Pels Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 I starten var jo alt samlet i ett punkt, og da alt smalt (big bang) ble blant annet jordkloden vår "dannet". All masse og all energi som er på jorden i dag er jo den samme massen som var der da jordkloden ble dannet (om jeg ikke tar feil? Med unntak av meteoritter og andre ting som har truffet jordkloden i senere tid og satelitter vi har sendt ut). Med andre ord er alt som er på jorden i dag et resultat av utvikling av alt som var på jorden for ca. 13,7 milliarder år siden. Spørsmålet man da kan stille seg, hvilke stoffer fantes på jordkloden på dette tidspunktet? Hva var ingrediensene til dagens jordklode? Og hvordan ble det dannet liv av disse stoffene? For meg virker det ulogisk at liv kan oppstå fra intet, og derfor virker det mest logisk at det rett og slett har eksistert insekter og/eller bakterier og andre organismer på jorden helt fra starten, som i sin gang har utviklet seg og gjennom evolusjon dannet dagens mangfold av arter. Jorden ble ikke dannet fra Big Bang. Etter Big Bang fantes det bare hydrogen (H) og helium (He). Av dette ble det stjerner som ved fusjonsprosesser lagde alle elementene helt opp til jern. Når stjerner som var åtte ganger større enn vår egen sol eksploderte ble alle de tyngre grunnstoffene dannet. Jorden ble dannet for ca. 4,6 milliarder år siden i den stor gass-sky etter at en stor stjerne hadde ekspoldert. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 -snip- Jorden ble ikke dannet fra Big Bang. Etter Big Bang fantes det bare hydrogen (H) og helium (He). Av dette ble det stjerner som ved fusjonsprosesser lagde alle elementene helt opp til jern. Når stjerner som var åtte ganger større enn vår egen sol eksploderte ble alle de tyngre grunnstoffene dannet. Jorden ble dannet for ca. 4,6 milliarder år siden i den stor gass-sky etter at en stor stjerne hadde ekspoldert. Ah, så klart. Mye av dette var jeg faktisk klar over, med unntak av at jeg faktisk trodde at jorden var et direkte resultat av Big Bang. Vet at jorden bare er rundt 4,5-5,6 milliarder år gammel, så der skjedde det en mix-up med alderen av universet Men til tross for denne nye kunnskapen blir spørsmålene jeg stilte i det første innlegget de samme, hvordan kan liv oppstå fra disse grunnstoffene osv. Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 Noen som kan fortelle meg? Var å lånte en del bøker i dag, uten hell- Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Hvis du du er interessert så burde du lese om "cellular automaton" f.eks. "Conway's game of life". Da vil du få et innblikk i hvordan enkle regler kan skape enheter som lager kopier av seg selv osv. Da er det ikke vanskelig å forestille seg hvordan heller mer kompliserte regler mellom atomer og molekyler kan gjøre det samme, og etter millioner av år med evolusjon skape hva vi kalller liv. Edit. Et veldig kult program du kan leke deg med er: Golly Dette er de 4 reglene: 1. Any live cell with fewer than two live neighbours dies, as if caused by underpopulation. 2. Any live cell with more than three live neighbours dies, as if by overcrowding. 3. Any live cell with two or three live neighbours lives on to the next generation. 4. Any dead cell with exactly three live neighbours becomes a live cell. Og du får helt sinnsykt kule og kompliserte strukturer ut av det. Endret 14. april 2010 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Her er en film om Carl Sagan som forklarer abiogenesis. http://www.youtube.com/watch?v=yet1xkAv_HY Lenke til kommentar
Laughing Man Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 http://www.pbs.org/wgbh/nova/sciencenow/3214/01.html Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 http://exploringorigins.org/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå