Gå til innhold

Korrupt bokbransje? Gyldendal, Aschehoug og Cappelen styrer alt.

15 stemmer

1. 1. Visste du at bokbransjen er korrupt?

• Nei, dette visste jeg ikke
      10
    • Ja, vet om det
      3
    • Bokbransjen er ikke korrupt
      2

Anbefalte innlegg

Var det fler enn meg som fikk med seg at Knausgård sine bokomslag, Min kamp 1, 2 og 3, fikk pris for beste design?

Link til artikkelen

Håper det ikke bare er meg som synest designet på desse bøkene ikke er så bra! Jeg mener det finnes andre bøker som hadde fortjent prisen mye mer enn "Min kamp". Jeg må også sette mitt spørsmålstegn til hvorfor det blir skrevet så mye om Knausgård i media, kan det være kjøpt og betalt? Når jeg fikk denne tanken tok jeg å sjekket ut litt i forlagsbransjen og fant ting som kan skremme de fleste!! Jeg kan ramse det opp i noen enkle setninger og forklare dypere etterpå:

• Gyldendal og Aschehoug er bort i mot samme forlag
  • Gyldendal bestemmer hvem som skal bli kjøpt inn i bibliotekene gjennom innkjøpsordningen.
  • Gyldendal, Aschehoug og Cappelen eier bort i mot alle bokklubbene.
  • De samme forlagene eier alle distribusjonsleddene til bokbutikkene.
  • Til sammen eier Aschehoug, Gyldendal og Cappelen følgende kjeder: Norli, Ark, Tanum, Bokkilden. Og eier noen butikker innenfor Libris.
  • Alle andre forlag må gå igjennom enten Gyldendal, Aschehoug eller Cappelen for å få bøker inn på markedet.

Bare med disse små punktene er det vel noen som fikk en klump i halsen? Det stopper ikke der skjønner dere, jeg fant ut enda mer. Alt som står her er fakta. Aschehoug eier til og med en del andre forlag slik at den store maktkonsentrasjonen ikke skal være så tydelig

Aschehoug eier disse forlagene:

- Universitetsforlaget

- Pocketforlaget

- Cicerone Forlag

- Forlaget Oktober

- Spektrum Forlag

- Aller Forlag 50%

Gyldendal eier disse:

- Kolon Forlag

- Tiden norsk forlag

- Versal

- Aller Forlag 50%

Cappelen ser ut til å være de som er mest ærlige og skjuler seg ikke i så mange andre navn, men det er ikke noe å legge skjul på at de er veldig mektige. De sitter på gode kort når de gjelder bøker som blir distribuert til matvarebutikker og kiosker. De eier nemlig Bladcentralen som har full enerett til distribusjon til de fleste matvarebutikker og kiosker i landet. Dette ville Gyldendal og Aschehoug også være med på, så de kjøpte opp Aller Forlag siden de har en grei aksjepost i Bladcentralen. Når vi er inne på dette kan det være verdt å legge merke til at Cappelen Damm er eid 50 % av det svenske forlaget Bonnier og 50 % av Egmont. Dette er der det virkelig begynner å bli interessant fordi Egmont eier blandt annet Hjemmet Mortensen som driver mange magasin, og siden Aschehoug og Gyldendal har kjøpt opp Aller Forlag er de innenfor eiersiden til magasinet Allers. Schibsted ASA er også inne på eiersiden til Bladcentralen og er sikkert i nær kontakt med de andre forlagene, og det er verdt å legge merke til at de eier både VG, Aftenposten, Fædrelandsvennen, Bergens Tidende, Adresseavisen og Stavanger Aftenblad. Sykt? De store forlagene forhandler også bare med seg selv gjennom sine egne interesseorganisasjoner Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen. For å få være med på blandt annet Mamutsalget MÅ du være medlem i Forleggerforeningen og underordne deg Aschehoug, Gyldendal og Cappelen.

Er ikke alt dette litt i overkant av det som burde vært lov? Under er noen linker til hvor hardt det er i bransjen, og jeg håper med dette innlegget å gjøre folk oppmerksomme på noe veldig skummelt her i landet. Hvor stor yttringsfrihet har virkelig vi i landet? Er det noen få store som har full kontroll på hva vi skal lese? Det kan virkelig se slik ut. Du kan finne informasjon om eierandeler på www.proff.no

LINKER

- Små forlag sliter, betaler for de store

- De store tar overskuddet

- Aschehoug, Gyldendal og Cappelen har all kontroll i Forleggerforeningen

- Vil ikke oppgi tall

Kom gjerne med mer de som klarer å finne ut noe. Har en følelse av at dette er større enn jeg tror.

Endret av Gard2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg også har sjekket litt rundt omkring og fått med meg at den norske bokbransjen virker litt korrupt. Jeg synest folk i Norge burde reagere og kanskje gjøre noe. Jeg vil gjøre noe mot dette, men vet ikke helt hva. For det må no da kunne være en sunn konkurranse mellom forlagene.

Lenke til kommentar

Dette er helt grusomt. Blir nesten litt sint. Jeg er helt overbevist om at den norske bokbransjen er korrupt.

Jeg har mange ganger tenkt at avisene har blitt betalt for å skrive så mye om Knausgård. Ærlig talt, designerprisen? Ikke tale om, bokomslagene ser ikke bra ut. Er Pantheras "Kjøter" eller "I dypet av en ruin" som skuller vunnet prisen for beste bokomslag.

Lenke til kommentar

Har faktisk tenkt på tanken at det har vært noe som ikke stemmer. Du har tydeligvis gjort en bra research og du beviser jo at det noe som ikke stemmer. Bra du informerer om dette.

Viktig at slike saker kommer frem i lyset!

Lenke til kommentar

Tråden stenges. Det er helt lov å diskutere stort om hva som burde være lov og ikke lov, men da skal vi ikke ha noe av at 4 stk "brukere" seiler under falskt flagg og forsøker å vri opinionen med juks og bedrag.

Det gir meg rett og slett en dårlig smak i kjeften, det er respektløst mot våre tusenvis av brukere og bidragsytere.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...