Gå til innhold

Valg av teleobjektiv til Nikon D5000

Anbefalte innlegg

Jeg har i en periode gjort meg kjent med Nikon D5000 og standardobjektivet 18-55 VR. Jeg tar en del bilder av barna i aktivitet, det være seg på fotballbanen eller i skisporet. Jeg vurderer å investere i en telezoom, men synes det er vanskleig å finne gode kompromisser ang pris/lysstyrke/etc. Budsjettet mitt er inntil ca 5000,- men hva får jeg da? Jeg ønsker gode forslag på objektiv med fokusmotor og bildestabilisering. Jeg er kjent med de aller rimeligst modellene til rundt 1500,- - 2000,- men kan tenke meg å gå noe høyere i pris om det finnes fornuftige alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To gode forslag fra Tarald der. 50-150 er et veldig nyttig og fleksibelt brennviddeområde på crop.

Ellers så har Sigmas 70-200/2.8 HSM (fokusmotor), så den fungerer smertefritt på D5000. Personlig ville jeg imidlertid valgt 50-150 på crop.

Lenke til kommentar

To gode forslag fra Tarald der. 50-150 er et veldig nyttig og fleksibelt brennviddeområde på crop.

Støtter også den. Ikke kjøp noe billig skrot, det er bortkastede penger!!

Jeg kjøpte først en Nikon 55-200 uten VR, det var elendig kjøp optisk og mekanisk, men greit for å teste området.

En 50-150 høres veldig praktisk ut, men mangler VR. Men du skal ta bilder av barne i aktivitet, og da er det vel liten hjelp av VR, siden du må ha ganske kort lukkertid, ellers får du bevegelsesuskarphet uansett.

Den er heller ikke så stor, med fast og god lysstyrke som gir fin kontroll på bakgrunnen.

Merk at du også kan få Nikkor 80-200 2.8, siste versjon (ringzoom) UTEN VR ned mot 5500 brukt.

Den er ganske stor og tung, men meget bra optisk på crop!

Kanskje litt stor å drasse på tur, så jeg har testet 70-300 VR som også har et fint bruksområde. Men dessverre er lysstyrken kanskje litt dårlig til å styre bakgrunnen på barnebilder, men der har jeg en 50mm 1.4 som er konge.

Lenke til kommentar

Merk at du også kan få Nikkor 80-200 2.8, siste versjon (ringzoom) UTEN VR ned mot 5500 brukt.

Den er ganske stor og tung, men meget bra optisk på crop!

Denne finnes i flere versjoner, skal du ha autofokus må du ha den nyeste med betegnelsen AF-S.

Personlig ville jeg valgt nettopp 80-200 eller 70-300 VR, litt etter hvilket bruksområde du ser for deg.

Lenke til kommentar

Jeg setter stor pris på alle svar/forslag som er kommet inn. Så langt vil disse bli videre vurdert av meg:

Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR

Nikon AF-S DX Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II

Sigma 50-150mm f2.8 II APO EX DC HSM for Nikon

For meg ligger disse i et passende prisområde og har det tele-området jeg er ute etter. Jeg ser at lysstyrke koster, og da blir dessuten objektivene for meg litt for store å ta med seg på en typisk "familietur". Siden jeg har en Nikon D5000 må jeg ha fokusmotor i objektivet og det forstår jeg at alle disse har.

Grunnen til at jeg tar med 18-200 objektivet fra Nikon er at dette vil kunne fungere som et godt allround-objektiv, men jeg tar gjerne i mot innspill om dette er et produkt som blir hverken fugl eller fisk med tanke på det enorme zoom-området.

Lenke til kommentar

Jeg setter stor pris på alle svar/forslag som er kommet inn. Så langt vil disse bli videre vurdert av meg:

Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR

Nikon AF-S DX Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II

Sigma 50-150mm f2.8 II APO EX DC HSM for Nikon

Det finnes en del linsetester på nettet, her er en av Sigma 50-150, riktignok testet på Canon - og det finnes mer positive tester hvis du leter litt, men likevel...

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-50-150mm-f-2.8-II-EX-DC-HSM-Lens-Review.aspx

Av objektivene du nevner er det definitivt Nikon 70-300 VR som får jevnt over best testesultat, men det må jo passe til bruksområdet ditt også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...