Gå til innhold

kjøre med utenlandsk førerkort i norge


weebl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurte på om noen vet hvordan det er med kjøring med utenlandsk førerkort osv i Norge,

vel jeg vet jo at turister kjører her osv :p

 

men greia er at jeg studerer i Storbritannia og lappen er utrolig mye billigere her så tenkte at jeg kunne spare en god slant på å kjøre opp her, men når jeg da kommer tilbake på ferie og når jeg flytter hjem, hvordan er det med regler på dette?

 

og er det mulig å "konvertere" et britisk førerkort til et norskt et om det er noen store ulemper med å ha britisk førerkort i norge når man er nordmann?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er fasiten, fra Statens Vegvesen:

 

 

Hei

Dersom du bor i Norge og erverver førerkort i utlandet, må du dokumentere at du har bodd minimun 6 mnd i det landet du ervervet førerkort i, dersom førerkortet skal være gyldig for kjøring i Norge og eventuelt bytte til norsk.

 

Kan du ikke dokumentere dette kan du ikke benytte førerkortet i Norge og du får heller ikke bytte det inn til norsk. Dokumentasjon på at du har bodd i utlandet i over 6 mnd. kan være f.eks bevis fra Folkeregisteret eller fra ev. arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Det man lærer på glattkjøringa i Noreg er heller ikke veldig tilfredsstillende. På banen jeg kjørte på nylig var det fartsgrense på 60 km/t, og banen var knapt noe særlig glatt mot slutten. vil ikke si jeg har fått noe spesielt verdifull erfaring eller kunnskap om det å kjøre på glatta annet enn at man må passe mer på farten

Lenke til kommentar

Britene har langt fra tilfredsstillende opplæring når det gjelder kjøring på glatte veier. Jeg for min del vil helst ikke være på samme vei som deg hvis du skal lære det for første gang på norske offentlige veier.

 

 

 

Det er derfor jeg lurte på om det var krav om ekstra kurs for å kjøre i Norge.

å lære meg å kjøre på glatta er og blir et must her oppe i nord, og om jeg måtte ta glattkjøringskurs har det nok likevel blitt lønnsomt å kjøre opp i storbritannia da lappen koster rundt 5000kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...