Gå til innhold

Oppsett av hjemmenettverk + Cat 5e vs cat 6

Anbefalte innlegg

Holder på med å utvide mitt hjemme nettverk.

Mitt oppsett i dag er:

Tel-ag 500/500 linje in på en ZyXEL access punkt (AP) med en Dlink DIR-635 wifi

Jeg skal utvide med kablet nett til 2 pc`r, Viasat pwr decoder,USB multi printer i nettverket og en netgear stora

Mitt første spørsmål er: Bør jeg skaffe cat6 Kabel eller holder det med cat5e. ser at de fleste vegg utakene "bare" er cat5e, vil de være det svakeste leddet i kjeden da?? Det lengste kabel strekket blir max 8m. Hvor mye bedre er cat 6 vs cat 5e ??

Hvordan bør jeg koble opp dette har 4 porter tilgjengeligt på ZyXEL og 4 på Dlink`n men Dlink`n tar jo den ene porten på AP så da er jeg en port i manko med hensyn til å få alt samlet på ZyXEL`n?

det er en USB utgang på AP kan den brukes til printeren eller bør den stå på stora`n??

Qtec_s100

Endret av qtec_s100
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 4 porter på zyxel og 5 porter på dlink? Fjern to for kobling mellom dem så har du 7 porter ledig, om jeg forstår riktig?

Da hadde jeg koblet viasaten rett i zyxel, og resten i dlinken. Avhengig av nettbehov evt vurdert å sette pcene på wifi og printeren.

Printeren kan uten problemer stå på wifi, krever veldig lite båndbredde.

Lenke til kommentar

Du har 4 porter på zyxel og 5 porter på dlink? Fjern to for kobling mellom dem så har du 7 porter ledig, om jeg forstår riktig?

Da hadde jeg koblet viasaten rett i zyxel, og resten i dlinken. Avhengig av nettbehov evt vurdert å sette pcene på wifi og printeren.

Printeren kan uten problemer stå på wifi, krever veldig lite båndbredde.

tegnet litt feil.. se tegning nå, det er bare 4 porter på begge to etter hva jeg fant ut på nette

Lenke til kommentar

Det er 5 porter på dlink dir-635

4 lan-porter og 1 "internet" port. Forskjellen er hvordan firewallen virker mellom dem, men om du deaktiverer firewallen er de helt like. (du trenger vel ikke firewall to ganger).

Så det du mener er at jeg deaktiverer fierwall på dir-635 og da blir det 5 likeverdige porter??

Bør jeg putte alt utnom viasat på Dir-635

Lenke til kommentar

Så kabelen skal ikke krysses på kabelen mellom router og veggkontakt..

Egentlig logisk år jeg tenker etter den blir krysset i kabelen fra veggkontakten og opp i pc

Qtec_s100

Veggkontakten må sees som en forlengelse av porten på ruteren. Krysser du denne begynner det å bli innviklet når man må krysse tilbake.

PC <---> Hub/Switch: Straight through

PC <---> Ruter: Crossover

Ruter <---> Hub/Switch: Straight through

Hub <----> Switch: Crossover

Som Flimzes påpeker støtter det meste av nettverksutstyr autoswitching, men i noen tilfeller gjør de det ikke. Da må du følge oversikten over.

Oppsettet ditt virker greit det ut i fra forutsetningene.

Lenke til kommentar

Fordi det skaper en flaskehals, f.eks ved filoverføring mellom pc A og B.

Hvis TS har 500Mbps opp/ned (hvor får man tak i slike linjer?) så vil man heller ikke få utnyttet det maksimalt. Men kanskje TS mente 0,5 Mbps da er ikke det noe problem.

Lenke til kommentar

Hvis TS har 500Mbps opp/ned (hvor får man tak i slike linjer?) så vil man heller ikke få utnyttet det maksimalt. Men kanskje TS mente 0,5 Mbps da er ikke det noe problem.

Er 0,5Mbps jeg mener...

Er det bare og ta f.eks blå på 1 i veggkontakt og på RJ45..

Qtek_s100

Lenke til kommentar

Er 0,5Mbps jeg mener...

Qtek_s100

Må ikke hele kontakten nødvendigvis speilvendes?

Lenke til kommentar

Er 0,5Mbps jeg mener...

Qtek_s100

Må ikke hele kontakten nødvendigvis speilvendes?

her var det greit forklart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...