Skjelvgråt Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Jah, har lagd et svært fakkeltårn selv... Må nesten mase litt, men noen som blir med å bygger noe kult? 5.184.43.130 Lenke til kommentar
Erav Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Synd det at det er så lenge til at vi får en ny patch, som er bombe sikker. kan jo komme noen spookey updates, men det er jo ikke sikkert. En ting jeg savner er å egentlig at du kan få ting til å bevege seg, altså lage en heis. sån sikkelig gruve heis som jammer seg når man har det travelt i filmer Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 slo av servern orska ikke ikveld Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Endelig ferdig med lagerrommet mitt Veggene er sjakkmønster med cobblestone / mossy cobblestone Brukt sikkert 1500 mossy ^^ Dere aner ikke hvor mange huler jeg har måttet utforske for å få nok... Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 http://minecraft.net/boo/ sweetness Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Synd det at det er så lenge til at vi får en ny patch, som er bombe sikker. kan jo komme noen spookey updates, men det er jo ikke sikkert. En ting jeg savner er å egentlig at du kan få ting til å bevege seg, altså lage en heis. sån sikkelig gruve heis som jammer seg når man har det travelt i filmer Kunne godt tenkt meg heis og hengebro. Det hadde vært noe. Og større dører som alternativ til de som allerede finnes, gjerne to blocks i bredden og tre blocks i høyden. Edit: Sorry for dobbel. Endret 4. oktober 2010 av Alt-Ctrl Lenke til kommentar
Lange Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Ikke at jeg kan noe om programmering. Men noen blokker har jo gravitet. Så en knapp som reverserer graviteten, to knapper som slår/av på graviteten. Så i prinsippet er det ikke så vanskelig å lage en heis. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Selve systemet bør ikke være så problematisk, nei. Er verre med plassen. Kunne tenkt meg muligheten til å bygge kretser i blokker. En avansert arbeidsbenk der man kan bygge kretser, som vanlig, men inne i en blokk på AxB tiles. Eventuelt en output- og inputbus på hver av de 6 sidene, sånn at man kan kombinere flere blokker. Jeg har kasta sammen et utkast til systemet mitt, det er 5 celler. IDCx er en knapp som skal åpne en individuell dør, GC er en knapp som resetter inputen fra IDCx (GC er R og IDCx er S på en RS NOR latch), GO er en spak man trekker i for å åpne de dørene man valgte med IDCx, MO åpner alle dører uansett, og MC er en lockdown switch som tvinger alle dører til å være igjen, uansett, alltid. Har begynt å bygge den nå, det tar litt tid. Har bestemt meg for å bygge en IDC-krets først (med tilhørende MO og MC) for å bevise konseptet mitt, deretter bygge ut det andre. Bygger i tre halvetasjer med hver port skissert over i hver etasje (Altså rett etter kontrollbordet er det 5 RS NOR Latches, så følger 6 AND-porter, og helt til slutt 5 OR-porter som går til hver dør). Forhåpentligvis har jeg nok plass. Selve cellene okkuperer 6x5x4 (LBH) blokker hver, og "kjelleren" under hvor jeg holder på med å bygge kretsen, består vel av omtrent 3-4 ganger så stor plass. Litt problematisk at redstone wire-segmenter maks kan være 15 tiles lang mellom invertere for å holde på chargen, men det er såpass mange porter i denne kretsen at jeg tror jeg skal klare meg med kun 3-4 invertere til sammen. For de som er ivrige på sannhetstabeller: IDCx=0, GO=0, MC=0 - Close (Lockdown) IDCx=1, GO=0, MC=0 - Close (Lockdown) IDCx=1, GO=1, MC=0 - Close (Lockdown) IDCx=1, GO=1, MC=1 - Open door X IDCx=0, GO=1, MC=1 - Close IDCx=0, GO=0, MC=1 - Close OR MO=0, MC=0 - Close (Lockdown) MO=1, MC=0 - Close (Lockdown) MO=1, MC=1 - Open All MO=0, MC=1 - Close (Siden MC-kretsen uansett blir lang, vurderer jeg å smekke en inverterer på signalet der, mest for estetikk. Det ser riktigere ut at en lockDOWN-spak aktiveres ved å dra den NEDover) Edit: La bildet i spoiler-tag Endret 5. oktober 2010 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Det som er viktig å hugse på er at redstone ikkje funkar med mindre du er i nærleiken. Notch sa det på ein livestream. Eg er ikkje sikker på maks avstand, men vil gjette at den sluttar å funke når du ikkje kan sjå den i horisonten. Lenke til kommentar
Blodappelsin Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Det der kommer nok til å ta en del plass. Ser ut til at det skal funke som du har tenkt også. Det eneste jeg kan se er at MO kun åpner alle dørene når MC er slik at alle dørene kan åpnes. Altså at MO ikke åpner alle dørene uansett. Mulig det var det du mente og. Edit: Ser jo at det er akkurat det som står i sannhetstabellen. Burde funke bra det der da. Kan for øvrig anbefale http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?f=25&t=17924 for å simulere redstone-kretser. Fint om du vil teste et design, er en del lettere å feilsøke der. Lett å se om det du har virker som det skal også. Endret 5. oktober 2010 av Blodappelsin Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 MC overstyrer MO, ja, det er hele poenget. MC skal være en "lockdown switch" som skal overstyre alt. MO er spaken som åpner alle dørene, mens IDCx åpner kun dør tilsvarende X, og først når man aktiverer GO. Kan legge til at IDCx og GC er buttons og GO, MO, og MC er levers. Har den redstone simulatoren, men usikker på om jeg får stort nok område. Uansett, jeg bygger først opp IDC1-kretsen + MO og MC-kretsene for å teste funksjonalitet. Har såvidt fått satt opp den første RS NOR Latchen (mye fordi jeg har begynt å koble og funnet ut at jeg trenger mer plass/mer redstone og dermed revet hele greia igjen. Men nåværende layout skal jeg greie å få skikk på. Det blir litt ekstra komplisert med plassen med tanke på at jeg bygger dette i eksisterende byggverk, og har satt opp cellene med dører allerede (hadde et enklere system før), og har andre rom rundt området allerede (det eneste stedet jeg kan utvide er nedover, og siden redstone ikke kan festes på horisontal overflate så blir det litt dumt) Men jeg tror jeg skal ha fint nok plass - RS NOR-designet jeg bruker tar bare 3x3 i selve porten, samt at inputet må komme inn fra siden, så litt ekstra plass bruker det jo. Lenke til kommentar
Blodappelsin Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Ja, jeg leste litt feil til å begynne med. Designet du har der er akkurat sånn du vil ha det etter hva jeg kan se. Du får så mye plass du vil i simulatoren. Du kan bygge i høyden der også. Det går ann å utvide rutenettet. Tror ikke det er noen begrensing på størrelse, jeg utvidet til 100*100*50 bare for å se nå, det gikk bra. Har du allerede designet klart, er det jo kanskje ikke vits i å begynne å styre med å legge det inn i simulatoren uansett. Redstone virker ikke hvis det er utenfor området som er lastet, dvs er du lenger enn 300 blokker unna, så virker de ikke. Mener det er 300 blokker rundt deg som blir lastet. Hadde vært kult med noen screenshots, Leo, hvertfall da du har blitt ferdig. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) 300 blokker er det overhodet ikke snakk om. "Kjelleren" min hvor jeg kobler er vel kanskje 40x40x5, tops. Screenshots blir det helt klart! Jeg foretrekker "oversiktlige" koblinger, dvs at der jeg har utviklet koblingen selv og ikke følge noe jeg har funnet online, så er det en slags kjeller hvor man kan gå rundt (med access ladder og full pakke, fullt opplyst med fakler også) (HEY, jeg kom på hva "latch" heter på norsk. En RS NOR Latch vil på norsk kalles en "SR-vippe". Alt hva man husker fra 1ELN for ... 9 år siden) Endret 5. oktober 2010 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
fredes Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Det ser veldig bra ut! Tror du kan spare litt plass ved å bruke en implies isteden for AND-porten til høyre. Inverter utgangen. Du kan også bruke de inverterte utgangene til latchene, og bytte resten av AND-portene med NAND. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) NAND tar ikke veldig mye mer plass enn AND, altså Sparer en redstone torch, men de har jeg jo plenty av. Kan legge til at jeg måtte bruke en repeater allerede på GC (R til SR-vippene) for å nå bort til IDC1-vippa. Tror allikevel jeg skal klare meg med maks 5 repeatere totalt. Endret 5. oktober 2010 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
fredes Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Jepp, er ikke mye å spare, så det spørs vel egentlig bare hvor langt du har kommet. Latches kalles forresten låser, flip-flops er vipper Forskjellen på latches og flip-flops er jo mer flytende, så SR-vippe funker fint hvis vi antar at alle portene i minecraft har en skjult klokke (redstone er vel begrenset av fps?). Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Hm. Jeg var nesten sikker på at SR-vipper tilsvarte RS NOR Latches (gir 1 ut etter signal på S, helt til det kommer signal på R). Uansett, det blir offtopic, og det er som sagt 7-8 år siden jeg gikk grunnkurs elektro. Og jeg har ikke kommet SÅ langt, tegningen laget jeg på jobb i går, og etter jobb dro jeg på bandøving, og når jeg kom hjem derfra begynte jeg så smått, men la meg relativt tidlig. Har fått opp alle knapper og spaker, og dratt redstone fra dem og ned i koblingskjelleren. Av selve kretsen har jeg kun fått opp SR-vippen til til IDC1, ferdig koblet med både input fra IDC1 button og GC. Har forsåvidt en relativt klar formening om hvordan dette skal se ut der nede i den plassen jeg har til rådighet, så jeg går for det og ser hva som skjer... Lenke til kommentar
fredes Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Hm. Jeg var nesten sikker på at SR-vipper tilsvarte RS NOR Latches (gir 1 ut etter signal på S, helt til det kommer signal på R). Uansett, det blir offtopic, og det er som sagt 7-8 år siden jeg gikk grunnkurs elektro. I praksis fungerer de så og si likt. En vippe (flip-flop) styres av et klokkesignal, og endrer tilstand på hver positive flanke. En lås skal endre sin tilstand umiddelbart når inngangen endres. Endret 5. oktober 2010 av fredes Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Ja, det mener jeg og. I så måte er vel en RS NOR Latch en vippe og ikke en lås? Siden den beholder tilstand ut på S-signal selv om S går til 0 etterpå? Porten er jo slik at den alltid gir 1 ut om den får en puls på S, mens den gir 0 ut ved puls på R. I henhold til kravet til en lås som du skriver (tilstand endres når inngang endres), så skal jo tilstand bli 0 så fort S blir 0? (Om jeg ikke misforstår konseptet, da) Lenke til kommentar
Erav Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) RS - Reset Set SR - Set Reset første bokstaven er prioritert kommando. Enklere blir det ikke edit: ser i etterkant at det var ikke selve temaet. Men posten står som en leksjon Endret 5. oktober 2010 av Erav Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå