Gå til innhold

Over 100 millioner bruker Opera

Anbefalte innlegg

Du har ikke vist hvordan feilkildene ikke er gyldige lenger. Tvert imot. Caching, spoofing, m.m. er aktuelt den dag i dag. Jeg har forklart deg flere ganger hvordan StatCounter og andre motsier både seg selv og hverandre. Derfor lar jeg være å gå inn på det igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, jeg har vist til hvorfor i caching og spoofing ikke har noen betydning som feilkilde hos disse aktørene. Rett og slett fordi det hentes ikke data fra server request på nettsidens en eller flere servere. Dataene sendes fra nettleser ved hjelp av "tracking code" når man åpner nettsida. F.eks hver eneste gang du åpner en side her på diskusjon.no sendes info til TNS Gallup. Om sida hentes fra cache på PC-en, en proxy på veien eller Opera Turbo, spiller ingen rolle. Man har fortalt at man åpnet den sida til TNS Gallup. Statcounter bruker akkurat samme teknikken, - ja det gjør alle de tunge og seriøse aktørene.

Teknisk sett betyr det faktisk at om alle Opera sine bruker hadde brukt Opera Turbo, ville trafikktallene vært akkurat like hos de som bruker tracking code.

Det kan være lurt å forstå hvordan man måler før man kaster fram feilkilder som ikke er relevante for dagens målemetoder.

Og du har ikke vist til noen selvmotsigelser etter min mening.

Lenke til kommentar

Skriptet er en del av hver enkelt nettside - det kjøres i klienten hver gang en side åpnes uansett hvor nettsiden hentes fra, og om du blar frem og tilbake. Det er ikke slik at script på en side ikke kjøres fordi siden er cachet et eller annet sted. Om det var slik ville faktisk det meste av "funksjonalitet" på mange nettsteder forsvinne når man brukte Opera, og det gjør det da ikke.

For morro skyld testet jeg dette hos Statcounter og Google, med Opera Turbo slått på fra 3 ulike maskiner. Jeg noterte ned hvor mange besøk, antall sider bladd mellom etc. Dataene jeg får når jeg logger besøket hos Statcounter og Google er 100 % korrekte i forhold til hva jeg faktisk gjorde.

Tilsammen hadde jeg 15 besøk og sjekket 65 sider på nettstedet med både Google og StatCounter kode. Jeg ble også kun registert som 3 brukere.

Det er greitt at man tror ting virker på en bestemt måte, men ofte er det lurt å sjekke hvordan det faktisk virker.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Nja nja nja nja nja .....

1) Opera oppfattes ofte som den mest grinete nettleserprodusenten, ref. at de klarte å sutre seg til en plass "i solen" på MS' nye "browser ballot screen". Spesielt amerikanske kommentatorer virker å være lite imponert over selskaper som er avhengig av "sosialistiske markedsinngrep" for å lykkes. Dette gjelder kommentatorer fra ZDNet, PC Mag, CNet, TWiT, TechCrunch, Mevio, m.fl.

"Ned-som-en-skinnfell"-lanseringen av Opera Unite hjalp heller ikke. (Det er nok bare Apple som kan slippe unna med å bruke uttrykk som "Reinventing the Web".)

En skal ikke se bort fra at omtale som dette ikke bidrar konstruktivt til byggingen av Opera som merkevare, og at det er med på å forklare at Opera ikke klarer å øke sin markedsandel.

2) Opera's mest ihuga fans er med sin oppførsel - bl.a. i dette forumet - også med på å drepe interesse og sympati for produktet, akkurat som fotballfans kan ødelegge for klubben de forguder.

Lenke til kommentar

Operas caching gjør faktisk at scriptet ikke lastes ned eller kjøres like ofte. "Forsøket" ditt er dessverre ikke særlig troverdig.

Kan du da fortelle meg hva som da skiller kjøringa av av javasriptcoden som TNS Gallup, Statcounter, Google med flere bruker med annen javascript på siden. Det du sier er at Opera ikke kjører javascript hver eneste gang, fordi de cacher sidene på en litt mer aggressiv måte. Beklager å måtte si det, men er det en realitet noe av det mest tullete jeg har hørt. Caching har null innflytelse på når et script kjøres, om det hadde hatt det - ville klientside scripting (f.eks javascript) hatt null hensikt. Om Opera faktisk ikke kjørte script hver eneste gang, så hadde det faktisk vært en så stor feil i nettleseren at det hadde hatt store konsekvenser. Nettleseren hadde faktisk ikke vært i overensstemmelse med standarder.

Hele hensikten med klientside kode, som javascript er - er at de skal kjøres helt likt uavhengig av caching av sidene.

Faktisk påstår du i realiteten at om jeg lager en javascriptbasert graf på et nettsted, som hvert minutt oppdateres med data fra en database på serveren, så vil cachinga til Opera medføre at grafen bare oppdateres tilfeldig.

I tillegg betyr ikke at en side caches, at deler av siden ikke kan lastes fra server hver eneste gang den åpnes.

Må si forsøkene dine begynner å bli patetiske etterhvert.

Lenke til kommentar

Det du vil fram til, etter hundrevis av meninsløse poster er

det kan hende det er 99 millioner som bruker Opera og ikke 100. Dette har du regnet ut helt selv, og du er automatisk smartere enn alle fra Opera og HW og her som mener noe annet, fordi du trekker konklusjoner i hvordan denne tellingen ble gjort uten å faktisk vite noe om det, som HW mest sannsynligvis vet siden de postet nyheten.

oi, vakkert lang setning.

Det du vil fram til, etter hundrevis av meninsløse poster er

det kan hende det er 99 millioner som bruker Opera og ikke 100. Dette har du regnet ut helt selv, og du er automatisk smartere enn alle fra Opera og HW og her som mener noe annet, fordi du trekker konklusjoner i hvordan denne tellingen ble gjort uten å faktisk vite noe om det, som HW mest sannsynligvis vet siden de postet nyheten.

oi, vakkert lang setning.

Lenke til kommentar

hw.no postet nyheten på bakgrunn av en pressemelding fra Opera. Bakgrunnen for diskusjonen som har kommet etterpå er følgende påstander fra undertegnede.

1. Opera sin påstand om at veksten til stor grad skyldes Opera 10.5x støttes ikke pr dato av statistikk fra Stacounter med flere.

2. Tallen vekst 30 % på et år, 100 mill brukere er lite relevante når de ikke sees i sammenheng med konkurrenter/markedet.

3. Vekst på 30 % støttes ikke av andre kilder - om ikke antall brukere på nettet har økt med 30 % i samme periode. Noe det faktisk kan ha gjort, fordi antall mobilbrukere har økt relativt sterkt.

Og jeg kan gjerne innrømme at jeg tviler på at Opera sine brukertall forteller hele sannheten. Men før jeg konkluderer med noe som helst på det området, vil jeg gjerne se spesifikasjon av hvordan brukertallene er funnet.

I tillegg kritiserte jeg hw.no for ukritisk å referere enn pressemelding fra Opera sin markedsavdeling uten å stille et eneste kritiske spørsmål. Jeg har aldri påstått at tallene til Opera er feil ut fra måten Opera teller brukere på - jeg betviler ikke de tallene på et eneste punkt. Men jeg påstår at de tallene langt fra kan leses slik som Opera sin markedsavdeling vil ha oss til å tro, og slik Operafans vil ha det til.

At du klarer å konkludere med at jeg av den grunn har regnet ut at Opera har 99 mill brukere, får stå for din regning. Så vidt jeg vet har jeg ikke regnet ut et eneste tall enn så lenge.

Jeg ønsker faktisk i svært stor grad at Opera skal overleve - fordi vi trenger et firma som er innovativt. Men da bør det tåles at vi er kritiske til hvordan Opera fremstiller verden.

Lenke til kommentar

Altså, ingen bryr seg. Dette er ikke en artikkel laget for at Opera er bedre enn andre browsere eller noe.

Hvordan vet du at HW ikke har stilit kritiske spørsmål til kildene sine?

Det vet jeg ikke, annet enn at jeg har såpass erfaring på området at jeg vet at en journalist som stiller kritiske spørmål vil ha det med i artikkelen. Ved kritiske spørmål ville man også hatt en annen form for kildesitering, dvs sitere personer/svar.

Det er tydeligvis noen som bryr seg svært mye om at jeg stiller kritiske spørmål til hva pressemeldingen fra Opera og fremstillingen hos hw.no forteller.

Lenke til kommentar
Spesielt amerikanske kommentatorer virker å være lite imponert over selskaper som er avhengig av "sosialistiske markedsinngrep"

Kos deg med Windows 98, IE 6 og Pentium 3 da.

Dette må være det mest meningsløse svaret jeg noengang har fått her i forumet ...

Var det bare et utslag av at du ble sint av det jeg skrev, eller er det en slags relevans i utsagnet ditt? I så fall gikk den meg hus forbi. (Care to explain?)

Lenke til kommentar
Nja nja nja nja nja .....

1) Opera oppfattes ofte som den mest grinete nettleserprodusenten, ref. at de klarte å sutre seg til en plass "i solen" på MS' nye "browser ballot screen". Spesielt amerikanske kommentatorer virker å være lite imponert over selskaper som er avhengig av "sosialistiske markedsinngrep" for å lykkes. Dette gjelder kommentatorer fra ZDNet, PC Mag, CNet, TWiT, TechCrunch, Mevio, m.fl.

"Ned-som-en-skinnfell"-lanseringen av Opera Unite hjalp heller ikke. (Det er nok bare Apple som kan slippe unna med å bruke uttrykk som "Reinventing the Web".)

En skal ikke se bort fra at omtale som dette ikke bidrar konstruktivt til byggingen av Opera som merkevare, og at det er med på å forklare at Opera ikke klarer å øke sin markedsandel.

2) Opera's mest ihuga fans er med sin oppførsel - bl.a. i dette forumet - også med på å drepe interesse og sympati for produktet, akkurat som fotballfans kan ødelegge for klubben de forguder.

Valgskjermen i Windows var vel Microsofts egen ide, og det var Microsoft og EC som sammen utarbeidet valgskjermen og kriteriene for hvilke browsere som skulle inkluderes.

Når det gjelder oppførsel så er det tydeligvis bare ikke Opera-fans som sliteer med det :)

Lenke til kommentar

Veksten skyldes vel flere ting, men det som er sikkert er at det er vekst. De vokste fra rundt 45 millioner for litt siden til 50 millioner etter 10.5 og ballot-screen.

Tallene fra Opera kan du jo i sammenheng med Firefox, som skal ha 300 millioner brukere eller noe slikt.

Veksten støttes av Operas egne kvartalsrapporter, i tillegg til at Opera etter loven må gi korrekt informasjon til markedet og aksjonærene sine (bl.a. brukertall). Andre kilder er dessverre ikke pålitelige.

Lenke til kommentar
Spesielt amerikanske kommentatorer virker å være lite imponert over selskaper som er avhengig av "sosialistiske markedsinngrep"

Dette må være det mest meningsløse svaret jeg noengang har fått her i forumet ...

Var det bare et utslag av at du ble sint av det jeg skrev, eller er det en slags relevans i utsagnet ditt? I så fall gikk den meg hus forbi. (Care to explain?)

Siden monopoler fører til at marked stagnerer virkelig hardt, og du drar in en bit av et sitat hvor man sier at man skal være fritt til å bruke sine markedsandeler til å ødelegge markedet.... ser du ikke relevansen?

Det jeg nevner er virkelig utdatert, men hva om ingen hadde slått ned på noe som helst? Hadde man sittet med så gamle og utdaterte ting som state of the art, eller verre?

Lenke til kommentar

Veksten skyldes vel flere ting, men det som er sikkert er at det er vekst. De vokste fra rundt 45 millioner for litt siden til 50 millioner etter 10.5 og ballot-screen.

Tallene fra Opera kan du jo i sammenheng med Firefox, som skal ha 300 millioner brukere eller noe slikt.

Veksten støttes av Operas egne kvartalsrapporter, i tillegg til at Opera etter loven må gi korrekt informasjon til markedet og aksjonærene sine (bl.a. brukertall). Andre kilder er dessverre ikke pålitelige.

Å sammenligne tallene fra Opera og Firefox blir som å telle epler og pærer. Vi vet intet om de teller likt. Ellers så teller faktisk Opera månedlige brukere - jf følgende sitat fra kvartalsrapport Q3 2009

Nearly 45 mm monthly users (up 45% YoY)
.

Altså er jeg som bruker Opera noen ganger i måneden garantert med i statistikken, men det gjelder også min bruk av Chrome, Safari, Lynx, IE6, IE7, IE8 om de teller på samme måten.

Og stemmer rapporten for kvartal 4 så hadde de ca 49 mill månedlige brukere ved årskiftet. Har de da 50 mill i dag, var det ikke store veksten. Q1 2010 rapporten er ikke tilgjengelig ennå.

Dog har jeg aldri sagt at Opera sine tall er ukorrekte. Det er korrekte tall ut fra hvordan Opera gjør sine målinger - men mer verdi har de ikke når man kan sammenligne med andre sine med samme målingsmetode. Opera er egentlig ikke forpliktet til å gi "brukertall" i sine rapporter, hva de er forpliktet til å gi relevant informasjon til markedet - det kan like gjerne være bare inntekts- og veksttall. Dog betyr det langt fra at informasjonen kan brukes i sammenligning av aktører.

Jeg har heller aldri sagt at andre kilder er 100 % pålitelige, jeg har bare poengtert at de forteller vel så mye om Opera sin utvikling som Opera sine interne tall - som i realiteten forteller bare en liten del av den hele sannhet. Så lenge man ikke kan gi Opera sine tall en "lakmustest" i sammenligning med andre aktører får de en begrenset verdi. La meg eksemplifisere dette med et område hvor vi har svært nøyaktige tall (fordi det er relativt enkelt å telle). Om vi har info om at f.eks Asus har solgt xx millioner bærbare og økt salget med 15 % i løpet av et år er det interessant i seg selv, men det forteller ikke så veldig mye om hvordan Asus reelt utvikler seg før vi vet den totale markedsvekst, markedsandel og endringer i markedsandel. Om markedsvektsten totalt var +40 % eller -10 % forteller en markedsvekst på 15 % helt ulike historier. Dvs. at endringer i markedsandel faktisk er langt mer interessant enn spørsmålet om egenvekst i seg selv.

Både børsanalytiker, IT analytikere og andre folk med kunnskap vil faktisk se Opera sine pressemeldinger og rapporter og sjekke tallene opp mot andre kilder, som nettleserstatistikk. Og de vil trekke mange av de samme konklusjonene som jeg gjør.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Siden monopoler fører til at marked stagnerer virkelig hardt, og du drar in en bit av et sitat hvor man sier at man skal være fritt til å bruke sine markedsandeler til å ødelegge markedet.... ser du ikke relevansen?

Det jeg nevner er virkelig utdatert, men hva om ingen hadde slått ned på noe som helst? Hadde man sittet med så gamle og utdaterte ting som state of the art, eller verre?

Hvilket sitat er det jeg har dratt inn en bit av?

Hvor sier jeg at "man skal være fritt til å bruke sine markedsandeler til å ødelegge markedet"?

Og, når du snakker om monopoler, er det da Microsoft og Intel du tenker på?

Dersom monopoler uvegerlig fører til stagnasjon, hvorfor bruker vi ikke lenger Windows 98, IE 6 og Pentium 3 da?

Eller mener du at det er takket være Opera's interpellasjon til EU-systemet at vi endelig har sluppet fri fra det tyranniet som Windows 98 og Pentium 3 har vært inntil Microsoft sendte ut sin 'browser ballot screen' for en måneds tid siden? (For hvilken annen innflytelse har Opera hatt når det gjelder "kampen mot de store monopolene"?)

Jeg er forøvrig også en av de mange millioner brukere som Opera skryter av. Jeg lastet ned v10.1 og brukte den i noen dager. Nå er jeg tilbake til en blanding av Chrome, Firefox og IE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...