Gå til innhold

Trådløs 2.4GHz antenne for mottak - har gain noe å si?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Eg holder på med et prosjekt med å sende et videosignal i fra et modellfly og ned til en bakkestasjon. Signalet går på 2.4GHz og eg har tenkt å bytte ut antennen på mottakersiden med ei bedre som er mer fokusert i retningen av der flyet er.

 

Det som er spørsmålet mitt er hvorvidt signalet eg mottar vil bli bedre om eg bruker ei 19dbi retningsbestemt antenne kontra ei 8dbi flatpanel antenne?

 

Eg vet det er en forskjell på hvor bredt de mottar signaler, men tanken min uansett er å utvide med et system som gjør at antennen kan følge flyet rimelig nøyaktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Det er en ganske stor forskjell på hvilken rekkevidde du vil oppnå med 19dbi antenne kontra en på 8 dbi, forutsatt at du klarer å holde retningen riktig.

 

Siden den med høyest forsterkning har en mye smalere stråle, vil signalet falle raskere i styrke om den ikke peker rett på senderen.

 

Prøvde meg i en enkel kalkulator for WIFI, og med 8dbi antenne fikk jeg f.eks. 500m rekkevidde, og med 19dbi antenne 1,9km rekkevidde.

Merk at disse tallene bare er et eksempel, jeg aner ikke noe om hvilken sende effekt, sende antenne og lignende du har.

 

Du kan jo eksprimentere litt med kalkulatoren her for å få en liten ide om ulike rekkevidder.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Bedre teoretisk rekkevidde dess bedre forsterkning, dog fordelen kan fort bli til ulemper dersom du ikke klarer å "følge" signalkilden godt nok.

 

Et (veldig) retningsbestemt signal er jo selfølgelig også mer utsatt for ting som måtte blokkere veien eks trær, hus etc.

 

Uansett tror jeg at dette er et prosjekt der man typisk vil se fordeler/ulemper ved faktisk bruk og ikke like lett på papiret.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Eg er ikke sikker på hvor nøyaktig utstyret eg planlegger å bruke klarer å følge modellflyet, men etter hva eg har forstått så fungerer det slik at GPS koordinater blir overført i sanntid via lydkanalen og ut i fra dette blir retningen beregnet.

 

Den retningsbestemte antenna koster fra kr 600 og oppover så det er ikke store tapet om det skulle fungere dårlig :)

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Eg er ikke sikker på hvor nøyaktig utstyret eg planlegger å bruke klarer å følge modellflyet, men etter hva eg har forstått så fungerer det slik at GPS koordinater blir overført i sanntid via lydkanalen og ut i fra dette blir retningen beregnet.

 

Den retningsbestemte antenna koster fra kr 600 og oppover så det er ikke store tapet om det skulle fungere dårlig :)

 

Hvis du vil teste med en billigere retningsbestemt antenne: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25292

Når du har ca 11 dB mer i mottatt effekt (det får du hvis du peker rett på med begge antennene) vil du som nevnt tidligere kunne få 3-4 ganger så lang rekkevidde.

 

Kan vel også nevne at det er stor fare for å bryte grensene til post og teletilsynet ved å bruke en så direktiv antenne.

Lenke til kommentar

Kan vel også nevne at det er stor fare for å bryte grensene til post og teletilsynet ved å bruke en så direktiv antenne.

Skal kun motta, ikke sende.

 

Litt usikker på om GPS-data vil oppdatere seg kjapt nok til at du klarer å følge flyet godt nok derimot.

Lykke til i hvert fall, hold oss oppdatert da.

Endret av oysteina
Lenke til kommentar

Det er sant. Om flyet klarer å bevege seg 3 meter før stasjonen har fått flyttet seg så kan det være 3 meter for sent. Eg kommer nok til å prøve med panelantenne med bredt mottaksområde først, og om rekkevidden ikke er god nok så prøver eg retningsbestemt.

 

Finnes tross alt flere lover å følge her bla mtp at eg skal kunne se flyet for å fly lovlig, så rekkevidden begrenser seg jo innenfor synsfeltet. Men, eg vil ha best mulig signal innen for synsrekkevidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...