Gå til innhold

Notepad og /n


Anbefalte innlegg

Jeg liker å bruke notepad som teksteditor, og kommer mest sannsynligvis til å fortsette med dette. Men jeg har et lite problem, og det er linjedeling. Hvis jeg for eksempel, i PHP, skriver en n for å dele linjen, blir ikke dette vist i notepad. Det blir istedenfor en lang rekke med tekst. Men hvis jeg åpner fila med WordPad, så får jeg linjene delt opp og leselig.

 

Så, er det mulig å få notepad til å vise linjeskift der den skal, og hvis jeg henter ut linje 5 fra en tekst som er delt opp med n, får jeg da linje 5 eller får jeg false siden det ikke er en linje5, men alt står på en linje...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

n gir da ikke no effekt i php koden, det skal ikke endre noe før serveren har parset php, men hvis du mener at du går til websiden med en browser og ser på html koden uten å få linjeskift der så er det vel enten noe gæærnt i php'en din eller så bør du kanskje oppdatere notepad evt legge det inn på nytt.

 

sånn forøvrig, jeg skriver alle koder i vim(text editor for linux) og hvis jeg en skjelden gang åpner en fil laget med vim i notepad så får jeg alt på en linje fordi notepad forstår absolutt ingen former for formateringer.

Lenke til kommentar
n gir da ikke no effekt i php koden, det skal ikke endre noe før serveren har parset php, men hvis du mener at du går til websiden med en browser og ser på html koden uten å få linjeskift der så er det vel enten noe gæærnt i php'en din eller så bør du kanskje oppdatere notepad evt legge det inn på nytt.

 

Jeg mener at jeg lager et PHP script som skal skrive til en fil. Blant det den skal skrive til fila ligger det også en n, som f eks "$navn n $addresse n $land"

 

sånn forøvrig, jeg skriver alle koder i vim(text editor for linux) og hvis jeg en skjelden gang åpner en fil laget med vim i notepad så får jeg alt på en linje fordi notepad forstår absolutt ingen former for formateringer.

 

Og du kan ikke få notepad til vise rett formatering, men må legge inn en tredjepartsprogramvare...?

Lenke til kommentar

Jeg mener at jeg lager et PHP script som skal skrive til en fil. Blant det den skal skrive til fila ligger det også en n, som f eks "$navn n $addresse n $land"  

 

ok forsto ikke det ut ifra det du skrev... dette tror jeg nok kommer av at notepad ikke har noen formatering, men bare bruker vanlig uformatert text. (prøv å skriv noen linjer i feks "word" og formater skriftstørrelser farger etc etc før du så kopierer disse til et notepad vindu da vil du se hva jeg mener).

 

sånn forøvrig, jeg skriver alle koder i vim(text editor for linux) og hvis jeg en skjelden gang åpner en fil laget med vim i notepad så får jeg alt på en linje fordi notepad forstår absolutt ingen former for formateringer.

 

Og du kan ikke få notepad til vise rett formatering, men må legge inn en tredjepartsprogramvare...?

 

vet ikke helt om jeg eller du missforstår her, men "vim" er en text editor for "linux" som er OSet jeg bruker til alt som har med web å gjøre inkludert skrive php, altså "vim" er ikke et tredjepartsprogram til "windows". Jeg sluttet å bruke notepad for noen år siden, men hvis jeg tilfeldigvis er i windows og skal åpne en fil er jo notepad nærmere, men da får man altså alt på en linje.

Lenke til kommentar
vet ikke helt om jeg eller du missforstår her, men "vim" er en text editor for "linux" som er OSet jeg bruker til alt som har med web å gjøre inkludert skrive php, altså "vim" er ikke et tredjepartsprogram til "windows". Jeg sluttet å bruke notepad for noen år siden, men hvis jeg tilfeldigvis er i windows og skal åpne en fil er jo notepad nærmere, men da får man altså alt på en linje.

 

Mjoa, så at du hadde skrevet dette, men jeg lurte på om det var mulig å få notepad til å vise teksten rett eller om jeg var nødt til å installere noe annet :)

 

La meg foreslå å kaste notepad dit pepper'n gror, og gå over til textpad eller noe lignende. søk på google

 

Mja, problemet er bare det at jeg liker notepad meget godt, og det er ett program mindre å installere ved reboots.

 

Men okay, jeg kan gi andre programmer en sjanse. Det finnes sikkert en hel haug med gode diskusjoner der ute om hvilket program som er den beste erstatteren. Noen som har en link eller anbefaling? Gidder ikke hive meg over søkefunksjonen her på forumet igjen. Usj :/

Lenke til kommentar

bruk heller Textpad

 

den funker mye bedre, og pluss at den har syntax-highlighting.

 

det er den jeg bruker til å kode PHP og C.

 

ehm... angående n r ...

 

dette blir jo parsa av php... det skulle ikke ha noe å si om du skrive n eller r i notepad, siden "n" og "r" ikke = chr(10) eller chr(13).

Notepad tar jo ikke og oversetter det lissom.

 

snodig.

 

men hvis du mener iforhold til selve neste-linje greia i notepad,

så bruker Windows ANSI, og LINUX/UNIX bruker Unicode

 

så hvis du i notepad velger å lagre som unicode, så funker det.

(en combo-box under filtype i lagre som dialogen)

(det går i Windows XP ihvertfall)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...