Gustav34 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Hva bruker jeg til å rengjøre glasset på objektivene? Ajax vinduspuss?? Lenke til kommentar
grizley Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Hva bruker jeg til å rengjøre glasset på objektivene? Ajax vinduspuss?? Heisann! Jeg pleier å puste på front/bakelementet, slik at det oppstår dugg. Så tørker jeg det bort med toalettpapir e.l. Det funker bra for meg. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Hva bruker jeg til å rengjøre glasset på objektivene? Ajax vinduspuss?? Ajax er ingen slagplan, inneholder en del stoffer som kan være uheldig for coating på glasset. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Stikk innom en optiker og kjøp brillerensemiddel. Briller har coating, objektiv har coating --> midler som funker på briller funker på objektiv. Husk å unngå støv, du vil ikke ha sandpapireffekt... Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg støtter forslagene over her. STYR UNNA ajax og lignende. Jeg bruker for det meste pustedamppålinsa-metoden, og et par sirkulære drag med engangspapir, eller i nødsfall tørkerull med fin kvalitet. Har også med meg en liten børste til å børste av synlig støv med først. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Først pust og t-skorta går ikke det så bruker jeg en lenspen,tungskytset er engangs-våtservietter for Kamera eller for og spare penger stor-forpakning for briller. I tillegg burde du ha en blåsebelg for innvendig rengjøring. Spesielt filter får fort skade av rensemidler. Endret 13. april 2010 av Nautica Lenke til kommentar
thomasmarthinsen Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Linsepapir, mikrofiberklut og lenspennen som det er linket til over. Jeg har aldri hatt behov for noe rensevæske. Blir objektivene dine såpass skitne at du trenger løsemiddel for å få de rene, bør du være mer forsiktig. Lenke til kommentar
sebste Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg tror generelt frontelement pusses for mye. Typiske fettmerker på frontelementet er så langt ute av fokus at de blir helt uvesentlige. Selv steinsprut i frontelementet kan være vanskelig å oppdage på bildene. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Jeg renser sjelden frontelementet - støv er uinteressant før det er mye av det. Fettmerker prøver jeg å fjerne raskt, da jeg har opplevd at de kan ha en ganske dramatisk effekt i mot/sidelys. Edit: Når jeg en sjelden gang renser, så bruker jeg Essilor våtservietter "for multicoated lenses". Kjøpes hos optiker. Endret 13. april 2010 av Anew Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Bruker i hovedtrekk blåsbelg for å få bort støv; flertallet av objektivene har aldri noensinne blitt pusset. I min krets er det skuddpremie for å ta på objektiv-glass Lenke til kommentar
troasb Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Bruker linsepenn, men i nødsfall bruker jeg brillerens og Edet tørky. Er sistnevnte skadelig? Funker jo veldig fint på annet glass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå