til å poppe opp som padder i regntiden i 10-året fremover. Disse kommer til å være dårlig betalt og lite populære, men på grunn av antallet som nå utdannes så kommer de til å bli besatt uten problem.

I tillegg så tror jeg at den generelle oppfattelsen av leger i Norge kommer til å endre seg:

- En av grunnene til at den norske befolkningen har akseptert at leger har så gode vilkår er den statusen som medisinstudiet har i Norge. "Når det er sååå vanskelig å komme inn og man må jobbe liiivskiten av seg hele videregående for å komme inn på et 6-årig beinhardt studium så fortjener man virkelig den gode lønna".

Inntrykket at alle kan ta en "snarvei" gjennom Øst-Europa kan nok rokke ved dette synet.

- Kvinneandelen. Andelen kvinnelige leger er i Norge i ferd med å bli rundt 70% og dette har historisk sett vært en særs ugunstig faktor når det kommer til lønnsutvikling og anseelse.

- Utenlandske leger med meget tvilsomme norskkunnskaper er i ferd med å bli en gjenganger. Gamlemor begynner å bli drittlei av å ikke bli skjønt når hun kommer på sykehuset og dette gjør naturligvis at mistilliten til helsevesenet øker.

- Fokus på legetabber. I dag kan man knapt åpne en avis uten å lese en eller annen historie om noen som er blitt feilbehandlet. Avisene har skjønt at tragiske feilbehandlingshistorier selger og dette er utvilsomt med på å øke mistilliten til helsevesenet og leger generellt.

-------------------------------------------------

Er drømmen din å bli lege og å hjelpe folk som trenger det mest så er det ingenting å tvile på - medisinstudiet er ekstremt interessant og jobben er givende.

Om du derimot er litt tvilende og kunne like godt tenkt deg en realfags-, siv.ing- eller økonomiutdannelse, men heller mot legeyrket på grunn av den sikkerheten jobben tilbyr, så vil jeg seriøst anbefale deg å vurdere saken på nytt.

15.april er fristen - vit hva du søker på.

Alle som vurdere medisin bør tenke over dette:

Hvorfor har du lyst til å bli lege???har du tenkt nøye over valget?

Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker. Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Ja, da er spenningen over.

Det gikk til helvete, men litt mindre til helvete enn hva jeg hadde trudd. Omtrent 1070 trakk nummer. (1014 nummer totalt, men mange parplasser.)

Dette betyr uansett at SAFH (som forventet) trekker sin garanti på maksimum 1/2-års ventetid, og noen risikerer nå å vente et helt år.

NRK er først ute med saken:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7481927

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7482614

Forvent flere saker i dagene framover.

Nå begynner korthuset å ramle sammen. Hva skjer i fremtiden? Hva skjer med de som går på de yngre kullene ? Et nytt system er ikke innført i en fei - kommer vi til å få flere år med fullstendig kaos ?

Vi får håpe at det kanskje denne gangen blir litt blæst om denne saken og noen faktisk tørr å si ting slik som de er. Det er for mange som søker fra utlandet. Punktum finale.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har vel nevnt dette et titals ganger på dette forumet. Er det noen som tenker på at en av grunnene til at folk søker seg til Ø Europa er at opptaket til Norge er lagt opp på en idiotisk måte. Enten har du 6ere fra VGS, eller så har du tilbrakt 4 år på å ta opp fag. Ha at folk må ha et veldig bra snitt fra VGS, spesielt fra realfagene. Så kan folk heller ta en ordentlig opptaksprøve som bare kan tas et gitt antall ganger.

Da kan de som ikke komme inn finne seg noe annet å gjøre, istedenfor å bli silt ut i østeuropa. Samtidig burde lånekassen slutte å sponse studier i utlandet med mindre Norge har behov for dette. At folk drar for å ta exphil på Bali er vel strengt tatt waste, øk heller studielånet i Norge til 120000 i året slik at de fleste kan leve av pengene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå viser det seg at hele turnustjenesten skal avvikles.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4044195.ece

Det er interessant utfall, om ikke annet. Kanskje ikke helt uventet, dog.

Edit: Spesielt dette sitatet tror jeg er ganske reelt:

Kritikere frykter at en konsekvens av endringen vil bli at de beste nyutdannede legene vil ta seg jobber ved de store sykehusene i Sør-Norge, og at nyutdannede med gode kontakter i medisinmiljøet vil få de mest attraktive jobbene.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar

Norske statsborgere? 45% har vært nevnt i media.

Ok, så i korte trekk utdanner Norge AS rundt 250 leger for mye i året.

Mitt forslag, definer turnusen som utdanning, utvid antall studieplasser i Norge med 100, og ha to kvoter.

Den ene kvoten forblir som i dag, de som fikk 6ere gjennom hele VGS. Den andre kvoten tar en opptaksprøve som bare kan bli tatt et gitt antall ganger, og de bør ha minst et snitt på dunno 5, og gode karakterer i realfagene. Ta gjerne en øvre aldersgrense på 23.

Eneste man gjør i dag er at Bjørknes tjener fett på folk som bruker 4 år av livet sitt på å komme inn på medisin.

Lenke til kommentar

Litt mer statistikk fra trekningen:

Slik fordeler antallet nummer seg.

NTNU 118

UiB 126

UiO 129

UiT 74

Utenl 604

Totalt 1062

Hvor mange av de fra utlandet er statsborgere?

Norske statsborgere? 45% har vært nevnt i media.

Jeg mener å ha hørt at 45% er norske statsborgere totalt, altså både fra innland og utland, men det er mulig mediene ikke har gjort jobben sin med research. Det må da gå an å finne ut dette sikkert..

Lenke til kommentar

At det er over 300 som blir ferdig utenlands hvert år høres veldig mye ut ihvertfall. (Kan jo være at det er så mange som begynner hvert år, men det er jo et stort frafall)

Denne leger i utdanningsstilling som de kaller det. Gjelder dette alle?

Lenke til kommentar

At det er over 300 som blir ferdig utenlands hvert år høres veldig mye ut ihvertfall. (Kan jo være at det er så mange som begynner hvert år, men det er jo et stort frafall)

Denne leger i utdanningsstilling som de kaller det. Gjelder dette alle?

Tror den eneste måten å omgå den på er å ta turnusen i et nordisk land.

Lenke til kommentar

Men, som nevnt, så blir hele turnuesen nå borte.

Det vil bli helt nye spilleregler og utfordringer, men kan kanskje hjelpe på sikt.

Det kan bli interessant å se hvordan dette kommer til å utarte seg.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar

Jeg er veldig spent på hvordan den endelige endringen blir. Blir spennende å følge dette. Aftenposten skrev også at turnustjenesten skulle avskaffes allerede 2012.

Som kommende medisinstudent er jeg glad for at de endelig har bestemt seg for å gjøre noe :)!

FLOTTE GREIER!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Lib - lib!

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2011/06/01/foreslar-leger-i-begynners/index.xml

Her står det mye interessant, spesielt:

• Med en provenynøytral (?) ordning må Statens rammetilskudd til regionale helseforetak holdes uendret for tjeneste i sykehus, og tilskuddet til kommunen utbetales etterskuddsvis etter dagens turnustakster. Økt tilskudd til veiledning, administrative kostnader ved søknadsbehandling mv. og positive distriktstiltak finansieres ved at kapasiteten for 2012 og 2013 reduseres fra dagens 950 turnusstillinger til 800 LiB-stillinger på årlig basis.

Vi har tusen nyutdannede leger i ventekø og de skal kutte antallet stillinger med nesten 20% ? Provoserende, for å si det mildt.

Det er veldig trist, men det ser ut til at mange av de dystre spådommene mine fra jeg startet denne tråden er i ferd med å gå i oppfyllelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å være ærlig etter hva jeg har forstått så er det ikke så ille?

Det som er ille er at vi har hatt en fraværende politisk styring av antallet norske medisinstudenter. Dette i kombinasjon med at vi har hatt en meget attraktiv turnustjeneste som har lokket til seg mange utenlandske leger gjør nå at systemet kollapser.

Du skal studere medisin og skal da i fremtiden inn i et jobbmarked hvor man utdanner et overskudd på mange hundre leger hvert eneste år.

Vi utdanner nesten 600 leger i Norge hvert år og 400-500 i utlandet hvor antallet er økende. I tillegg har vi 300-400 utenlandske søkere. Og får HOD det slik de vil skal vi få 800 LiB-stillinger i året.

Hva skal hundrevis av arbeidsledige leger ta seg til ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...