Gå til innhold

Vurderer du å studere medisin? Les dette først.

Reipar

Har du lyst til å studere medisin?  

135 stemmer

1. 1. Har du tenkt å søke medisin?

• Ja.
      59
    • Nei.
      68
    • Vurderer å droppe det
      8

Anbefalte innlegg

Ender vi med et proteksjonistisk system der de norske medisinsstudentene kommer til å bruke studietiden sin på å skaffe seg kontakter for å sikre til seg fremtidige jobber i nærmiljøet hvor de har hatt praksis?

Ja, det kommer til å bli nøyaktig som i usa. 1:1.

- Kun de som har studert i Norge får jobb.

- Kun de med gode karakterer (innføres ved alle univ)

- Kun de som sleiker sjefen og er godvenn med alle sykepleiere, og balanserer enkelte umulige dillemmaer som oppstår, får beholde spesialistutdanningsplassen.

- Kun de som beholder spesialistutdanningsplassen, får til syvende og sist lisens og rett til å praktisere fritt.

Det blir et fascistsamfunn for leger.

I tillegg vil ikke hver enkelt i samfunnet nyte godt av "overproduksjonen" av medisinere, da markedet ikke er fritt, og de som ikke får turnus/utdanningsstilling ikke får tilby tjenester.

Folk er uvitende rundt dette, så prisen på tjenester vil gå opp, og lege-arbeidsledigheten vil øke.

Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ihvertfall bekrefte at antallet med.studenter i tysktalende land er historisk lavt. For eksempel er jeg, meg bekjent, den eneste norske som studerer i Österrike. Angsten for tysk har nok skylden. Det er jo mere in aa laere spansk idag...

I motsetning til de som studerer i de norske "gettoene" i östeuropa har jeg imidlertid mulighet for aa jobbe her nede etter endt utdanning (som er snart) Vanskelig for de fleste her aa forestille seg, men det er faktisk mulig aa ha et liv utenfor Norge. :-)

Endret av Heimdall
Lenke til kommentar

For samfunnet som en helhet så tror jeg faktisk at denne utviklingen vi ser er nesten utelukkende positiv. Flinke folk kommer alltid til å få arbeid

Hvordan finner en arbeidsgiver ut om en lege er flink eller ei?

Referanser fra tidligere arbeidsgivere, praksislærere osv. Evt karakterer om dette innføres.

Medisinstudenter får midlertidig lisens etter 4.5 år og de aller fleste har hatt relevant arbeid før de skal ut i turnus. Disse referansene er det viktigste man har som arbeidssøkere senere.

Lenke til kommentar

EØS-reglene gjør at vi ikke kan gjøre forskjell på EU-borgere og norske statsborgere. Men det kreves vel at de kan norsk?

Ja.

Nå har reglene blitt endret for ikke så lenge siden, men tidligere var de ihvertfall 500 poeng på den såkalte bergenstesten.

Jeg tror nok mange har erfart at dette ikke er tilstrekkelig.

For alle turnustrekninger før 2010 var det faktisk slik at man kunne melde seg opp til turnus uten å ha bestått testen, slik at man kunne ta testen ved en senere anledning.

Nå er det heldigvis slik at man må dokumentere språkkunnskaper før oppmelding til turnus. Men som du ser av den pågående turnustrekningen har det ikke hatt den store effekten.

Lenke til kommentar

Det er litt dumt at dere ser ut til å dra kvaliteten på utdanningene i Sentral-Europa under en og samme kam. Jeg tror mange arbeidsgivere i Norge vil sette stor pris på en som har klart seg gjennom et studie i for eksempel Krakow (der jeg vil gå) - for det første så er det litt (med trykk på litt altså) vanskeligere å komme inn der, der du først må ha et snitt i realfagene på helst over 4,5 og du må gjennom en opptaksprøve. Å kalle de medisinstudiene en snarvei blir for dumt - har du først kommet inn der er det ikke fryd og gammen å fullføre, slik det er i Norge. Det utdannes dårlige og gode leger i Norge på lik linje med i Øst-Europa. Å skulle samle karakterer til jeg får 6,6 i snitt er uaktuelt, jeg vil begynne på studiene så fort som mulig. Og det er ikke slik at jeg er "dum" heller - men jeg tok ikke realfag på videregående, og visste ikke jeg ville bli lege før andreåret - men jeg har et snitt på ca 5 uten noen tilleggspoeng. Likevel, å gå to-tre år til og samle masse poeng er helt uaktuelt, det blir litt bortkasta for min del.. :)

Men forøvrig er jeg helt klar over "farene" med å bli lege idag, og jeg vil fremdeles bli det uten tvil i mitt hjerte, rett og slett fordi jeg vet det er det jeg skal bli!

Lenke til kommentar

Å kalle de medisinstudiene en snarvei blir for dumt - har du først kommet inn der er det ikke fryd og gammen å fullføre, slik det er i Norge.

Insinuerer du her at det norske medisinstudiet er lett?

Hehe, ble vel kanskje litt feil uttrykt det der - men faglig synes jeg medisin i Norge virker lettere enn de i Sentral-Europa. Det er vel allment kjent igrunn? Ingen av de er jo lette, for all del - men fagmessig tror jeg det er mye mer nøye andre steder :)

Legg merke til at jeg sier TROR, for jeg har jo ikke studert noen av plassene enda og snakker kun ift hva jeg har hørt av andre både i Norge og Polen/Ungarn/Slovakia.

Lenke til kommentar

Hehe, ble vel kanskje litt feil uttrykt det der - men faglig synes jeg medisin i Norge virker lettere enn de i Sentral-Europa.

Hva legger du i faglig? Medisinstudiene i Norge legger nok mer vekt på de "mykere" fagene innenfor medisinen, men det å ha trening i å kommunisere med en pasient er ikke nødvendigvis mindre viktig enn å ha terpet på anatomi og biokjemi..

Lenke til kommentar

Det er litt dumt at dere ser ut til å dra kvaliteten på utdanningene i Sentral-Europa under en og samme kam. Jeg tror mange arbeidsgivere i Norge vil sette stor pris på en som har klart seg gjennom et studie i for eksempel Krakow (der jeg vil gå) - for det første så er det litt (med trykk på litt altså) vanskeligere å komme inn der, der du først må ha et snitt i realfagene på helst over 4,5 og du må gjennom en opptaksprøve. Å kalle de medisinstudiene en snarvei blir for dumt - har du først kommet inn der er det ikke fryd og gammen å fullføre, slik det er i Norge. Det utdannes dårlige og gode leger i Norge på lik linje med i Øst-Europa. Å skulle samle karakterer til jeg får 6,6 i snitt er uaktuelt, jeg vil begynne på studiene så fort som mulig. Og det er ikke slik at jeg er "dum" heller - men jeg tok ikke realfag på videregående, og visste ikke jeg ville bli lege før andreåret - men jeg har et snitt på ca 5 uten noen tilleggspoeng. Likevel, å gå to-tre år til og samle masse poeng er helt uaktuelt, det blir litt bortkasta for min del.. :)

Men forøvrig er jeg helt klar over "farene" med å bli lege idag, og jeg vil fremdeles bli det uten tvil i mitt hjerte, rett og slett fordi jeg vet det er det jeg skal bli!

Den dogmen du kommer med, ødelegger for veldig mange utenlandske medisinstudenter. Det at det er lettere i Norge, vet du vel ingenting om? Mange østblokkstudenter virker som om har mikro-penis kompleks, og må på død og liv rope ut at deres studie er så utrolig mye hardere.

Den teoretiske medisinutdanningen er jo tilnærmet lik over hele verden. Det er pato, fysio, biokjemi, celle-biologi osv. Det som skiller klinten fra hveten er uansett klinisk- og pasienterfaring, samt ens egne kvaliteter.

Lykke til i Polen. Prøv å lær deg språket så fort som mulig, slik at du får deg litt pasientkontakt og mulighet til å få henge på klinikkene. Litt fetere å erfare en patella arthroplasty enn å lese om protein folding ;)

Endret av chainreaction
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, ble vel kanskje litt feil uttrykt det der - men faglig synes jeg medisin i Norge virker lettere enn de i Sentral-Europa.

Hva legger du i faglig? Medisinstudiene i Norge legger nok mer vekt på de "mykere" fagene innenfor medisinen, men det å ha trening i å kommunisere med en pasient er ikke nødvendigvis mindre viktig enn å ha terpet på anatomi og biokjemi..

I mine øyne har uansett pasientkontakt mye med hvordan man selv er som person, og det er bedre å "lære seg" (?) det i ettertid og ha en solid teoretisk bakgrunn.

Den dogmen du kommer med, ødelegger for veldig mange utenlandske medisinstudenter. Det at det er lettere i Norge, vet du vel ingenting om? Mange østblokkstudenter virker som om har mikro-penis kompleks, og må på død og liv rope ut at deres studie er så utrolig mye hardere.

Den teoretiske medisinutdanningen er jo tilnærmet lik over hele verden. Det er pato, fysio, biokjemi, celle-biologi osv. Det som skiller klinten fra hveten er uansett klinisk- og pasienterfaring, samt ens egne kvaliteter.

Lykke til i Polen. Prøv å lær deg språket så fort som mulig, slik at du får deg litt pasientkontakt og mulighet til å få henge på klinikkene. Litt fetere å erfare en patella arthroplasty enn å lese om protein folding ;)

Som jeg sa så sier jeg hva jeg har oppfattet av folk jeg kjenner rundt om kring, sier jo ikke at dette er et faktum på noen måte :)

Takk, har planer om det!

Lenke til kommentar
2. Sykehjemslegene

Å jobbe som lege på sykehjem har aldri vært populært og det kommer aldri til å bli populært. Faktum er at vi er på vei inn i en eldrebølge som har potensialet til å ta knekken på velferdstaten Norge. Vi kommer til å få et vanvittig behov for sykehjemsleger og dette har nok de kloke politikerne på Løvebakken tenkt lenge på. Hvordan i all verden skal man få leger til å jobbe på sykehjem, for en lønning som den norske stat vil ha råd til å betale?

Løsningen er selvfølgelig å oversvømme markedet. Stillingen "Sykehjemslege" kommer til å poppe opp som padder i regntiden i 10-året fremover. Disse kommer til å være dårlig betalt og lite populære, men på grunn av antallet som nå utdannes så kommer de til å bli besatt uten problem.

Smart!

Lenke til kommentar

Hva mener du med "utlendinger" og "ikke-nordmenn" som ikke kan snakke norsk? Nå må du slutte å sette de nordmenn som studerer medisin i Øst-Europa i dårlig lys, blir bare dumt av deg å gruppere dem som "utlendinger" og "ikke-nordmenn". De er da like mye nordmenn som de som velger å studere medisin i Norge...

Med utlendinger og ikke-nordmenn mener jeg leger/medisinstudenter som ikke er norske statsborgere og som ikke har studert i Norge. Disse har ingenting med norske medisinsstudenter i utlandet/Øst-Europa å gjøre.

Dette er tyskere, polakker, ungarere, indere, pakistanere osv.

Denne gruppen kommer i tillegg til norske medisinstudenter i og utenfor Norges grenser og har blitt et betydelig antall.

Denne gruppen utgjør så godt som alle de som ikke ringer for velge turnusplass og som ikke møter opp til turnus.

Til slutt må jeg bare påpeke at jeg overhodet ikke har noe mot de som benytter seg av dette systemet. Selvfølgelig gjør de det. Det er jo en gavepakke å være sikret 10-20x den lønna du hadde fått hjemme i en loddtrekning, mot å ta et lynkurs i norsk. Faktum er at en betydelig andel av disse ikke hadde fått jobb om man måtte søke på vanlig måte og mange av dem fungerer dessverre dårlig på grunn av elendige norskkunnskaper.

Jeg er en pakistaner som er født og oppvokst i Norge med norsk statsborgerskap. Jeg vet at det er mange norsk-pakistanere på lik linje med andre minoriteter og nordmenn som velger å studere i Øst-Europa. Jeg vet også at det er en betydelig mengde pakistanere som studerer medisin i Norge :cool:.

Personlig blir jeg glad at mange pakistanere velger å ta høyere utdanning og på en annen side er det leit å pakistanere og andre minoriteter som er født og oppvokst i Norge som ikke tar høyere utdanning. Skal vi slutte å bli sett på som "annenrangs" og "kriminelle" hos den norske befolkningen er en solid utdanning et must.

Til dere minoriteter som leser dette, stå på, ta høyere utdanning, så trenger ikke vi å bli assosiert som folk med lavtlønnede/status yrker.

haha, dette er sikkert ett eldgammelt innlegg, men jeg må bare presisere den stereotypiske holdningen både norsk-utlendinger og utlendinger har om rasisme. Seriøst, alle i verden er ikke imot dere, å alle er faktisk ikke rasister. Vær så god.

Tilbake til topic ; dette var skremmende tall for en fremtidig medisinstudent. Jeg vil gjerne ta medisinutdanning i utlandet, men jeg kunne likt å undervise også. En idê for fremtidige leger er jo å føre disse sammen.

Lenke til kommentar

Æsj, det ble litt uoversiktelig. La oss heller ta år for år.

Spillereglene er altså at alle som vil ha skal få turnus og vi har ca 850-900 plasser i året. La oss si 900 da.

Totalt for 2011-kullet vil omtrent 1600 melde seg opp. Av disse vil 700 ikke få plass.

2012-kullet vil, med stigningen i utenlandsstudenter, bli omtrent 1700. Med 700 overført fra 2011-kullet blir dette 2400. På 900 plasser.

2013-kullet vil bli omtrent 1800, samlet med de overført fra 2012: 3100. 900 ut i turnus.

2014-kullet vil bli omtrent 1900, samlet med de overført fra 2013: 4100.

Dette er ikke innkludert noe som helst frafall, som helst sikkert kommer. Man kan nok helt sikkert trekke fra en del 100 her og der, men trenden er likevel klar.

Hva skjer med de som går på de yngste kullene nå? Om vi noen sinne begynner å nærme oss 3000 på venteliste så innebærer dette altså at folk må vente 2-3 år på turnus. Selvfølgelig helt og fullstendig uholdbart. Dette vil tvinge igjennom en endring asapzulu.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette bør alle tenke på som vurdere medisin:

Hvorfor har du lyst til å bli lege???har du tenkt nøye over valget?

Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker. Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...