Gå til innhold

Vurderer du å studere medisin? Les dette først.

Reipar

Har du lyst til å studere medisin?  

135 stemmer

1. 1. Har du tenkt å søke medisin?

• Ja.
      59
    • Nei.
      68
    • Vurderer å droppe det
      8

Anbefalte innlegg

Medisinstudiet har nå gjennom mange tiår vært et av de mest populære og prestisjefulle utdannelsene man kan ta i Norge. Årsaken til dette har vært at legeyrket har høy anseelse og status, høye lønninger, meget gode jobbmuligheter og et meningsfullt og givende arbeid.

Legeforeningen har i mange år også vært en av Norges sterkeste og beste fagforeninger. Uten bruk av streik har man gang på gang forhandlet frem meget gode avtaler.

En del av påstandene mine kommer til å være politisk ukorrekte og sannsynligvis sårende for en del, men jeg er dessverre redd at dette er realitetene. Og før jeg begynner så vil jeg bare påpeke at legeyrket alltid vil være meget givende og viktig i samfunnet.

Kort oppsummert hva som er i ferd med å skje:

Markedet oversvømmes av nyutdannede leger. For 6-8 år siden var det ca. 500 turnusplasser i året i Norge. Årlig er det to turnustrekninger og ved forrige trekning i 2010 var det nesten 1000 nyutdannede leger påmeldt, sannsynligvis kommer vi til å ende på et sted mellom 1200-1400 nye turnusleger bare for 2010. Staten forplikter seg å skaffe turnusplasser til alle som melder seg på. Dette gjelder også ikke-nordmenn med utdannelsen sin fra utlandet.

For å si det litt flåsete: Er du utlending og har en medisinutdannelse så kan du, ved å stå på en enkel norsktest, få tildelt en jobb som gir deg ca. 450,000 i årslønn og billig bolig ved å melde deg på en loddtrekning. Ingen spør hvem du er eller hva du har gjort.

Legeforeningen har anslått at de neste 10 årene så kommer omtrent 500 leger til å gå ut i pensjon, årlig. Når man tenker på at det ca. er 20,000 leger i Norge i dag så er det lett å forstå at dette regnestykket ikke kommer til å gå opp. Unge, nyutdannede leger i Norge kommer til å gå arbeidsledig og det om kort tid.

Hvordan har dette skjedd ?

Enkelt og greit:

- Stabilt store kull i Norge

- En ekstrem og ukontrollert økning av norske medisinsstudenter, sponset av Lånekassen, i Øst-Europa. Det er i dag 1100 norske medisinsstudenter bare i Polen.

- En økende andel ikke-nordmenn med medisinutdannelsen sin fra utlandet som innser hvilken gavepakke det er norske myndigheter deler ut.

Konsekvensene

Det som kommer til å skje er følgende:

1. Nyutdannede leger begynner å gå arbeidsledig

Mye av makten til Legeforeningen har hatt sin bakgrunn i at det har vært legemangel i Norge.

Selgers marked - behovet for leger har vært skrikende og da er det en naturlig konsekvens at

"selger av legetjenester", Legeforeningen, dikterer betingelsene.

Vi er nå på ekspressfart inn i Kjøpers marked. Med en gang det tusler arbeidsledige leger rundt i Norge har Legeforeningen mistet sitt aller viktigste forhandlingskort. Disse legene kommer til å være villige til å godta betydelig dårligere vilkår og dette kommer til å presse lønningene og de generelle vilkårene betydelig ned.

2. Sykehjemslegene

Å jobbe som lege på sykehjem har aldri vært populært og det kommer aldri til å bli populært. Faktum er at vi er på vei inn i en eldrebølge som har potensialet til å ta knekken på velferdstaten Norge. Vi kommer til å få et vanvittig behov for sykehjemsleger og dette har nok de kloke politikerne på Løvebakken tenkt lenge på. Hvordan i all verden skal man få leger til å jobbe på sykehjem, for en lønning som den norske stat vil ha råd til å betale?

Løsningen er selvfølgelig å oversvømme markedet. Stillingen "Sykehjemslege" kommer til å poppe opp som padder i regntiden i 10-året fremover. Disse kommer til å være dårlig betalt og lite populære, men på grunn av antallet som nå utdannes så kommer de til å bli besatt uten problem.

I tillegg så tror jeg at den generelle oppfattelsen av leger i Norge kommer til å endre seg:

- En av grunnene til at den norske befolkningen har akseptert at leger har så gode vilkår er den statusen som medisinstudiet har i Norge. "Når det er sååå vanskelig å komme inn og man må jobbe liiivskiten av seg hele videregående for å komme inn på et 6-årig beinhardt studium så fortjener man virkelig den gode lønna".

Inntrykket at alle kan ta en "snarvei" gjennom Øst-Europa kan nok rokke ved dette synet.

- Kvinneandelen. Andelen kvinnelige leger er i Norge i ferd med å bli rundt 70% og dette har historisk sett vært en særs ugunstig faktor når det kommer til lønnsutvikling og anseelse.

- Utenlandske leger med meget tvilsomme norskkunnskaper er i ferd med å bli en gjenganger. Gamlemor begynner å bli drittlei av å ikke bli skjønt når hun kommer på sykehuset og dette gjør naturligvis at mistilliten til helsevesenet øker.

- Fokus på legetabber. I dag kan man knapt åpne en avis uten å lese en eller annen historie om noen som er blitt feilbehandlet. Avisene har skjønt at tragiske feilbehandlingshistorier selger og dette er utvilsomt med på å øke mistilliten til helsevesenet og leger generellt.

-------------------------------------------------

Er drømmen din å bli lege og å hjelpe folk som trenger det mest så er det ingenting å tvile på - medisinstudiet er ekstremt interessant og jobben er givende.

Om du derimot er litt tvilende og kunne like godt tenkt deg en realfags-, siv.ing- eller økonomiutdannelse, men heller mot legeyrket på grunn av den sikkerheten jobben tilbyr, så vil jeg seriøst anbefale deg å vurdere saken på nytt.

15.april er fristen - vit hva du søker på.

Endret av Reipar
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig enig.

I tillegg tenker jeg at de burde gjøre noe med hele opptaksordningen på medisinstudiet ift. å sile ut de personene etter personlige egenskaper. Legeyrket handler jo i første rekke om å arbeide med mennesker som sliter med et problem (en stor andel sliter feks. psykisk), og da er sosiale evner veldig viktig! Det hjelper lite å være "6'er-elev" hvis du ikke klarer å snakke med folk. De burde redusere antallet plasser, senke karakterkravene en smule, og heller kalle inn søkerne til opptaksintervju i likhet med det de har på politihøyskolen. Og nei, jeg er ikke lege, men jeg jobber tett sammen med flere. De fleste er veldig (veldig) flinke, men det er godt nok også et par stykker jeg mistenker for å slite med en eller annen grad av autisme ;)

Lenke til kommentar

Veldig enig.

I tillegg tenker jeg at de burde gjøre noe med hele opptaksordningen på medisinstudiet ift. å sile ut de personene etter personlige egenskaper. Legeyrket handler jo i første rekke om å arbeide med mennesker som sliter med et problem (en stor andel sliter feks. psykisk), og da er sosiale evner veldig viktig! Det hjelper lite å være "6'er-elev" hvis du ikke klarer å snakke med folk. De burde redusere antallet plasser, senke karakterkravene en smule, og heller kalle inn søkerne til opptaksintervju i likhet med det de har på politihøyskolen. Og nei, jeg er ikke lege, men jeg jobber tett sammen med flere. De fleste er veldig (veldig) flinke, men det er godt nok også et par stykker jeg mistenker for å slite med en eller annen grad av autisme ;)

For samfunnet som en helhet så tror jeg faktisk at denne utviklingen vi ser er nesten utelukkende positiv. Flinke folk kommer alltid til å få arbeid, så at det endelig blir konkurranse i dette yrket tror jeg kommer til å øke kvaliteten på legene generellt sett. Mange steder i periferi`en har man i lang tid levd etter mottoet "heller en dårlig lege, enn ingen lege". Etterhvert vil nok til og med de mest perifere plassene få konkurranse om jobbene.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Hva mener du med "utlendinger" og "ikke-nordmenn" som ikke kan snakke norsk? Nå må du slutte å sette de nordmenn som studerer medisin i Øst-Europa i dårlig lys, blir bare dumt av deg å gruppere dem som "utlendinger" og "ikke-nordmenn". De er da like mye nordmenn som de som velger å studere medisin i Norge...

Lenke til kommentar

Hva mener du med "utlendinger" og "ikke-nordmenn" som ikke kan snakke norsk? Nå må du slutte å sette de nordmenn som studerer medisin i Øst-Europa i dårlig lys, blir bare dumt av deg å gruppere dem som "utlendinger" og "ikke-nordmenn". De er da like mye nordmenn som de som velger å studere medisin i Norge...

Med utlendinger og ikke-nordmenn mener jeg leger/medisinstudenter som ikke er norske statsborgere og som ikke har studert i Norge. Disse har ingenting med norske medisinsstudenter i utlandet/Øst-Europa å gjøre.

Dette er tyskere, polakker, ungarere, indere, pakistanere osv.

Denne gruppen kommer i tillegg til norske medisinstudenter i og utenfor Norges grenser og har blitt et betydelig antall.

Denne gruppen utgjør så godt som alle de som ikke ringer for velge turnusplass og som ikke møter opp til turnus.

Til slutt må jeg bare påpeke at jeg overhodet ikke har noe mot de som benytter seg av dette systemet. Selvfølgelig gjør de det. Det er jo en gavepakke å være sikret 10-20x den lønna du hadde fått hjemme i en loddtrekning, mot å ta et lynkurs i norsk. Faktum er at en betydelig andel av disse ikke hadde fått jobb om man måtte søke på vanlig måte og mange av dem fungerer dessverre dårlig på grunn av elendige norskkunnskaper.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Var det ikke en sak på Dagsrevyen i fjor som gikk ut på at norske sykehus snart trenger flere kirurger (innen alle eller de fleste fleste feltene), onkologer, leger innenfor øre-nese-hals, innen lungesykdommer, osv, og ikke så mange barneleger?

Samtidig som man vurderte på om man skulle øke andelen menn og senke andelen kvinner ved norske universiteter. Muligens jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Interessant lesestoff.

MEN; jeg ønsker meg kildereferanser til tallene og påstandene dine, det er farlig å la folk få tvilen til gode på påstander som ikke har henvisninger videre. :)

http://legeforeningen.no/id/1455

Medisinstudenter i utlandet pr. 2010:

Polen: 1105 Ungarn: 485 Danmark: 244 Tsjekkia: 181 Slovakia: 204 Tyskland: 74 Osv..

Antallet leger som pensjonerer seg:

Her finner jeg ikke igjen den orginale artikkelen, men her fra 2000 så ble det estimert at det i årene fremover kommer til å pensjonere seg 350 leger i året. Det estimatet jeg har hørt er noe høyere og det virker logisk.

http://www.legeforeningen.no/id/4395.0

"Et sannsynlig estimat vil være at ca 350 leger går av med pensjon årlig i de kommende år. "

Turnusvalg med oppstart høsten 2010:

http://www.med.uio.no/turnus/arkiv/Turnusstart150810/valgliste150810.html

Plasser: ca. 400 Antall påmeldtenr: 910 (dette inkluderer ca. 40 parplasser, ergo er det reelle tallet ca. 950)

For å finne de påmeldte som ikke har norsk tilknytning må du summere antallet registrert som "Utenl" i turnustrekning og trekke fra antallet norske medisinsstudenter i utlandet som gikk 1.året i 2004. Dette er omstendelig, du får ta ordet mitt på at dette utgjør rundt 200 stykker.

Videre ser du på denne listen de som står oppført som "Ikke ringt". Dette er folk som har meldt seg på turnus, fått et nummer, men ikke valgt plass. Disse gjør at andre blir flyttet lengre ned på listen og mister plassen sin. Så godt som alle som ikke har ringt er registrert som "Utenl".

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Med utlendinger og ikke-nordmenn mener jeg leger/medisinstudenter som ikke er norske statsborgere og som ikke har studert i Norge. Disse har ingenting med norske medisinsstudenter i utlandet/Øst-Europa å gjøre.

Denne gruppen kommer i tillegg til norske medisinstudenter i og utenfor Norges grenser og har blitt et betydelig antall.

Denne gruppen utgjør så godt som alle de som ikke ringer for velge turnusplass og som ikke møter opp til turnus.

Til slutt må jeg bare påpeke at jeg overhodet ikke har noe mot de som benytter seg av dette systemet. Selvfølgelig gjør de det. Det er jo en gavepakke å være sikret 10-20x den lønna du hadde fått hjemme i en loddtrekning, mot å ta et lynkurs i norsk. Faktum er at en betydelig andel av disse ikke hadde fått jobb om man måtte søke på vanlig måte og mange av dem fungerer dessverre dårlig på grunn av elendige norskkunnskaper.

Jeg er en pakistaner som er født og oppvokst i Norge med norsk statsborgerskap. Jeg vet at det er mange norsk-pakistanere på lik linje med andre minoriteter og nordmenn som velger å studere i Øst-Europa. Jeg vet også at det er en betydelig mengde pakistanere som studerer medisin i Norge :cool:.

Personlig blir jeg glad at mange pakistanere velger å ta høyere utdanning og på en annen side er det leit å pakistanere og andre minoriteter som er født og oppvokst i Norge som ikke tar høyere utdanning. Skal vi slutte å bli sett på som "annenrangs" og "kriminelle" hos den norske befolkningen er en solid utdanning et must.

Til dere minoriteter som leser dette, stå på, ta høyere utdanning, så trenger ikke vi å bli assosiert som folk med lavtlønnede/status yrker.

Nå er jeg kanskje litt ekstrem mot mange nordmenn, men jeg vet at det er mange norske som liker at utlendingene (og særlig de Asia og Afrika) holder seg til "der de er". Men en ting skal jeg fortelle dere, tidene forandrer seg, stadig flere utlendinger (ja, jeg kaller dem utlendinger selv om de er født og oppvokst i Norge og har norsk statsborgerskap. Det er slik at vi utlendinger alltid vil forbli utlendinger i nordmenns øyne, uansett om vi er født i Norge eller ei. Kanskje tungt å svelge, tenk deg litt om, når du ser en annen hudfarge enn deg, ser du han først og fremst som en nordmann eller en "utlending"?) velger å ta høyere utdannelse. Jeg at det "typiske" mediabildet av særlig pakistanere vil endre seg i de neste år, jeg vil på ingen måte bli forhåndsdefinert som den "kriminelle" eller "muslimsvinet".

Kunne ikke dy meg, beklager. Men hadde så mye på hjertet som måtte ut. Ble spurt en gang av læreren om jeg følte meg norsk? Klart jeg går med vestlige klær, har mange norske venner og snakker flytende norsk, men svaret var nei. Læreren spurte hvorfor, vel det spørsmålet kan man jo fundere over :ermm:.

Kan forøvrig si at jeg nå går siste året på videregående, hvis det er aktuelt..

Endret av hematology
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hematology: Det er stor forskjell på en "pakistaner" med norsk statsborgerskap, født og oppvokst i Norge, og en arbeidsinnvandrer. Førstnevnte er 100% likestilt med alle andre nordmenn i mine øyne, sistnevnte ville jeg vært irritert på om han gjorde arbeidsmarkedet vanskeligere for meg (selv om det muligens er egoistisk osv., da arbeidsinnvandring, økt konkurranse om jobbene etc. er bra sett fra et samfunnsøkonomisk standpunkt).

Lenke til kommentar

Jeg er en pakistaner som er født og oppvokst i Norge med norsk statsborgerskap. Jeg vet at det er mange norsk-pakistanere på lik linje med andre minoriteter og nordmenn som velger å studere i Øst-Europa. Jeg vet også at det er en betydelig mengde pakistanere som studerer medisin i Norge :cool:.

Personlig blir jeg glad at mange pakistanere velger å ta høyere utdanning og på en annen side er det leit å pakistanere og andre minoriteter som er født og oppvokst i Norge som ikke tar høyere utdanning. Skal vi slutte å bli sett på som "annenrangs" og "kriminelle" hos den norske befolkningen er en solid utdanning et must.

Til dere minoriteter som leser dette, stå på, ta høyere utdanning, så trenger ikke vi å bli assosiert som folk med lavtlønnede/status yrker.

Nå er jeg kanskje litt ekstrem mot mange nordmenn, men jeg vet at det er mange norske som liker at utlendingene (og særlig de Asia og Afrika) holder seg til "der de er". Men en ting skal jeg fortelle dere, tidene forandrer seg, stadig flere utlendinger (ja, jeg kaller dem utlendinger selv om de er født og oppvokst i Norge og har norsk statsborgerskap. Det er slik at vi utlendinger alltid vil forbli utlendinger i nordmenns øyne, uansett om vi er født i Norge eller ei. Kanskje tungt å svelge, tenk deg litt om, når du ser en annen hudfarge enn deg, ser du han først og fremst som en nordmann eller en "utlending"?) velger å ta høyere utdannelse. Jeg at det "typiske" mediabildet av særlig pakistanere vil endre seg i de neste år, jeg vil på ingen måte bli forhåndsdefinert som den "kriminelle" eller "muslimsvinet".

Kunne ikke dy meg, beklager. Men hadde så mye på hjertet som måtte ut. Ble spurt en gang av læreren om jeg følte meg norsk? Klart jeg går med vestlige klær, har mange norske venner og snakker flytende norsk, men svaret var nei. Læreren spurte hvorfor, vel det spørsmålet kan man jo fundere over :ermm:.

Jeg har ingen problemer med å se på en pakistaner som norsk, så lenge den personen snakker flytende norsk uten aksent, og er rundt etniske nordmenn. De jeg ikke klarer å se på som nordmenn er burkadamer, og andre innvandre som er milevis fra den vanlige nordmann.

Men grunnen til at jeg er imot å ta imot masse flere asylsøkere og familiegjenforening fra muslimske land er fordi det vil ruinere velferdstaten (som gruppe bruker de mye flere velferdstjenester og gir langt mindre tilbake igjen), men ikke redusere skattene, gjøre Norge fattigere. Det vil også skape flere sosiale problemer og skape konflikter mellom etniske nordmenn og muslimer. Venstresiden har ofte en tro på at alle grupper er like, men det er ikke riktig. USA hadde blitt ruinert om alle var svarte og svarte byer i USA gjør det ikke veldig bra. Dette er på tross av å ikke ha en velferdstat. Å ta imot masse asylsøkere vil føre til at Oslo ender opp som en ghetto fordi de fleste innvandre kommer til å flytte dit, mens nordmenn flytter ut av Oslo. Dette er ikke en god utvikling og dermed er jeg imot den utviklingen.

Det som er bedre er å la de som har evner nok få komme inn, fordi andre land har vist at da får man mye av den gode sorten som bidrar til landet. I tilegg får folk et godt inntrykk av innvandre. Bare for å nevne det kjenner jeg muslimer som er helt enig, de som ikke er enig er ofte etniske nordmenn som mener at vi har plikt å ta imot masse asylsøkere (selv om vi kunne ha hjulpet langt flere der de er) og gir egentlig blaffen i Norge. De er også av den sorten som flytter til hvite områder og bor så langt unna innvandre som mulig, mens de snakker varmt om hva innvandre bidrar til Norge.

Uansett, dette var off-topic. Det om legestudiet var interesant lesing. Jeg skal love seg at dette er nytt for de fleste.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Veldig god førstepost. Trådstarter belyser mye som er interessant. Jeg vil også legge til at jeg er skuffet over nivået på norske leger, særlig allmennspesialister. Hilsen en som har byttet fastlege pga. språkvansker og kjenner til kanskje litt for mange medisinstudenter i utlandet.

Lenke til kommentar

Nordmenn med innvandrerbakgrunn var aldri et tema i innlegget mitt, håper den misforståelsen er ute av verden ?

Nå kommer turnustjenesten til å bli lagt ned - på grunn av den utviklingen som jeg har redegjort for så er planleggingen av nedleggelsen av turnustjenesten i gang.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3569500.ece#xtor=RSS-3

Bryter sammen

Men nettopp det at ordningen er så god, er hovedårsaken til at Helsedirektoratet nå foreslår å legge den ned. Direktoratet mener nemlig at turnustjenesten er i ferd med å bryte sammen. De siste årene har det vært en betydelig økning av studenter med godkjent utdanning fra EØS-land som søker norske turnusplasser. Det har ført til lengre ventelister for å få plass.

– Få andre land har en ordning der staten forplikter seg til å finne en jobb for legene etter endt utdanning. Derfor har nok mange nyutdannede leger fra andre land sett på Norge som et veldig attraktivt sted å begynne karrièren, sier helsedirektør Bjørn-Inge Larsen.

Hva skal erstatte turnustjenesten? Forslaget er altså å fjerne hele loddtrekninga og omdefinere turnusjenesten til en grunntjeneste som del av spesialiseringen. Her skal man søke som vanlige arbeidssøkere.

Jeg er stygt redd for at nordmenn med innvandrerbakgrunn kan bli taperne her. Loddtrekningen var 100% rettferdig og tilfeldig. Det nye systemet kommer med all sannsynlighet til å favorisere studenter i Norge og studenter med foreldre og bekjentskaper i systemet.

Lenke til kommentar

Det jeg skriver nå kommer antageligvis til bli ignorert. Av en eller annen grunn liker ingen andre den løsningen jeg foreslår.

Avskaff støtte til medisinstudier i øst-Europa, men gjør om opptaket til medisin i Norge. Og studiene i øst-Europa er ingen "snarvei". Skulle ønske de var det :roll:

Det eneste fornuftige er at man har et minstekrav fra VGS, la oss si på 5 i snitt. Og minst 4 eller 5 fra enkelte realfag. Etter det så tar man inn folk basert på en 4 delt opptaksprøve. En kjemi/humanbiologi del, en del basert på språkforståelse, en del til å teste engelskkunnskaper, og en matte/logikk del.

Noe likt høyskolprøvet i Sverige.

Alle disse delene burde også gå på forståelse, slik at de virker som en IQ test. Alderskrav til søkere, at de er under 20 i første kvoten. Og under 22/23 i den andre kvoten.

Mange foreslår intervju, men dette blir for subjektivt, og kommer til å gå på trynefaktor. Det at en autist per årskull bli luket ut er mulig, men titalls mennesker kommer til å bli valgt/valgt vekk grunnet trynefaktor

Det er ingen forskjell mellom en 5er og en 6er utenom lærerens skjønn, de eneste fagene det er en forskjell i er realfagene hvor en får karakter etter poengene man oppnådde på en prøve.

Det er helt meningsløst at folk som har rundt 5 i snitt fra VGS bruker 4 år av livet sitt på å samle alderpoeng og ta opp fag fra VGS for å komme inn. Dette fører bare til at mange nyutdannede leger er gamle, de jobber kortere, det tar lengre tid før de er spesialister.

Arbeidsinnvandring fører som oftest bare til sosial dumping og utrygge kår, tror ingen er tjent med det.

Lenke til kommentar

En veldig informativ og lettlest førstepost.

Jeg går VG2 for øyeblikket, har realfaglig matematikk og fysikk. Jeg har lenge tenkt på å søke medisin, og da altså ta forkurs i kjemi etter videregående. Dog satte denne tråden ting i perspektiv, og nå frister det mer å bli ingeniør/siv.ingeniør som jeg også har vurdert på lik linje med medisin. Begge yrker er interessante pga min fascinasjon for naturvitenskap og kroppen (medisin), men jeg ser nå at det vil være et smart trekk for meg å velge ingeniørutdanningen foran medisinutdanningen.

Ellers synes jeg det er dumt at mange leger kommer til å gå arbeidsledig, men det er som mange sier, positivt med litt konkurranse så det er de beste som får jobbene. Hva arbeidsinnvandrere angår kan jeg ikke si jeg synes det er positivt, men nå er det ikke jeg som lager reglene. Synes flytende norskkunnskaper burde være en selvsagthet for et yrke som legeyrket.

Lenke til kommentar

Dere som mener at det er greit at det utdannes for mange leger: Er det ikke ganske på trynet å legge til rette for at det utdannes for mange av en yrkesgruppe når det mangler arbeidskraft i andre? Feks. har vi en kjempemangel på ingeniører i dette landet, mens kvoten for leger begynner å bli fylt opp - to utdannelser som konkurrerer om de samme søkerne. Ja, det er konkurranse er positivt for kvaliteten, men man ville fått samme økningen på kvaliteten på legene dersom man strammet inn kravene for å komme inn på utdannelsen. (Jeg tenker da ikke på å stramme inn karakterkravene ytterligere, men på andre måter kvalitetssikre søkerne, om det nå er gjennom intervjuer, opptaksprøver, el.)

Lenke til kommentar

Dere som mener at det er greit at det utdannes for mange leger: Er det ikke ganske på trynet å legge til rette for at det utdannes for mange av en yrkesgruppe når det mangler arbeidskraft i andre? Feks. har vi en kjempemangel på ingeniører i dette landet, mens kvoten for leger begynner å bli fylt opp - to utdannelser som konkurrerer om de samme søkerne. Ja, det er konkurranse er positivt for kvaliteten, men man ville fått samme økningen på kvaliteten på legene dersom man strammet inn kravene for å komme inn på utdannelsen. (Jeg tenker da ikke på å stramme inn karakterkravene ytterligere, men på andre måter kvalitetssikre søkerne, om det nå er gjennom intervjuer, opptaksprøver, el.)

Det hjelper ikke. De kan forsatt søke til utlandet og komme inn på den måten. Jeg mener at man skal justere for lønnsforskjellene. Det ville ikke vært dumt om leger fikk litt lavere lønn.

Det største problemet er at det er studenter som starter medisin som ikke vet om hvordan forholdene blir i fremtiden. Vi burde ha hatt ordentlige karrieresider i Norge som forteller ærlig hvordan forholdene blir i fremtiden.

BTW: Vi har ikke kjempemangel på ingeniører i dag. Det er bare statlig sektor som har et problem fordi de tror at man kan gi langt lavere lønn enn privat sektor og forsatt få nok arbeidskraft. I privat sektor kan de enkelt løse problemet med å heve lønnen og brukte utenlandske konsulenter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...