Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger hjelp til å forstå toll-reglementet

L-T

Anbefalte innlegg

Hei, skal bestille noen varer fra utlandet å trenger litt hjelp til å finne ut hvor mye jeg må betale i toll, skjønner meg ikke helt på reglementet som er listet på toll.no.

Jeg skal bestille varer for 216nok eller 36 dollar om du vil. Hvor mye blir det i toll for dette? Kommer det mva i tillegg til tollen på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flyttet tråden til ett mer passende forum.

Om man handler for over 200 kroner, tilkommer norsk mva (merverdiavgift) på 25% på hele beløpet, det vil si varens verdi OG porto totalt.

dvs, 54 kroner i moms + evt. 25% moms på porto.

pluss ett fortollings-gebyr på 106,-

Altså, totalt 376+ evt. porto.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er to mulige svar:

-Om beløpet du oppgir inkluderer frakt og ekspedisjon, og at dette er mer enn 16 kr vil du ikke måtte betale noe i toll/mva/avgifter. (teoretisk sett kan toll/ekspedisjon være mer enn varen, men dette vil muligens gjøre tollerne noe mistenksomme)

Du må imidlertid be sender om at han merker hva som er frakt og hva som er verdien på varen når han skal sende pakken.

- Om beløpet kun gjelder varens verdi, må du ta denne verdien og plusse på frakt/ekspedisjon. Da regner de toll/mva/avgifter på hele beløpet, og ikke bare på varen.

Om varen i tillegg er i en kategori som er tollbelagt (eksempelvis klær, du finner mer info om dette på toll.no) må du i tillegg til de nevte avgiftene betale toll som er 12% (om jeg ikke husker feil.)

Det fins selvfølgelig måter å omgå dette regelverket på, men vil ikke oppfordre til dette.

Endret av Eby91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...