Solberg2k Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Hei Tenkte jeg skulle kjøpe LED skjerm til pcn. Spørsmål: Er det noe vits å kjøpe LED hvis man ikke har hdmi på skjermkortet? Vil man se noe forskjell fra LCD til LED med VGA/DVI kabel? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 DVI = HDMI. Det går uansett for det samme. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 VGA kablen kan du godt legge fra deg... Bruk DVI, HDMI eller DisplayPort. Lenke til kommentar
Solberg2k Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 ok, takk = ] Lenke til kommentar
skrivefeil Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) LED-skjermer er LCD-skjermer. Det er bare en annen form for bakgrunnsbelysning, som i de fleste tilfeller forbedrer sortnivå, og av og til fargedybde generelt. Det er ikke gitt at innsynsvinkel er noe forbedret, så lenge det er snakk om sidemontert bakgrunnsbelysning - noe det i de fleste tilfeller er. Du kan oppnå like bra bilde ved bruk av VGA-kabel som ved DVI eller HDMI, men det skal være sagt at jeg personlig har vært borti VGA-kabler av så dårlig kvalitet at det faktisk satt tydelig preg på bildekvaliteten. HDMI og DVI har ingen forskjell i bildekvalitet. Det er digital bildeoverføring som støtter FullHD og vel så det. HDMI støtter også overføring av lydsignaler på samme kabel, så fremt målet har høyttaler, eller mulighet for å sende videre lydsignalet til en enhet som kan gjøre noe med det, f. eks. en receiver. Det skal sies at det oftest forekommer i en annen rekkefølge; kilde -> receiver -> tv, men det er ikke alltid en nødvendighet. De fleste skjermkort med DVI-utgang, ikke eldre enn et par år, støtter også lyd over HDMI gjennom en DVI-HDMI-adapter, som vanligvis følger med skjermkortet. Noen har også vist seg å støtte dette kun ved bruk av en vanlig DVI-HDMI-kabel. Tar jeg ikke helt feil, e det avhengig av at de riktige pinnene i DVI-delen er tilstede, og tas i bruk. Kan ikke gå 100% god for akkurat det, da jeg ikke har hatt mulighet til å eksperimentere altfor mye med dette. Er ihvertfall et hav av maybes og maynots, og smartest blir man av å prøve seg frem. LCD-skjerm med LED-bakgrunnsbelysning er ihvertfall generelt mer strømgjerrige enn tradisjonelle LCD-skjermer, så det er jo et pluss. Går du derimot fra en 19" av den tradisjoneller typen, til en 24" med LED, vil du nok uansett går opp noen Watt. Like you care :-) Endret 13. april 2010 av skrivefeil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå