Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Har slettet BIOS: Asus m3a-h hdmi

Anbefalte innlegg

Har bygget min egen data, og den fungerte fint. Bortsett fra at den fryste seg når jeg hørte på musikk, litt treg på nettet av og til. Måtte da restarte firefox hele tiden.

Har Windows 7 på den, og bestemte meg for å oppdatere biosen.

Brukte da dette:

http://www.3dnews.ru/documents/7258/asus_update.jpg

Erase ROM og flash ROM kom til 100 % men etter det klikket det og jeg fikk feilmelding.

Windows fungerte som før etter det, men når jeg skulle restarte, så kommer det ikke noe bilde på skjermen. Har også tatt ut batteriet og prøvd å slette BIOSen med en jumper på hovedkortet..

TRENGER hjeeeeeeeeelp

Endret av pr3cis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hva det hovedkortet har av funksjonalitet for bios recovery, d.v.s. om det støtter crashfree bios eller lignende.

Asus foreslår dette:

1. No POST

1.1 Please clear CMOS to have a try (refer to motherboard manual for details)

1.2 If the problem still persists, please contact your retailer for a check

2. There is error message during POST: BIOS ROM checksum error. Detecting floppy drive A media... Insert system disk and press enter

2.1 If the support CD supplied with motherboard is available

2.1.1 Please restart system and put support CD into optical drive, then the system will recover BIOS automatically using CrashFree utility

2.2 If the support CD supplied with motherboard is not available

2.2.1 Prepare a formated floppy disk, then unzip the BIOS file downloaded from ASUS website into the floppy disk.

2.2.2 Please restart system and insert the floppy disk into floppy drive, then the system will recover BIOS automatically using CrashFree utility

2.3 If it is not helpful after the troubleshooting as the steps 2.1 or 2.2, please clear CMOS( referring to the manual introduction)

2.4 If the problem still persists, please contact your retailer for a check

Alternativt kan du prøve et PCI (ikke PCIe) skjermkort for å se om du får bilde ut. Hvis du ikke har CDen som fulgte med hovedkortet så kan du alternativt prøve å kopiere biosen over på en diskett (hvis du har diskettstasjon) eller en USB minnepinne. Det er mulig at disse må ha systemfiler for boot, men du ser fort om de aksesseres når du prøver å starte pcen. BIOSen bør hete det samme som den gjør på hovedkortet cd, typisk noe relatert til hovedkortet, kanskje "m3ah.bin"?

Lenke til kommentar

Da har jeg tatt ut batteriet i ca. en time, Slettet BIOSEN med jumper, Tok i original DVD'en som fulgte med og har prøvd det integrerte skjermkortet istedet for PCIe.

Problemet er altså at det ikke kommer noe bilde på skjermen. Den slår seg ikke på.

Har ikke prøvd med diskett-stasjon enda, er det siste utvei?

Endret av pr3cis
Lenke til kommentar

Tja, absolutt siste utvei for å redde kortet er vel å bytte BIOS chipen hvis det er mulig på dette hovedkortet. Men det kan kreve ekstra verktøy, koster penger, tar tid og er ikke helt rett frem å gjøre for alle og enhver. Jeg ville nok heller benyttet anledningen til å kjøpe et nytt hovedkort og unnlatt å bruke Asus sitt windows-verktøy for BIOS-oppdatering i fremtiden. Flash heller fra BIOS eller DOS.

Hvis pcen er helt død, d.v.s. cpu-viften starter ikke og det er ingen andre livstegn så kan du nok gi opp. Hvis viften starter men skjermbildet er borte så kan du prøve en diskett med biosen på, eller kanskje en usb minnepinne.

Jeg har sett et par steder at crashfree bios står nevnt blant egenskapene til hovedkortet, men jeg finner ingen referanser til det i manualen som ligger ute på Asus sine sider. Du kan kanskje prøve å skrive et innlegg på Asus sitt forum for å se om noen der har noen forslag, og i tillegg sende en mail til Asus sin support.

Endret av Eremitten
Lenke til kommentar

Tja det er jo typisk at det er en chip som er loddet fast da :p Heldigvis starter alt av vifter, bare ikke skjermen. Men det hjelper meg jo ikke så veldig mye akkurat. Har også prøvd med en USB-minnepenn uten at det hjalp. Skal ta å finne frem en diskettstasjon og prøve med det også bare for å være sikker.

Ja heldigvis brukte jeg jo ASUS som programvare som fulgte med hovedkortet, så dette er jo en garantisak. Men uansett irriterende da jeg har bruk for dataen i skolesammenheng. Er vel sikkert ferdig med skolen før jeg får den tilbake.. Men men..

du gjorde en fatal feil her, og det var å ta den omstarten. men da har du ihvertfall lært hva som skjer om man prøver å starte en maskin uten kurant BIOS :)

Er så nysgjerrig så måtte bare prøve :p Men da har jeg lært til neste gang ja. Man lærer jo av sine feil ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...