Gå til innhold

230 skoler lagt ned av de rødgrønne

33 stemmer

1. 1. Hva mener du om privatskoler?

• Jeg er for full privatisering av alle skoler. Det er ikke statens oppgave å utdanne mennesker.
      4
    • Jeg er for økt privatisering
      16
    • Jeg mener privatskoler kun er greit for elever med særskilte behov
      5
    • Jeg er mot alle privatskoler. Det er statens oppgave å utdanne mennesker.
      8

Anbefalte innlegg

10.900 elever ved 230 skoler har opplevd at skolene deres har blitt nedlagt siden de rødgrønne overtok makten i 2005.

Det flaueste tilfellet for sosialistene, er Berger skole i Vestfold. Berger skole ble For bare åtte måneder siden var det stor fest i det lille tettstedet, 50 minutters kjøretur fra Oslo. Da ble Berger skole gjenåpnet som en av landets mest påkostede skoler, med digitale tavler i alle rom, topp datautstyr, nytt skolekjøkken og ny sløydsal, avansert ventilasjonsanlegg, moderne systemer for kameraovervåking og integrert solskjerming i vinduene.

De samme politikerne og kommunebyråkratene som i 2007 enstemmig vedtok å bruke 50 millioner kroner på oppussing, har nå foreslått å legge ned skolen.

- Det som har gått galt er at vi politikere ikke har tatt inn over oss rådmannens varsler om at dette kan bli svært trangt, innrømmer Svelvik-ordfører Knut Erik Lippert (H), som er inne i sin tredje ordførerperiode.

Jeg mener skandaler som dette er et glimrende argument for private skoler. I motsetning til politikere, bruker private sine egne penger. De er derfor svært opptatt av å investere pengene sine slik at det blir lønnsomt. Politikere bruker derimot dine og mine penger, og kan derfor bare øke skattene ved neste budsjett om pengene brukes dårlig.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3599629.ece

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For økt privatisering. Det trenger ikke å være likt for alle.

Private foretak som feks Wang og NTG har jo laget kjempe oppølegg for elever som ønsker å satse hardt på skole, men samtidig gi dem et fullverdig utdanningstilbud. Noe lignende ville nok aldri det offentlige klart.

Ingen tvil om at flere private skoler vil kunne bidra med mye positivt.

Lenke til kommentar

Privatiseringsdebatten har blitt kjørt over 1000 ganger.

Enten forstår man fordelene med private skoler og konurranseutsetting(gjort på riktig måte vel å merke). Eller så bor man i sin sosiale boble og begynner å rope om amerikanske tilstander.

Alle vet jo at Norge er helt likt USA på alle områder(ja til og med antall innbyggere), ergo er privatisering fyfy.... (Ja, jeg gjør narr av alle som hele tiden drar frem USA i denne debatten).

Er det i elevens interesse at man holder liv i skoler med under 100 elever?

Er det i elevens interesse at man slår sammen flere grupper(hva skjedde med ordet klasse?)?

Er det i elevens interesse at dagens offentlige skole tillater at mange tusen inkompetente lærere står for undervisningen?

Vil de svakeste elevene få dårligere forutsetninger for å gjøre det bra i en privat sammenheng?

Er det i elevens interesse at man har vikarer i faget tysk, som ikke kan tysk?

Det hele bunner ut i å gjøre den norske skolen til en attraktiv arbeidsplass for kompetente mennesker. Det er åpenbart at dette er noe den nåværende modellen aldri vil klare.

Konkurranse er en forutsetning for nyskaping.

Lenke til kommentar

Privatisering kan være veldig dyrt for staten og trenger absolutt ikke å være et bedre alternativ enn offentlig.

Jeg synes det nåværende systemet fungerer bra, der noen privatskolen tar for seg noe eksklusivt om man ønsker å få "mer" ut av utdanningen.

Tror grunnlaget til denne tråden er missforstått, for private og offentlige skolen har i bunn og grunn det samme prinsippet og reguleringene, forskjeller er bare at kommunen investerer i skolene istedet for å betale mellompersonene.

Lenke til kommentar

Tror grunnlaget til denne tråden er missforstått, for private og offentlige skolen har i bunn og grunn det samme prinsippet og reguleringene, forskjeller er bare at kommunen investerer i skolene istedet for å betale mellompersonene.

Sikker på at det ikke er du som har missforstått hva som ligger i en samfunnsmodell hvor man har tilrettelagt for private skoler?

Lenke til kommentar

Å si at offentlige skoler er elendige fordi vi får "mange tusen inkompetente lærere" har ingenting å gjøre med den offentlige skolen, heller den norske skolen generelt.

Etter det jeg ser så er private skoler ingenting annet enn en grobunn for grundere og dyre mellomledd for staten. Uansett om det er Stoltenberg eller en Grunder som eier skolen så vil det være de samme reguleringene og samme systemet.

Penger som blir brukt på private skoler må først komme inn, enten kommer de inn av din lommebok eller så betaler staten, og om staten betaler så kunne det like godt vært en offentlig skole som hadde fått de flotte tingene. Har dere i det hele tatt sett på de nye og offentlige skolene som blir bygget? De er like fine som det dere beskriver de private som.

Nå må dere bare skyte meg om jeg er på villspor, men det er slik det fungerer i mitt hode. :)

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg mener staten burde betale like mye av skolepengene på privatskoler som en elev koster på en offentlig skole! Valgfrihet = konkurranse = profit!

Skolepengene går da også til mellomleddet som samler inn heftig til sin egen lønn! Mellomledd, mellomledd, mellomledd! Jeg trenger ikke å si mer! Man trenger ikke konkurranse om man ikke privatiserer, for da får man nemlig den laveste prisen!

Kan sammenlignes med Taxi og sin egen bil, enten betaler man for bensin eller så betaler man for bensin og lønna til sjåføren.

Lenke til kommentar

Etter det jeg ser så er private skoler ingenting annet enn en grobunn for grundere og dyre mellomledd for staten.

Du har ikke forstått hva privatisering innebærer. Når en gründer starter en ny skole, gjør han det med sine EGNE penger med mål om profitt. Når en politiker starter en skole, gjør han det for å bli populær, og han bruker ANDRES penger. Derfor tas det så mange tåpelige og ulønnsomme avgjørelser i politikken. Hvis en gründer handler like irrasjonelt, går han raskt konkurs.

Man trenger ikke konkurranse om man ikke privatisere

Hvorfor ikke da bare avprivatisere matindustrien, klesindustrien, bilindustrien og alt annet, så slipper vi denne fæle konkurransen, og folket får de laveste prisene!

Er det egoistisk å la folket få pengene istedet for rikmenn?

Det er egoistisk å tenke på deg selv. Ikke noe galt i det.

Det er ikke noe galt i at noen tjener seg rike så lenge de gjør det gjennom å hjelpe andre mennesker. Tyveri, svindel og konfiskering av andre menneskers verdiskapning er derimot IKKE greit.

Endret av Olympico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...