Arti-Ravnos Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Hei, nå nærmer søknadsfristen seg, og jeg er ganske sikker på at jeg har lyst å utdanne meg som sivilingeniør. Det er mange ulike linjer å velge mellom og de fleste er ganske like, noe som fører til at det å velge hvilken jeg skal søke på er vanskelig. Er ganske sikker på at jeg kommer inn uansett hvilken av linjene jeg velger, så dermed er det bare til å ta et valg. Foreløpig har jeg teknisk kybernetikk som 1.prioritet, men jeg vurderer å kanskje søke datateknikk istedenfor. Jeg hadde håpet på om noen kunne hjelpe meg å finne ut hvilken av de to linjene jeg ønsker å studere. Erfaringer, likheter, ulikheter? Slik jeg har forstått det, virker det som kybernetikk på mange måter er datateknikk med elektronikk i tillegg. Jeg har ikke noen reel erfaring med elektronikk, men jeg har vært så vidt borti programmering (har aldri hatt all den tiden jeg har ønsket til å bruke på det). Jeg si at jeg er veldig glad i særlig matte, fysikk og programmering. Jeg har også noen spørsmål som kunne være greie å få svar på (men kanskje ikke så lett å svare på), men jeg håper folk kan komme med andre bidrag og ikke bare svare på spørsmålene, slik at jeg får mest mulig nyttig informasjon. - Hvor mye programmering i form av "skrive kode på datamaskin" er det på linjene? - De som går på datateknikk, har de noe elektronikk, evt. hvor mye og hva gjør de? (prosjekter o.l. i ulike fag) Har "datateknikere" noen fag med embedded systems og lignende? Eller er det slik at alt de gjør foregår på en skjerm? - Hvilken linje vil du anbefale og hvorfor? - Hvilke jobber er relevante? - Forskjeller? Jeg kommer sikkert på bedre og flere spørsmål etterhvert, men får vel starte et sted. Bidra gjerne med relevante spørsmål også. ^^ Skulle jeg, utifra det som jeg har kunnet lese om de ulike linjene så langt, ville jeg nok spesialisert meg innenfor spillteknologi(visualisering og programvarearkitektur) hvis jeg hadde gått datateknikk, eller tilpassede datasystemer (eller kanskje robotteknikk) hvis jeg hadde gått kybernetikk. Nå er jeg langt i fra i en posisjon til å kunne ta et slikt valg, men jeg nevner det, slik at dere vet hvor interessene mine ligger og hvilken bakgrunn jeg har for å søke studiet. PS! Jeg har lest alt jeg har kunne kommet over om linjene på NTNUs nettsider, så slipper noen å foreslå det ^^ Jeg har dessuten sett rundt på forumet i ulike tråder, men jeg klarer enda ikke å bestemme meg. Takker for alle svar på forhånd, og håper dere vil kunne hjelpe meg å ta et riktig valg. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Hva med Kommunikasjonsteknologi? Lenke til kommentar
Arti-Ravnos Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Hva med Kommunikasjonsteknologi? Fordi jeg ikke syntest signalbehandling, internett, trådløs kommunikasjon osv. høres så veldig interessant ut, men hvis du mener det er noe jeg bør vurdere så setter jeg pris på om du kunne skrive hvorfor... Lenke til kommentar
Stina. Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Husk at du kan omprioritere de oppsatte studieønskene dine fram til 1. juli Endret 12. april 2010 av Stina. Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Vet ikke om de har endret det, men datateknikk har bare et par emner som omhandler å lage fysiske systemer, iallefall før man spesialiserer seg i 4-5. klasse. Hvis du vil jobbe med roboter og skrive kode på FPGAer og sånne ting så bør du velge Kyb. Hvis du vil skrive kode for PCer og tjenere bør du velge Datateknikk. Lenke til kommentar
Arti-Ravnos Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 Takk for svar så langt. Problemet ligger vel i at jeg ikke helt vet hva jeg vil, eller at jeg vil begge deler, siden jeg ikke har noen tilstrekkelig kunnskap om emnene til å kunne ta et slikt valg (noe som gjelder alle førstegangssøkere.. ) Hvor og med hva arbeider en med utdanning innenfor teknisk kybernetikk? Og tilsvarende en med utdanning innenfor dateteknikk? Med hvor mener jeg ikke i hvilke spesifikke bedrifter, men mer generelt. F.eks. jobber en med kyb-utdanning bare i fabrikker eller også på kontor..osv. Håper dere forstår hva jeg mener. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Teknisk Kyb på NTNU er bredt... Man kan velge medisinsk kybernetikk - designe elektroniske proteser og saker. Robotteknikk - Industriroboter (obvious) Navigasjons og fartøyssystemer - Autopiloter for båt, bil fly osv... Sanntidssystemer - Datasystemer med tidskrav. Kritisk ved f.eks at hvis det skjer en forsinkelse på en utregning går hele systemet til helvete. Fly stuper, bil krasjer.. Motor sprenges.. Tilpassede datasystemer - Datasystemer som er kun laget for en oppgave, eks: brannalarmsystem, subsea-datamaskiner, vaskemaskinkontroll... + Mange flere Teknisk Kybernetikk er generelt et meget bredt emne, du finner sikkert noe som passer for deg. Jeg tror hverken data- eller kyb-studenter blir jobbende på fabrikk, men heller i R&D. Endret 16. april 2010 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå