BlastyTrasty Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Eg bestilte dekk og felg frå byttdekk.com (bythjul.com). Eg har etter ei veke ikkje fått desse endo - men merka idag at på "min side", så var det komen eit ekstra bilag på meg. I dette bilaget står det, "äldre dekk" og eg får trekt ifrå 2000 kroner. Eg undrast kvifor eg fekk eit såpass trekk, men klagar ikkje. Eg ringde butikken og spurde om dekka var brukte eller av dårleg kvalitet - men fekk eit solid nei. Dekka har ligget på lager innpakka i esker. Gummien blir vel ikkje dårlgare av å liggje slik? Dei hadde ligget på lager i 1 år sa dei. På førehand takk for svar. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Gummien blir noe hardere av å ligge lenge (er derfor det sies at man bør bytte dekk på intervall, ikke bare på slitasje), men tror ikke det har så mye å si på sommerdekk som følge av at de er produsert av syntetisk gummi. Dersom de er oppbevart innpakket på et ikke for varmt lager er det nok greit nok. Endret 12. april 2010 av gxi Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Ok. Takk for svar :-) Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Må bare få legge til at du må nesten se avslaget i forhold til kostnaden til dekkene. Hvis det er snakk om under 10% avslag kan det lønne seg å istedet betale full pris for nye dekk. Det sies at dekk burde byttes hvert 3. år, men akkurat sommerdekk ville nok jeg uten problem sagt et par år ekstra. Ta det i betrakning. Sier man 5 år f.eks holdbarhet (forutsatt at de ikke er utslitt) bør prisavslaget tilsvare ca. 1/5 av beløpet minst. Om dekket slites ut iløpet av 3-4 år spiller det ikke noen rolle. Endret 12. april 2010 av gxi Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Dekka var ganske billege til å byrja med. 225/40R18 92V til 700kr per stk. Triangle Diamondback. Eg kjøpte dei til Diesel Astraen min saman med nokre litt finare felgar. http://www.byttdekk.com/?page=129&item=16127 Skulle betale 8200 for heile gildet, men fekk no eit avslag pålydande 2000 kr, og havnar difor på ca 6200. Men ankar på at dekka har byrja "mugle". Eg har lite til ingen peiling på dette.. Men blei lovd at dekka var heilt fine, og heilt ubrukte. Det var berre vanleg rutine å kutte pris på dekk som hadde ligget på lager 1 år. Endret 12. april 2010 av Gaz West Lenke til kommentar
Espein Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Triangel er 1 av 200++ dekk merker som blir produsert i Hong Kong osv... De kommer ikke særlig godt ut på tester. Jeg ville heller anbefalt deg f.eks Nankang som billige dekk. Disse koster 682,- inkl mva og frakt fra dekkonline.com Da blir de sendt til ditt nermeste verksted fra Tyskland, tok ikke mange dager den gang jeg bestilte.. Disse har dessuten ikke lugget lagret ett år. I din dimensjon får man dekk helt nede i 504,- inkl. mva og frakt, merker som Sunew, Rotalla, Sunny, Goodride, Linglong osv er av de billigste der... Nå sier jeg ikke Nankang er best i verden, men bedre enn triangel er de. Vil uansett påstå att du gjorde ikke et kupp med dekkene, min mening da .. Endret 13. april 2010 av Espein Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Takk for tilbakemelding Espein. Eg har lite peiling, men skjønar sjølvsagt at dekka ikkje er noko testvinnar til den prisen. Eg er ein sokalla søndagskjørar, og køyrer med andakt om det er tørt og fint - og endo meir so når det er vått føre. Grunnen til at eg valte Triangle var at dette var det einaste lav-pris alternativet som var tilgjengeleg ferdigmontert på felg som byttdekk.com hadde tilgjengeleg. Nå sier jeg ikke Nankang er best i verden, men bedre enn triangel er de.Vil uansett påstå att du gjorde ikke et kupp med dekkene, min mening da .. Den siste setninga der tok eg ikkje heilt. Skal "ikke" tas bort, eller flyttas litt lenger fram i setninga? :-) Viss dekka visar seg å væra forferdeleg dårlege og direkte farlege skal eg ta tipset ditt å bestille noko betre dekk i samme dimensjon, og få satt desse på her heime. Sett pris på gode tilbakemeldingar. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg mente att Triangel dekkene ikke var "wow, kjempe billige" .. Men om du vil ha de felgene, og prisen er 6200 inkl. alt er det jo en grei pris vil jeg tro Regner med de montere dekkene på felg og balanserer de, og var det inkl. frakt? Er langt ifra noen dekk ekspert selv, men søkte litt på forum om byttdekk.com, og virker som de er litt trege til å sende, og er vist ett svensk firma som driver egentlig? http://www.bythjul.com/ Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Då skjønar eg. :-) Ja, dette er inkl gummi på felg, samt balansering og frakt. Eg fekk beskjed om at skulle ha felgane denne veka, og at dei blei sendt ut frå deira lager på fredag. Men sporinga på posten seier framleis at dei berre har motteke melding om at det er 4 kolli som skal ut. Ingen pakker motteke endo. Byttdekk.com seier at dette er pga at dekka står i tollen for øyeblikket. Eg får sjå. Ja, det er eit svenskt firma som driv, og dekka blei sendt frå eit svenskt lager. Då byrja eg bekymre meg for at eg måtte betale toll. Men dette tok dei seg av fekk eg beskjed om. Kundeservicen deira har vært bra så langt. Så foreløpig har det vært ei grei oppleving å handle hjå dei. Eg får sjå om dekk+felg snart dukkar opp. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Ikke at jeg har no særlig peiling på dekk til bil, men i motorsport så sier vi iallefall at dekk er ferskvare, så derfor herjer vi ekstra med fjorårets dekk for å bli kvitt de og få ny, frisk gummi på felgene. Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Du driv med motorsport og har ikkje peiling på dekk? :-D Uansett - dersom dekka visar seg å væra dårlege får eg berre bite i det sure eplet og handle nye. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Har ikke peiling på vanlige bildekk - som vanlige biler har på seg mente jeg seff Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg leste for en stund siden en artikkel hvor det ble tilbakevist at dekk ble nevneverdig dårligere av å ligge lagret noen år. Husker ikke hvor jeg leste dette, var en norsk nettavis, muligens dinside.no. 1 år er uansett ingenting - NAF anberfaler jo kun bytte pga alder etter ca 8 år - og det er når de er i bruk: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=190967 Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 8 år..? Hvorfor leser jeg overalt da 4-5 sesonger/år? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Slics til motorsportbruk blir dårlige av å ligge. Gummien blir hard og kjip og blir ikke like myk når den blir varm. =) Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 Har ikke peiling på vanlige bildekk - som vanlige biler har på seg mente jeg seff hehe! Motteke! :-) Jeg leste for en stund siden en artikkel hvor det ble tilbakevist at dekk ble nevneverdig dårligere av å ligge lagret noen år. Husker ikke hvor jeg leste dette, var en norsk nettavis, muligens dinside.no. 1 år er uansett ingenting - NAF anberfaler jo kun bytte pga alder etter ca 8 år - og det er når de er i bruk: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=190967 Okei. Då gidd eg ikkje anka meir på den saka. Då kan eg heller sjå på det som litt flaks at eg fekk dekka ein god del billegare. Men viss dekka visar seg å væra særs dårleg, kjem eg til å bytte dei ut. Trur eg kjem til å gå for anten Nankang NS2, eller Tyfoon. Eg får sjå. Felg+dekk blei vidaresendt ifrå Oslo igår. Slics til motorsportbruk blir dårlige av å ligge. Gummien blir hard og kjip og blir ikke like myk når den blir varm. =) Det er kanskje ein litt anna samansetning av gummien til slike dekk? Kanskje dette er ein faktor i tilfellet når det kjem til motorsport. Uansett, Byttdekk.com sendte dekka på Fredag sist veke. Og det ser ut som om eg får dei anten idag, eller imorgon - ikkje så verst det. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 8 år..? Hvorfor leser jeg overalt da 4-5 sesonger/år? Er vel snakk om vinterdekk da. Vinterdekk bruker naturgummi helt eller delvis (avhengig av pris, i stor grad), og omtrendt all ytelsen til dekket avhenger av mykheten til gummien. Sommerdekk skal ikke være veldig myk i gummien ettersom det reduserer stabiliteten til dekket (av samme grunn som at vinterdekk ikke egner seg som sommerdekk). Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Har alltid trodd at det er 4-5 sesonger for begge typer dekk. Men tommelfingerreglen er da; Sommer - 1,6mm minst/8 sesonger. vinter - 3,0mm minst/4 - 5 sesonger. ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå