Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er BMW, Audi og Merc så dyre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må arrestere deg der, for her snakker du bare tull. De bilene som sliter desidert mest med rust er BMW og Mercedes! Ford ruster også en god del, men de eneste japsene som virkelig er plaget med rust er Mazda. Ny Toyota, Subaru, Nissan eller Huyndai ruster ikke i nerheten av det tyske biler gjør!

 

Dette gjelder bilene fra 1995-2000 og muligens et par år til. Det kommer av at EU ikke ville at de europeiske bilmerkene skulle bruke en meget god, men miljøfarlig rustbeskyttelse. Dette førte til dårligere rustbeskyttelse på de fleste bilene inntil de fikk laget noe som var like bra om ikke bedre og mer miljøvennlig.

 

Mercedes, og muligens fler, kjøpte også billig stål fra Kinatraktene for å spare 1kr per kvadratmeter. Noe de sluttet med igjen på grunn av sinte kunder som i og for seg ikke er så rart.

 

Det er også derfor det ligger så mange rundt 2000 modeller S-klasse billig ute på finn.no for øyeblikket. Rustgarantien varte i 8 år og nå to år etter garantien gikk vekk begynner bilene å ruste igjen.

 

 

(1kr per kvadrat brukte jeg kun som et forholdstall. Ikke som fakta.)

(Og jeg sier ikke at dette gjelder ALLE biler og modeller. :) )

 

 

Personlig foretrekker jeg tysk merke nettopp på grunn av kvalitetsfølelse og kjøreopplevelse. Jeg er villig til å betale mer for de fire ringene i stedet for en billigere tilsvarene asiater.

Men nå skal det sies at den nye Avensisen faktisk ikke er så aller værst inni. Utenpå er derimot noe annet...

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

Vi hadde en gammel Opel Astra en gang, som vi hadde i nesten 13 år. NULL rust :)

Har mye å si på hvordan du behandler bilen din.

 

Har selv to Astraer, 14 og 15 år gamle, her er det også NULL rust selv om alle ser på Opel som rusthaug. Som du sier, har mye å si på hvordan man behandler bilen.

Lenke til kommentar

Det er sant at Mercedes ruster, men det gjør også mange andre biler. Det er en grunn til at Mercedes er dyrere enn de andre, simpelthen fordi det er en bedre bil.

 

Og når det gjelder rusten, så gjelder det kun for de litt eldre modellene. Dagens E-klasse tilbyr 30 års garanti for dette, finn et annet merke som tilbyr det samme :) Eller glem det, fordi det finnes ikke.

 

Når det gjelder Audi er jeg så og si enig. Det har forekommet en god del ganske rare feil, uten tvil. Men å si at en billig japse er mer driftsikker enn en BMW er jeg ikke enig i, dessverre.

 

Ja Mercedes er gode biler, kjempegod kjørekomfort i de!

Rustgarantien derimot har ikke imponert meg. Hva gjør det om de tilbyr det i 30 år når kunder må krangle for å få gjort det flere ganger på samme bil? Min Onkel har en nå 7 år gammel E klasse. Den gikk sine første år i Oslo, når bilen var fire år gammel var den inne på første rustreklamasjon. Da ble det byttet alle dører på den. Nå er bilen brun etter hjulbuene og både for og bakskjermer må ha seg en opp pussing, men mercedes er veldig vanskelig å ha med å gjøre siden bilen allerede har vært inne en gang. De påstår hardnakket at rustgarantien får han bare utnytte en gang. Nå kan det godt hende at han bare har vært veldig uheldig med sin MB forhandler, men allefall det tilfellet imponerer meg ikke.

 

Hvordan din onkel opplevde dette er jeg ikke sikker på (er det en W211 det er snakk om?). Men jeg vet om flere personer som har E-klasse som ikke har opplevd slike problemer med forhandleren. Faktisk, så synes jeg det er ganske rart i.o.m. at det ikke har vært slik for andre jeg kjenner.

 

Hadde jeg vært din onkel, hadde jeg også helt sikkert blitt irritert på - og skuffet av Mercedes, uten tvil. Jeg skal ikke si at avtalen om rust fungerer 100%, men jeg kan si at ingen andre bilmerker tilbyr samme avtale, noe som gir Mercedes en fordel. Det er sikkert forhandlere som ønsker at du skal bruke litt (eller mye) ekstra cash ved å vri og vende på avtalen. Noe mer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det er ingen biler i Norge som ikke ruster.

Men du verden så mange biler det faktisk finnes som er meget godt beskyttet mot rust!

 

2 eksempel;

Nissan Primera 1999. Den ruster stort sett der hvor den kan det, understellet, hjulbuer, kanaler ja faktisk overalt. Er det metall der, da ruster det, såklart der det er lakk så forsinkes rustprosessen, men du kan være sikker på at det ruster under der uansett.

 

BMW 5-serie 2001. Den ruster den også, men utrolig nok er det på plasser der hvor BMW ikke har gjort jobben skikkelig, altså en gjenganger på nesten alle slike biler. Denne bilen ruster på stort sett alle dører i falsene helt nederst, bagasjeluke og panser. Og som sagt det er på falsene, det er for dårlig grunning eller noe som gjør det.

Men til gjengjeld så ruster ikke denne bilen noen andre plasser, stort sett. Hele understellet er av aluminium, hjulbuer er innkledd i plastikk, ingen typiske plateknekk på innersiden av hjulbuen, som på japanske biler. Ergo ingen plass for skitten å hvile seg og ruste. Her ruster det heller ikke under lakken, ergo det er god grunning eller noe annet lurt.

Så bilen er ikke perfekt, men man vet ihvertfall hvor det ruster, og de delene kan skiftes ut, det er bedre enn at det ruster overalt på "ikke-utskiftbare-paneler"

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at når det kommer til audi f.eks koster de dyrere her i Norge enn i andre land. Grunnen til det er forde importørene hever prisene for å få større avkast på salget. Jeg mener, folk kjøper jo merce og audi på tros alt at det finnes billigere alternativer og det vil importørene tjene på.

 

Det er det som er hovedgrunnen tror jeg :)

Lenke til kommentar

Trygghet og sikkerhet er også viktig for mange, og det er grunnen til at mange velger en av disse bilene. Jeg tror du føler deg sikrere i en 5-serie enn i en Avensis.

 

 

Akkurat med sikkerhet er vel Toyota sin Avensis bedre på enn 5-serien til BMW? Uten at jeg har statistikk eller forskning i ryggen tror jeg folk som kjøper BMW jevnt over føler seg som bedre sjåfører enn folk som kjøper Toyota.

 

Svaret ligger ikke alltid i kvalitet eller sikkerhet, men mer at folk er villig til å betale såpass for akkurat det merket. For bil legges en del av prisen selvsagt i interiøret, og i Norge går en enda større del av prisen på avgifter på grunn av større motor i bilene til BMW, Audi og Mercedes enn hos Toyota og Mazda.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis så alt for store motorer i de vanlige bilene til Audi heller, er vel det at de henter ut så mange hester. Min 1.8 har f.eks. 125 hester, mens Nexian hadde vel 1.5 l og 75 HK.

 

Uansett så er det ikke i tvil at man også betaler for komfort også..

Lenke til kommentar

Grunnen til at tyske biler som BMW/Audi/Mercedes påstås ruster mer er nok forde det er en fryd å kjøre disse bilene i forhold og derfor så ruller de på seg fler kilometer enn tilsvarende biler :)

 

Nei... jeg har IKKE sagt at jeg har belegg for utsagnet :)

 

EDIT:

Forøvrig så bytter jeg bil vært tredje år, så hvor fort bilene ruster er for meg svært lite viktig...

 

Jeg har selv kjørt stort sett tyske biler og min siste bil er en Audi A4.

Kan IKKE sammenlignes med en Avensis eller en annen japse. I forhold til pris kanskje... men hadde jeg hatt maks 400.000,- å bruke på "ny" bil så ville jeg heller kjøpt en 2 år gammel Audi, enn en splitter ny Avensis.

 

Jeg vet ikke... men jeg liker rett og slett japsebiler svært dårlig. Driftsikre...ja.. Men ikke noe annet.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Dyrere arbeidskraft

Dyrere materialvalg i interiør

Mer avanserte motorer kanskje?

Mer ekstrautstyr.

 

Hvis du vil se hva vanlige biler kommer med om 5-10 år, så er det jo bare å ta en titt på hva Merc. S-Klasse kommer med i dag. Utvikling koster penger..

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Min far eier en splitter ny Mazda 3 og skryter hemningsløst om at hans bil hadde blutooth forberedelse som standard og at jeg måtte velge dette som ekstrautstyr.

 

Han skrøt ikke like mye når han faktisk skulle få den til å fungere...

Kode meg her, og kode meg der. Inn i menyer og faenskap. Tror jeg satt i 20 minutter for å koble til telefonen hans...

 

I min A4, så setter jeg meg bare inn og alt kobler seg lett sammen. Man får ett par spørsmål om å godta på telefonen, men dette er en engangsgreie.

 

Jeg kan også koble til fem forskjellige telefoner med fem forskjellige telefonbøker opp mot skjermen i bilen. I hans er det kun en telefon som er mulig av gangen.

 

Her om dagen skulle han forøvrig hente meg på jobb med min egen bil, da jeg måtte levere firmabilen tilbake og kjøre denne om morgenen.

Det er nøyaktig 1.6 mil fra døra mi hjemme til døra på jobben, men når jeg satte meg i bilen hadde han kjørt nesten 10 mil. Jeg spurte han sån pent om han hadde kommet rett hjemmefra og da sa han "ja...."

 

Jeg lot det ligge der...med ett lite smil, og slo meg til ro med at han likte bilen så godt at han tok seg en ekstra runde :)

 

Han er ikke akkurat en type som innrømmer slikt. Er en gammel sjømann vetu :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Beklager, litt dårlig formulert. Man betaler uansett ikke avgifter for slagvolum eller motorens faktiske størrelse, men avgiftene går på effekten motoren yter, utslipp og bilens totale vekt (+ 25 % moms, selvsagt).

 

Hvis bilen er fra før 2006 kan du velge å beregne med slagvolum istedenfor C02-utslipp.

 

http://www.toll.no/templates_TAD/CircularLetter.aspx?id=194894&epslanguage=NO

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...