Gå til innhold

Den store Minecraft tråden! (Servere i førstepost, support i egne tråder!)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faen. Så, man mister alt man har mina når man dør?Er dette vanlig? Finnes det en liste over hva man kan lage noe sted forresten?

Som forrige poster skreiv, ting detter ut der man døde, så sant det ikke var i lava (alt brenner opp i lava).

www.minecraftwiki.net har alle oppskrifter etc.

Lenke til kommentar

Kjøpte dette igår og spilte litt i lunsjen, pluss relativt intenst igår kveld. Første som slår meg er at spillet er helt superbanalt, så til de grader under pari at det faktisk er kult.. i den grad en slik forklaring er dekkende ;)

Jeg har gravd ut Dovregubbens hall uten å finne et eneste brukbart mineral, men et sted skal man vel begynne. Festsal skal vi vel alle ha. Arbeidsbenken står i en krok og jeg fikk tak i et par sauer så jeg har noen bilder på veggen.

Har også påbegynt en luftbro til det jeg tenkte skulle bli et skikkelig luftslott. Forøvrig et helvete å lage bro uten å ramle ned..

Gravde rett ned bare for å se, og fy i h*****e så langt ned jeg kom.. før lavaen tok knekken på meg. 

Er det egentlig noe 'fasit' på hvor man kan finne ressurser eller må man rett og slett bare grave og grave og grave? Det er i alle fall ikke overflod av gull og diamanter, det ligger vel kanskje mer nedi dypet..

Og spawner mobs kun der det er mørkt? Så hvis jeg passe på at alle dører er igjen og at det er fakler overalt så vil det aldri kunne dukke opp mobs inne i mine byggverk?

Lenke til kommentar

Mobs spawner kun der det er mørkt, bortsett fra slimes.

Diamant og red stone finnes fra høyde 0 til 16, iron fra 0 til 65 (ikke nøyaktig), kull fra 0 til 128. Gull er jeg ikke helt sikker på.

0 er grunnstein, 70 er havnivå.

Er ikke 100% sikker på de tallene som er rundt havnivå, men det er egentlig ikke så nøye. Du må nedover for å finne jern, red stone, diamant og gull. Kull finner du overalt. Lavapools er rundt 5-10.

Lenke til kommentar

Her snakker vi kjapt svar, tydeligvis en aktiv gravegjeng her ;)

Da jeg gikk i lavaen forsvant alt jeg eide og hadde, så jeg tror det blir liggende en god reserveladning verktøy og edelmetaller i kista neste gang jeg prøver meg på et gravestunt som det..

Har noen absurde planer om utbygging, men det tar jaggu tid å holde på. Ikke blir det så veldig fint heller, er jo venstrehåndsgrafikk så det holder. Noen som egentlig skjønner hvorfor dette er så sinnsykt avhengighetsskapende. Jeg klarer ikke å sette fingere på det.

Lenke til kommentar

Her snakker vi kjapt svar, tydeligvis en aktiv gravegjeng her ;)

Da jeg gikk i lavaen forsvant alt jeg eide og hadde, så jeg tror det blir liggende en god reserveladning verktøy og edelmetaller i kista neste gang jeg prøver meg på et gravestunt som det..

Har noen absurde planer om utbygging, men det tar jaggu tid å holde på. Ikke blir det så veldig fint heller, er jo venstrehåndsgrafikk så det holder. Noen som egentlig skjønner hvorfor dette er så sinnsykt avhengighetsskapende. Jeg klarer ikke å sette fingere på det.

Rule #1 of Minecraft: Never mine the block you are standing on.

Rule #2 of Minecraft: Never mine the block directly above you.

Greie huskeregler å ta med seg ;)

(årsaken til #2 er at gravel og sand faller ned med mindre de har en annen blokk under seg, og havner du under en søyle på 2 eller flere fallende gravel/sand så "drukner" du. Also, lava kan komme ovenfra)

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Takk for svaret istad. Men, dere bygger et hus der dere kan sove om natta. Den er grei. Så, hva gjør dere videre? Lager et nytt sted til neste natt eller bor dere på samme sted? Fikk ikke akkuratt intrykk at det var SÅ vanskelig å overleve natta uten å bli drept.

Lenke til kommentar

Takk for svaret istad. Men, dere bygger et hus der dere kan sove om natta. Den er grei. Så, hva gjør dere videre? Lager et nytt sted til neste natt eller bor dere på samme sted? Fikk ikke akkuratt intrykk at det var SÅ vanskelig å overleve natta uten å bli drept.

Jeg skifter hus hele tiden, men jeg legger alltid ut pekepinner på hvor det huset er, slik at jeg slipper å lete i flere timer, skulle jeg dø.

Lenke til kommentar

Mobs spawner kun der det er mørkt, bortsett fra slimes.

Diamant og red stone finnes fra høyde 0 til 16, iron fra 0 til 65 (ikke nøyaktig), kull fra 0 til 128. Gull er jeg ikke helt sikker på.

0 er grunnstein, 70 er havnivå.

Er ikke 100% sikker på de tallene som er rundt havnivå, men det er egentlig ikke så nøye. Du må nedover for å finne jern, red stone, diamant og gull. Kull finner du overalt. Lavapools er rundt 5-10.

En del småfeil her, verden er 128 høy, havnivå er på midten aka 64, det beste farmeområde for diamant/gull/redstone er 47-53 under havnivå, noe lavere og det er altfor mye lava, noe høyere og redstone/diamant spawner ikke.

Jern og kull finner man overalt det er stein, i alle høyder og er jevnt fordelt

Lenke til kommentar

Jeg skifter hus hele tiden, men jeg legger alltid ut pekepinner på hvor det huset er, slik at jeg slipper å lete i flere timer, skulle jeg dø.

Ah. Jeg prøvde å finne stedet jeg døde istad, uten hell. Får vel legge ut noen pekepinner ja. Men, hvis man skifter hus hele tiden, hva er egentlig meningen her?

Lenke til kommentar

Jeg har mista alle tingene mine før. Vet ikke hva grunnen var, men jeg mistenker at hvis du dør, dropper tingene dine, dør igjen på vei tilbake til liket ditt, så forsvinner tingene fra forrigje død. Men kan ha vært en bug det som skjedde med meg.

Lenke til kommentar

Ah. Jeg prøvde å finne stedet jeg døde istad, uten hell. Får vel legge ut noen pekepinner ja. Men, hvis man skifter hus hele tiden, hva er egentlig meningen her?

Hvis jeg farmer en hule, må jeg ha et sted å gå når natta kommer. Men det jeg har begynt med i det siste er å lage en liten hytte, for så å grave meg veldig langt ned, og mine etter forskjellige ting. Miner etter et kompleks system, som jeg ikke gidder å skrive om akkurat nå. :p

Jeg har mista alle tingene mine før. Vet ikke hva grunnen var, men jeg mistenker at hvis du dør, dropper tingene dine, dør igjen på vei tilbake til liket ditt, så forsvinner tingene fra forrigje død. Men kan ha vært en bug det som skjedde med meg.

Hvis du dør, skyter alle tingene dine ut som du har i inventory. Hvis du bruker for lang tid på å finne kroppen din igjen, forsvinner itemsa. :)

Endret av Romis
Lenke til kommentar

En del småfeil her, verden er 128 høy, havnivå er på midten aka 64, det beste farmeområde for diamant/gull/redstone er 47-53 under havnivå, noe lavere og det er altfor mye lava, noe høyere og redstone/diamant spawner ikke.

Jern og kull finner man overalt det er stein, i alle høyder og er jevnt fordelt

Som jeg sa; tallene rundt havnivå (inkludert havnivået) var jeg litt usikker på.

Fant bildet som jeg baserte tallene på.

Mining-levels-in-minecraft.png

Jeg leser det som at ting spawner i sin layer og nedover. Har forresten ikke opplevd å finne jern over havnivå. Rimelig sikker på at det du sier ikke stemmer.

Endret av fredes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen mulighet til å sjekke hvilket nivå man egentlig er på?

I min verden er det nemlig ikke noe hav, bare grønne åser. Burde kanskje begynt et litt mer variert sted med tilgang på sand også, men nå har jeg gravd såpass mye at jeg ikke har lyst å begynne på nytt. Må i så fall lage en jernbane fra spawnstedet og over i en ny del av verden hvis det blir aktuelt, hvilket vil si litt jobbing kveldene fremover..

Lenke til kommentar

Oops, var visst ikke noe jern over havnivå nei, utenom veins som har spredd seg opp da, som jeg har sett masse av, derfor jeg trodde det var overalt :p

Her er stats fra en verden under havnivå, som man ser så er det plutselig mye mer lava 54 under havnivå og nedover, som gjør farming verre for de som dør av lava :p

BGV4B.png

Lenke til kommentar

"Man" gjør ingenting. I Minecraft gjør du akkurat som du vil, og det er det som er awesome.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...