Gå til innhold

Ny maskin til 3d rendering - rundt 20 000kr.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker å sette sammen en maskin til 3d rendering. Dette blir animasjons rendering av Google Sketchup modeller med diverse render plugins (IRender, IDX, VRay etc).

Har tenkt å bruke rundt 20 000kr. OS har vi selv her på huset - vil trolig bli satt opp som en Windows 2008 R2 Terminal Server slik at vi kan ha flere brukere som arbeider samtidig (ikke nødvendigvis med 3d rendering da dette naturlig nok vil beslaglegge mye kapasitet).

Maskinen skal stå i kontorlandskap så lavt støynivå er svært viktig. Jeg har god erfaring med å bygge selv men vurderer også "ferdige" løsninger.

Antar at CPU, rask HD, RAM og GPU er viktig her?

Takk for forslag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra skjermkort betyr i denne sammenhengen et skjermkort og drivere som er 100% OpenGl kompatibel, IKKE et spill-kort. Her er kort som Nvidia FX2800/3800, eller ATI's motsvarende kort (husker ikke hva de heter i farten), opplagte valg. Men det sagt, så skal nok noenlunde kompetente kort også i "consumer" klassen, klare det meste. Det er bare det at disse "proff"-kortene og driverne deres er gjennomtestet nettopp med tanke på oppgaver som dette - 3D, CAD osv. 3D-rendering er Core i7 verdensmester på. alle i7'er vil klare oppgaven flott, men du tjener selvsagt noen sekunder jo kraftigere det er. Eventuellt et av de nyere Xeon-prosessorene. 3 x 2Gb DDR3 RAM er et fornuftig utgangspunkt - litt avhengig av hvilken programvare man kjører. men skal du bygge maskin til 20.000 har du vel penger til 3 x 4GB også. Til slutt; SSD disk til å ha OS + programvare på. Du vil sette pris på ytelsen, det lover jeg.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tips.

Dette kortet vil med andre ord være mer enn godt nok?:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=448607#ProductTabs

Eller klarer jeg med et "light" kort - kanskje dette?:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341147

Hovedsaklig 3d animering av relativt enkle bygninger - typisk 4-5 min lange video sekvenser. Software som benyttes i dag er Google Sketchup Pro (importerer/modifiserer CAD tegninger) og IRender nXt for rendering.

Er det noen spesiell RAM type som bør benyttes til dette formålet? Det blir nok en i7 Quad Core 2.8 Ghz CPU... kanskje på et Asus P6T SE hovedkort?

Endret av cregeland
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg ville brukt veldig mye penger på skjermkortet.

Andre må gjerne rette meg her, men såvidt jeg vet er det veldig få rendre-løsninger som utnytter skjermkortet noe særlig ettersom OpenGL/DirectX uansett ikke støtter avanserte lysmodeller, raytracing og denslags som brukes i proffe rendringsløsninger.

En heftig CPU og en bøtte med RAM har nok større betydning.

Lenke til kommentar

Andre må gjerne rette meg her, men såvidt jeg vet er det veldig få rendre-løsninger som utnytter skjermkortet noe særlig ettersom OpenGL/DirectX uansett ikke støtter avanserte lysmodeller, raytracing og denslags som brukes i proffe rendringsløsninger.

En heftig CPU og en bøtte med RAM har nok større betydning.

Forsåvidt enig. Det ATI-kortet trådstarter linker til vil være et fornuftig valg; Nvidia-kortet er grisedyrt, men det er så kjapt at det kan konkurrere med heftige kort til spilling ... i tilfelle man kjeder seg litt etter en stund med 3D rendering :whistle:

Edit: Ops, nå ser jeg at det kun støtter OpenGl 2.1 ... bør nok finne et som støtter 3.0 i hvertfall.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det er riktig at skjermkortet ikke vil ha noe å si for rendringshastigheten, men det kan absolutt ha noe å si når man jobber med modellene. ArchiCAD har f.eks. en mulighet der man kan gå gjennom byggene man lager (a la Doom), der skjermkortet absolutt har noe å si. Likeledes bruker programmene skjermkortet til å akselerere både 2d og 3d operasjoner når man zoomer inn og ut av modellene man jobber på.

Manglende OpenGL-støtte kan absolutt ha noe å si; akkurat som det advares mot i den lenkede siden hos SketchUP, det at ting kan dukke opp/forsvinne på skjermen vilkårlig, har jeg opplevd i ArchiCAD med et standard Nvidida-kort. Også feilpanorering kan oppstå, mao kan man etter å ha zoomet og panorert lage et objekt i modellen som viser seg å være et helt annet sted på kartet. Det er feil som oppstår pga manglende OpenGL-sertifisering. Det er nettopp dette man betaler de ekstra tusenlappene for i proffkortene fra AMD (FireGL) og Nvidia.

Lenke til kommentar

Dette kortet vil med andre ord være mer enn godt nok?:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=448607#ProductTabs Eller klarer jeg med et "light" kort - kanskje dette?:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341147

Du skriver at det er relativt enkle bygninger, og da hadde jeg bare gått for det enkleste proffkortet. Altså FireGL-kortet fra AMD.

Bygget en pc for rendring av 3d-modeller for kjæresten min for noen måneder siden, og jeg skulle nesten ønsket at vi hadde gått for noe kraftigere enn bare fire kjerner. På rendringsjobbene får man mye mer ut av en ekstra kjerne enn noen hundre Mhz ekstra - spesielt om det er flere som skal bruke maskinen!

Om du sørger for skikkelig kjøleribbe på cpuen, lite kabelflyt, SSD og god luftgjennomstrømmning kan dette bli ganske stillegående også :)

Lenke til kommentar

Har en kamerat som drivere en del med 3d og det er ikke så veldig mye forskjell på hans 8 kjerne arbeids maskin kontra den ene bliige(4-5k) 4 kjerne render noden han har når der kommer til rendring.

Prismessig så får han vel 6-7 noder for det arbeids makinen koster men disse vil rendre ut sikkert 3-4 ganger raskere totalt enn det arbebeids maskinen klarer.

Men å jobbe på render noden er håpløst p.g.a mangel på skjermkort/cpu kraft...

Endret av taz
Lenke til kommentar

Prismessig så får han vel 6-7 noder for det arbeids makinen koster men disse vil rendre ut sikkert 3-4 ganger raskere totalt enn det arbebeids maskinen klarer.

Om du er i stand til å sette opp en renderingfarm er det selvfølgelig det beste for pengene. Mange rendere greier ikke å utnytte noe særlig mer enn 4 tråder uansett, men VRay har jo støtte for opptil 10 noder (og hver node kan ha mange kjerner).

Hvis trådstarter er i stand til å sette opp flere renderingnoder (rendringsmotoren må støtte flere noder!) er det kanskje den beste utnyttelsen av pengene.

For ti tusen får du en supermaskin med 6GB Ram, 80GB Intel SSD, QuadCore prosessor, 1TB disk, helt ok skjermkort, en god strømforsyning, og kabinett.

De resterende ti tusen kan du da bruke på to enkle rendringsnoder (billige pc-er med nok ram og quadcore) som bare hjelper til på rendringsarbeidet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...