Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo, Toyota eller BMW?

Anbefalte innlegg

Siden min ti tusen ganger forbannede Citroën nå har bestemt seg for å legge inn årene for godt (girkassen - ikke noe man gidder fikse på en '98 Berlingo) er jeg på markedet etter en ny doning. Så langt har jeg snust opp en 2000 Toyota Avensis, en 2000 BMW 318i og en 2002 Volvo V40 1.8. Riskokeren går for rundt 60 000, svenskefaen og hitlersleden for 100 laken.

Hva er folks erfaringer med disse modellene her? Hvilke feil skal jeg se etter? Er bimmeren virkelig verd 40 000 mer en hiroshimaknallerten? Eller er Volvoen et bedre kjøp? Eller har noen andre forslag i 50-100 000-kroners klassen (har bare 40 000 i egenkapital for tiden)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har kjørt rundt i en Berlingo vil jo alle de tre alternativene være en hyggelig oppgradering (om du ser bort i fra plass og praktiske løsninger)

Gitt at Avensisen er e helt streit utgave, og ikke har gått tre ganger så langt som de andre vil den nok være mest for penga, og sannsynligvis gi deg minst hodebry, men det kan jo tenkes at du kjeder deg ihjel, eller ikke finner igjen bilen på parkeringsplassen...

Bimern er sikkert best å kjøre, men koster mer å kjøpe, og sannsynligvis mer å vedlikeholde.

Volvo V40. Ikke mye å si om den, annet enn at det er en av de få europeiske bilene jeg kan komme på som er like kjedelig som Avensis. Prøvde en slik noen dager for noen år siden og fant ikke noe spesielt jeg like med den, men heller ikke noe å misslike, annet enn at den var litt trang over skuldrene for en voksen mann.

Du skiver lite om hva dine kriterier for valg av bil er, ikke noe om hva du skal bruke den til, og helle rikke så mye om de tre alternative bilene, så det er ikke lett å komme med annet enn litt løs synsing...

Lenke til kommentar

Det jeg legger mest vekt på er vel driftssikkerhet. F.eks. skal den helst ikke faens konke ut med bare 130 000 kilometer på telleverket! Siden jeg innerst inne er en god sosialdemokrat er målet å bruke bilen minst mulig. Tror ikke franskeskiten har gått mer enn ca 8000 kilometer i året så lenge jeg har hatt den. Det blir helst frem og tilbake til jobben - 7-8km hver vei i skrivende stund. God bagasjeplass er jo alltid et pluss, men har heldigvis ikke noe krapyl å slepe på.

Volvoen er faktisk "75-års jubileum Sport"-utgaven, men hvor mindre kjedelig det gjør den enn gjennomsnittet har jeg ingen formening om. Kan nok stemme at den er litt trang om skuldrene; broren min har en '96 S40, og det føles mer en smule klaustrofobisk å brette 187cm inn i førersetet på den.

Lenke til kommentar

Skal ta en kikk på Avensisen etter jobb i dag, så får jeg se hvor gørrkjedelig den egentlig er. BMWen er stort sett strøket fra vurderingslista til fordel for denne lille japanske frekkasen. Har hørt gode ting om driftssikkerheten på disse, men ikke helt udelt positive rykter om bensinforbruk og service- og delepriser. Noen Petter Solberg-wannabes her som kan uttale seg i den ene eller andre retningen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...