Gå til innhold

Bør jeg bytte objektiv? (Bildestabilisering kontra ingen)

Anbefalte innlegg

Siden jeg skal på en lengre ferietur, så bestilte jeg Tamron 18-250 til mitt Nikon (jeg er ganske amatør så brennvidden synes å passe som allround).

Jeg har ennå ikke fått objektivet, men det er i posten. Imidlertid er det først nå jeg oppdager at 18-250 ikke har bildestabilisering, mens 18-270 har det. Jeg betalte 3799, mens 18-270 koster 700 mer.

Kommer jeg rent praktisk til å merke dette? Jeg kan jo returnere objektivet, men det bir jo litt mer styr og ikke sikkert jeg rekker før ferien. Vil jeg angre hvis jeg ikke tar meg bryet?

P.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ville nok byttet,18-270 til Tamron har fått mye skryt blant superzoomene.

Fordelen med stabilisering er at du kan ha litt lengere lukkertider uten bruk av stativ da systemet hjelper deg og holde kameraet rolig.Ander fordeler du får er at ved lengere lukkertider kan du også bruke det i litt mørkere omgivelser.

Doble de 400.- du sparer og du må bruke dem på et stativ,garantert hvis du ikke bytter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg kan nesten garantere deg uskarpe bilder på 250mm (375mm eller mer med blender 6.3!) uten stabilisator eller stativ.

En 250mm er og blir 250mm uansett om man bruker det på et cropkamera eller FF. Du får ikke mer zoom på cropkamera, bare mindre utsnitt. Med tanke på bildestabilisator vil ikke dette ha betydning. Husk det!!!

Edit: tasteleif

Endret av BIGG
Lenke til kommentar

Jeg kan nesten garantere deg uskarpe bilder på 250mm (375mm eller mer med blender 6.3!) uten stabilisator eller stativ.

En 250mm er og blir 250mm uansett om man bruker det på et cropkamera eller FF. Du får ikke mer zoom på cropkamera, bare mindre utsnitt. Med tanke på bildestabilisator vil ikke dette ha betydning. Husk det!!!

Edit: tasteleif

Mindre utsnitt = vanskeligere å holde stødig. Det som i praksis oppfører seg som en 375mm krever en raskere lukkertid enn 250mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...