webby1 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg lurer på om det finnes noe bedre enn Word til mac? Gjerne et program hvor man kan ha gjennomsiktig vindu og layouten er enkel. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 http://www.neooffice.org/neojava/no/index.php http://no.openoffice.org/about-downloads.html http://www.abisource.com/download/ Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Anbefaler Apples kontorpakke iWork09. Den kommer med Word-alternativet Pages. Du kan jo laste ned demoen for å se om du liker det. Liker iWork09 mye bedre enn Office til Mac. Endret 12. april 2010 av qweac Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Om du kunne vere villig til å prøve LaTeX, kikk på TeXShop. Som nemnt på «Obtaining»-sida der, må du installere MacTeX i tillegg. Merk at det er noko heilt anna enn Word, og krever litt innsats for å kome i gang. Fordelane er veldig bra resultat, og prisen (heilt gratis). Me har forøvrig ein LaTeX-tråd i forumet, so om du skulle få lyst til å prøve deg, er det berre å spørje der. I tillegg kan eg nemne eit program eg høyrde om i ein annan tråd: Scrivener. Eg har ikkje brukt det sjølv (har ikkje Mac eingong ...), men det ser ut som eit spanande program. Det er nokre læringsvideoar på sida, prøveversjon er tilgjengeleg, og prisen er slett ikkje høg. Lenke til kommentar
webby1 Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Tusen takk for tips! Blir nok pages fra Iworks på meg. Går det an å få gjennomsiktig arbeidsbakgrunn i Pages? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 I tillegg kan eg nemne eit program eg høyrde om i ein annan tråd: Scrivener. Eg har ikkje brukt det sjølv (har ikkje Mac eingong ...), men det ser ut som eit spanande program. Scrivener er et utmerket program; om man ønsker et program til å skrive er det et alternativ som bør vurderes. Pages er et greit Word-alternativ med penere typografi og mindre kluss i menyene, men har fortsatt en masse av ulempene fra MS Word. OpenOffice i alle avarter jeg har prøvd på Mac har vært en smertelig opplevelse. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Hvilke ulemper er det du mener Pages deler med Word? Jeg lastet ned prøveversjonen i går, og så langt virker det som en penere og enklere utgave av Word. Jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg er uenig. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Hvilke ulemper er det du mener Pages deler med Word? Jeg lastet ned prøveversjonen i går, og så langt virker det som en penere og enklere utgave av Word. Jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg er uenig. Både Word og Pages blir alvorlig kranglete når man skriver lengre dokumenter, de blir både trege og ustabile. Jeg irriterer meg over at man har både stilsett og mulighet til å hardkode formatering av tekst – her ender en fort opp med halvveisløsninger som krever store mengder tid for å få alt klart før ferdigstillelse; selv om man setter seg skikkelig inn i det selv finnes det alltids noen samarbeidspartnere som står parat til å ødelegge moroa. Det er også lett å bli forstyrret av alle mulighetene til å fikle med design underveis i skriveprosessen, tenke over hva som havner på forskjellige sider etc. For min del dreier det seg fundamentalt om at skriveprosessen er separat fra å få et dokument til å se pent ut, og at jeg derfor foretrekker å ha et system som lar meg skrive uten å måtte tenke på Relativt til LaTeX et al har åpenbart begge systemer lite å stille opp med både når det kommer til kvalitet på output og hvor greit det er å jobbe med underveis når man først har satt seg inn i det. Spesielt gjelder dette om man er ivrig på å bruke referanser (noe man bør være om man er elev/student) eller bruker mye formler. Når jeg skal skrive lengre tekster uten synes jeg Scrivener gjør en utmerket jobb i å ikke forstyrre meg på noen som helst måte; Pages blir fort mye dill. Pages fungerer fint til å skrive brev og annet småtteri, men jeg ville ikke brukt det til noen større prosjekter. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Burde ha nevnt Mellel i et av mine tidligere innlegg, men det glemte jeg visst. Kjekt for de som synes L_t = \frac{1}{2}[(\pi_t-\pi^*)^2+\lambda(y_t-y_t^*)^2] ser skremmende ut, samtidig som man ønsker å ha en ok mulighet for referansehåndtering og unngå sirup ved lange dokumenter. Både eksterne referanser og kryssreferanser i teksten er greit å holde styr på med Mellel. På den negative siden er kompabiliteten med Word begrenset, og dette er kanskje ikke noe man forventer når man i utgangspunktet har gått for en WYSIWYG-løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå