Gå til innhold

Musikk og etikk

:utakt

Anbefalte innlegg

Hvilken betydning har artistens politiske og religiøse synspunkter for deres valg av å kjøpe musikken og støtte artisten?

Denne gangen bruker jeg Dimmu Borgir som eksempel. Bandet har skrevet hatefulle tekster om kristendom, der enkelte av tekstene går så langt som å i detalj beskrive gleden av å drepe kristne.

Da den kristne satte livet til

Min sjel den glødet

Og mitt sinn det lengtet

Etter å få fatt i en kristen faen

I det kalde mørket jeg ventet med vinden

Det ulte som besatt av fanden

Jeg ventet

Åh, som jeg ventet

Tiden virket som evig

Men endelig fikk jeg øye på stakkar'n

Jeg hevet min knyttede neve

Og skrek

Svake kristne!

Dø i natt!

Jeg skal flerre din sjel i to!

Du skal føle makten jeg har fått av mørket!

Din tid er omme!

Også din tro!

…også din tro…!

Be om nåde du stakkars faen

Og min latter skal atter runge

Høyt i nattens kulde

Der frosten fryser din siste

Tåre…

Svake kristne!

Du døde i natt!

Med et kraftig hugg tok jeg din skalle!

En blodig slakt som til syvende og sist

hvis stemmer(vil)for alltid i Dødsriket gjalle!

Med mindre bandet offentlig har gått ut og tatt avstand fra denne teksten i ettertid, må en anta at de fremdeles står for innholdet. Ved å kjøpe musikken deres, gå på konsertene deres og kjøpe merchandise, bidrar fansen til å støtte musikken og tekstene. Ved å støtte bandet på denne måten aksepterer fansen også tekstinnholdet, og ved å la bandet vokse signaliserer altså svært mange fans at disse holdningene er helt ok.

"Det er helt greit å drepe kristne".

En slik holdning kan ikke forsvares! Norge blir i stadig større grad sekularisert, men en skal aldri akseptere forfølgelse, vold og drap mot folk som mener noe annet enn en selv!

I teksten over, sett at ordet "kristen" ble byttet ut med "neger". Hvor akseptert hadde denne musikken vært da?

Jeg er nysgjerrig på hvilke tanker folk gjør seg rundt dette. Dersom det viser seg at du har kjøpt, hører på eller støtter musikk som sprer et budskap du på ingen måte kan stå inne for - hvorfor gjør du det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Musikk og etikk er jo et utrolig interessant tema. Og som en som senest tidligere i dag hørte på den sangen må jeg liksom svare. Kan jo først si at jeg er ganske antireligiøs. Men jeg er jo ikke menneskefiendlig så jeg vil aldri gjøre noe slik som dette selv, eller støtte noen som gjør noe slikt.

Men, jeg kan jo også nevne at veldig mange ekstrem metal band skriver slike tekster også for å provosere fram meninger i samfunnet, og for å pushe grenser. Og veldig mange liker jo også disse bandene fordi de synes musikken faktisk er fin.

Jeg kan også nevne noe som jeg leste i boka Innfødte skrik, og det er at veldig mange band faktisk beskriver ondskap. Men de beskriver den ikke utenfra, men innenfra. Akkurat på en måte som på film, for eksempel SAW filmene, der får du se ondskap, og død og direkte tortur. Det betyr ikke at filmskaperen støtter det.

Anngående hvis ordet ble byttet ut med neger, Jeg ville nok fortsatt satt pris på musikken, Men ikke budskapet, da jeg er anti religiøs, ikke rasist eller menneskehater.

Kan jo også nevne at det ikke bare er i Metal vi finner denne beskrivende formen. Husker en kompis av meg hadde framlegg om en rappe sang (husker ikke hvem, holder ikke styr på de artistene) Men der ble det beskrevet en person som gikk amok på en flyplass. Og den teksten var ikke særlig pen. Men jeg trodde liksom aldri at artisten hadde lyst til å gå amok på en flyplass å drepe mange sivile. Jeg tenkte mer på at han provoserer, og han sier liksom, ting som dette skjer faktisk.

Også vil jeg slutte av med å si at dette er mine meninger, og at jeg ikke kan snakke på vegne av et så stort miljø som metal miljøet :p

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Fordi musikken kan være god selv om tekstene ikke er det, teksten bryr jeg meg ikke så mye om. Gode tekster blir heller et pluss for meg og det er svært få metal band som har dette. Det er også viktig å skille mellom artistens egne meninger, synspunkter etc og musikken som blir laget. Varg Vikernes er jo et ypperlig eksempel her i disse tider. Bra musikk, dårlig type. Når du i tillegg bruker black metal som eksempel er det viktig å ta dette med en klype salt.

Jeg synes heller du skulle brukt NSBM sjangeren som eksempel forresten, jeg tror det er fler som tar avstand fra slik musikk enn litt uskyldige drep de kristne tekster.

Lenke til kommentar

Sitter på jobb, så dette blir kort. Men to kommentarer:

Perrern:

Kan jo først si at jeg er ganske antireligiøs. Men jeg er jo ikke menneskefiendlig så jeg vil aldri gjøre noe slik som dette selv, eller støtte noen som gjør noe slikt.

Hvorfor kjøper du musikken da? Ved å kjøpe musikken støtter du artistene, og underforstått gir du beskjeden "jeg liker det dere gjør". En kan ikke sette et markert skille mellom tekst og musikk når de to er en del av en helhetlig pakke.

Perrern:

Anngående hvis ordet ble byttet ut med neger, Jeg ville nok fortsatt satt pris på musikken, Men ikke budskapet, da jeg er anti religiøs, ikke rasist eller menneskehater.

Antireligiøs - ville du gått så langt som å drepe en religiøs? I prinsippet, hva er forskjellen på å ville drepe en religiøs og å ville drepe en farget person?

Vowels:

Det er også viktig å skille mellom artistens egne meninger, synspunkter etc og musikken som blir laget.

Hvordan skal "kunden" (i mangel på bedre ord) vite hva som er artistens personlige meninger, hvis vi ikke kan gå ut fra at det h*n skriver om i tekstene sine gjenspeiler dette?

En annen side av saken er at jo mer støtte en artist får, og jo større artisten blir, desto fler mennesker blir eksponert for dette. Dimmu selger til plass på VG-lista og musikkvideoen snurrer på NRK svisj. Hvis vi bruker et reklameperspektiv: ikke alle som ser en reklame for Kims går og kjøper potetgull. Likevel, noen gjør det.

Ikke alle som hører budskapet "det er greit å drepe kristne" vil følge det. Men noen vil.

Jeg sier ikke at det er riktig å forby denne typen musikk, ytringsfriheten vil alltid være der. Men, på samme måten som at storsamfunnet snur ryggen til når rasister holder opptog i gatene, kan vi snu ryggen til denne typen utsagn og fortelle artistene at "vet du hva, det her er faktisk ikke greit".

Med mindre man faktisk mener at det er helt ok å drepe andre mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper platene fordi jeg støtter artistene sin musikk, fordi jeg liker det, og fordi jeg ønsker at de skal få penger for all den jobben de gjør. jeg sa heller aldri at jeg ville drepe kristne, jeg sa at jeg er litt antireligiøs, som betyr for meg at jeg ikke liker religion. Også synes jeg du skal lese det jeg skrev om beskrivende tekster også. Dessuten, så tror jeg faktisk ikke at dimmu er såpass ekstreme at de ville drept kristne. Mye har blitt image siden 1990 tallet.

Lenke til kommentar

Så du vil si at hvis man leser i bibelen, så støtter man dette budskapet?

5 mos 22,20

20 Men hvis beskyldningen er sann, hvis det ikke finnes tegn på at piken var jomfru, 21 da skal de føre henne ut foran døren til farens hus, og mennene i byen skal steine henne i hjel. For hun har gjort en skammelig gjerning i Israel ved å drive utukt i sin fars hus. Slik skal du rydde ut det onde hos deg.

Må riktignok si at den teksten var ganske drøy, men så lenge de i bandet ikke går ut og gjør noe for å drepe/skade kristne så må de gjerne holde på for meg.

Endret av Masteral
Lenke til kommentar

Vokalisten i Slayer sa i dokumentaren "metal a headbangers Journey" når han ble spurt litt om det med religion (han er jo født og oppvokst katolikk) og han sa det at han så på musikken sin som kunst. Og kunst kunne reflektere samfunnet på forskjellige måter, og han de på en måte plukket opp de mørke refleksjonene i samfunnet.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Kanskje det er fordi det er noe i ondskapen som er en glede for de som utøver det, nemlig det å beseire. Kanskje folk vil tenke som de slemme for å også oppleve den gleden i livet, fordi det er noe man er nyskjerrig på om man så det utenfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...