Gå til innhold

10 forskjellige nettverk med hastighetskontroll på 1 ruter i et bygg med 10 hybler


Anbefalte innlegg

Er dette mulig å få til uten at det koster en formue og at det tikker og går av seg selv? Jeg har planer om å få lagt inn en 50 mb linje og ha 1 nettverkskabel til hvert rom med hastighetsbegrensning på 5 mb. Jeg vil at det skal virke som hvert rom har et eget adsl abonnement, dvs at ingen av brukerne kan se hverandre osv. Jeg har litt over generell datakompetanse så det hadde vært hyggelig om det ligger en smørbrød liste en eller annen plassen over hvordan dette gjøres :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En PC med Smoothwall, M0n0wall e.l. burde være ideell for å styre et slikt nettverk. Da har man s.v.j.v. god kontroll på båndbredde mm. Rimelige routere etc som man kjøper ferdig, har sjelden god båndbreddekontroll.

 

Den proffe versjonen av DD-WRT har båndbreddestyring, men jeg kjenner ikke til hvor godt den fungerer i praksis med torrents etc. Sammen med en router som ASUS RT-N16 burde det holde lenge for 10 hybler.

 

Alternativt så finnes det nok proffe løsninger i en litt høyere prisklasse.

Det er et bedriftsforum på diskusjon om du vil spørre der.

Lenke til kommentar

En PC med Smoothwall, M0n0wall e.l. burde være ideell for å styre et slikt nettverk. Da har man s.v.j.v. god kontroll på båndbredde mm. Rimelige routere etc som man kjøper ferdig, har sjelden god båndbreddekontroll.

 

Den proffe versjonen av DD-WRT har båndbreddestyring, men jeg kjenner ikke til hvor godt den fungerer i praksis med torrents etc. Sammen med en router som ASUS RT-N16 burde det holde lenge for 10 hybler.

 

Alternativt så finnes det nok proffe løsninger i en litt høyere prisklasse.

Det er et bedriftsforum på diskusjon om du vil spørre der.

 

 

Smoothwall, M0n0wall hørtes veldig interessant ut :) Jeg prøvde å søke litt på forumene deres, men fant ikke så mye som passet meg. Hvordan beskriver du dette på engelsk? Kunne du søkt på de 2 sidene og sendt meg hva du søker på :=) ?

Lenke til kommentar

En switch med støtte for VLAN vil vel kunne løse problemet. Et VLAN per rom, slik at det er separert.

 

Med en router får du hastighetskontroll, men ikke nødvendigvis noen separering av nettverkene.

 

En switch må du ha uansett, da er det like greit å bruke en med VLAN. En router må du også ha. Så om den fra leverandøren ikke har mulighet for hastighetskontroll så ville jeg enten gått for Smoothwall/M0n0wall eller kjøpt en ferdig avhengig av økonomien.

 

Edit:

Denne har både VLAN og QoS. Ser ut til at den kan gjøre jobben. Det er en av de billigere modellene jeg fant hos Komplett akkurat nå, det kan lønne seg å gå opp et hakk.

Endret av DCG
Lenke til kommentar

En switch med støtte for VLAN vil vel kunne løse problemet. Et VLAN per rom, slik at det er separert.

 

Med en router får du hastighetskontroll, men ikke nødvendigvis noen separering av nettverkene.

 

En switch må du ha uansett, da er det like greit å bruke en med VLAN. En router må du også ha. Så om den fra leverandøren ikke har mulighet for hastighetskontroll så ville jeg enten gått for Smoothwall/M0n0wall eller kjøpt en ferdig avhengig av økonomien.

 

Edit:

Denne har både VLAN og QoS. Ser ut til at den kan gjøre jobben. Det er en av de billigere modellene jeg fant hos Komplett akkurat nå, det kan lønne seg å gå opp et hakk.

 

 

 

Tusen takk :)))

 

Jeg skjønner ikke helt hva jeg skal søket etter, så kunne du tatt den switchen som er litt dyrere men som kanskje fungerer bedre :)?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke en nettverks-spesialist, men jeg _tror_ du kan få det til med den jeg linket til. Det avhenger av hvorvidt du kan bruke QoS til å fordele kapasitet.

 

Jeg ville kontaktet noen som vet hva de snakker om for å få en skikkelig løsning.

 

Edit: Skriveleif

Endret av DCG
Lenke til kommentar

Med en router får du hastighetskontroll, men ikke nødvendigvis noen separering av nettverkene.

Dette er feil. Man bruker en ruter for å separerer de forskjellige nettverkene, eller rettere sagt for å sette regler for hvordan nettverkene skal snakke sammen.

 

En switch opererer på lag 2 av OSI-modellen og forstår seg ikke på IP som ligger på lag 3.

Lenke til kommentar

Med en router får du hastighetskontroll, men ikke nødvendigvis noen separering av nettverkene.

Dette er feil. Man bruker en ruter for å separerer de forskjellige nettverkene, eller rettere sagt for å sette regler for hvordan nettverkene skal snakke sammen.

 

En switch opererer på lag 2 av OSI-modellen og forstår seg ikke på IP som ligger på lag 3.

Men da er du vel avhengig av en switch med VLAN-støtte? Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar

Med en router får du hastighetskontroll, men ikke nødvendigvis noen separering av nettverkene.

Dette er feil. Man bruker en ruter for å separerer de forskjellige nettverkene, eller rettere sagt for å sette regler for hvordan nettverkene skal snakke sammen.

 

En switch opererer på lag 2 av OSI-modellen og forstår seg ikke på IP som ligger på lag 3.

 

Men om en ønsker Vlan funksjonalitet på en router så må man vel gå for en av disse flashede linux-routerene, og selv da får man vel ikke 10 Vlan pga disse sjelden har mer enn 4-6 porter.

Lenke til kommentar

Jeg var litt rask i svaret mitt. Leste ikke skikkelig igjennom tråden.

 

Det er riktig som du sier at man trenger en switch med vlan, men man bør ha en ruter mellom switchen og ISP-ruteren (forutsatt at man ikke kan konfe ISP-ruteren) som deler ut nettverkene. Dette krever uansett litt kunnskap, så hvis det finnes en pc-løsning som foreslått tidligere er det kanskje det enkleste.

Lenke til kommentar

Jeg mener at f.eks. Smoothwall har mulighet for vlan, men som sagt så har ikke denne støtte for PCI-E nic selv om det selvfølgelig ikke er ett "must-have" for en router-PC, men om de har støtte for så mange som 10 vlan er jeg usikker på. Tror de kanskje begrenser seg til 3 eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...