Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

tyding av internett protokoll, Kursing. trenger hjelp! (OSI-modellen)

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Har lagt ved ett bilde her, jeg tar for tiden kurs i nettverk og vi har fått i oppgave å skrive og forklare litt om dette bilde, så her er bilde;

Dette vet jeg alt;

IEEE 802.3 (IEEE 802.3 er en samling med standarer som definerer det fysiske laget i OSI-modellen, støtter IEEE 802.1 og er den delen av nettet som fysisk kobles sammen med noder)

PPP (Point-to-Point Protocol, eller PPP, er en datalink protokoll som vanligvis brukes til å opprette en direkte forbindelse mellom to nettverk noder. Det kan gi en forbindelse godkjenning, overføringen kan bli kryptert kryptering og dataen kan komprimeres.)

ARP (Brukes til å få tak i adresser på data-link laget fra adresser på nettverkslaget)

IP (Sakset fra wiki; IP er en forbindelsesløs og upålitelig pakkeleveringstjeneste som er grunnsteinen i IP-protokollsettet. Alle transportlagsprotokoller som UDP og TCP blir overført som IP-pakker (som også kalles datagram). IP brukes også til å overføre kontroll-protokoller på nettverkslaget som ICMP, IGMP og ruting-protokoller.

Med upålitelig menes at det er ingen garantier for at en IP-pakke kommer frem. En årsak til at en IP-pakke ikke kommer frem kan være at en ruter går tom for bufferlager og må kaste pakker. Konfigurasjonsfeil på rutere kan også føre til pakketap, bl.a. hvis feilen forårsaker en loop.)

UDP: (Med UDP kan dataprogrammer sende meldinger, i dette tilfellet omtalt som datagrammer, til andre verter på en Internet Protocol (IP)-nettverk uten å kreve forutgående kommunikasjoner å sette opp egne overføringskanaler eller data baner.)

TCP: (8bits dataoverføring som deles opp i pakker. TCP en nettverksprotokoll for forbindelsesorientert og pålitelig overføring av informasjon)

FTP: (File Transfer Protocol, altså filoverføringsprotokoll) er en standard, operativsystemuavhengig protokoll for overføring av filer i et TCP/IP-basert nettverk. Overføringen skjer mellom en FTP-klient og en FTP-server. Hvilken maskin som har hvilken rolle, kan i utgangspunktet velges fritt, men vil selvsagt være gitt av oppgaven som skal løses.

HTTP-server WWW: En webserver er et dataprogram som leverer (tjener) innhold, for eksempel websider, med Hypertext Transfer Protocol (HTTP), over World Wide Web

SNMP: Simple Network Management Protocol (SNMP) er en UDP-basert nettverks protokoll. Den brukes hovedsakelig i nettverksadministrasjons systemer for å overvåke nettverk-tilkoblede enheter for forhold som tilsier at enheten trenger administrative oppmerksomhet

User specification application; (firefox er ett slikt eksempel, denne delen er bruker styrt og er bestemt av hvilket program brukeren velger å kommunisere med)

Dette sliter jeg med:

serial communication lines; spesifikt, hva går dette ut på? (Har det noe med måten bits blir sendt ut på nettverket og gjøre?)

sockets application interface; her har jeg ingen anelse faktisk.

Håper på noen fornuftige svar her, har jeg bommet på noe? Noe viktig info jeg mangler? Hva burde jeg virkelig nevne i oppgaven?

Takker for all hjelp jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette sliter jeg med:

serial communication lines; spesifikt, hva går dette ut på? (Har det noe med måten bits blir sendt ut på nettverket og gjøre?)

sockets application interface; her har jeg ingen anelse faktisk.

Håper på noen fornuftige svar her, har jeg bommet på noe? Noe viktig info jeg mangler? Hva burde jeg virkelig nevne i oppgaven?

Takker for all hjelp jeg kan få :)

"serial communication lines" er foreksempel et gammeldags telefonmodem. syns figuren er litt misvisende - poenget er ikke at kommunikasjonslinjen er seriell, men at den er en-til-en, typisk et oppringt eller fast oppkoblet samband. Mulig dagens DSL-modemer også bruker PPP og dermed bokstavelig talt kommer "innunder" denne.

"sockets application interface" igjen er figuren litt misvisende ettersom dette ikke er et "tykt" protokollag. Jeg pleier å tegne interfaces som en linje.

Poenget er at det er dette interfacet som programmene på pc'en din snakker med (som regel er det OS'et som stiller med dette interfacet. OS'et tilbyr en "socket" som programmet kan koble seg på for å opprette en forbindelse til en IP-adresse og portnummer. sockets brukes også til å lytte etter oppkoblingsforsøk fra utenverden, som feks en webserver gjør

(sockets finner du mer om på wikipedia).

Forøvrig så er ikke modellen TCP/IP modellen helt sammenlignbar med OSI-modellen, OSI-modellen er en akademisk beskrivelse av en generisk lagprotokoll og har flere lag enn TCP/IP.

disclaimer: det er et tiår+ siden jeg studerte dette sist :-)

edit: glemte at det går an å lytte på en socket også

Endret av firefox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...