Gå til innhold

Kamptråd - Rosenborg Ballklub vs SK Brann 14/4 (3-0)

DJ_Dark

39 stemmer

1. 1. Hvem vinner kampen?

Anbefalte innlegg

Er en kis som har stått og flagget hver eneste hjemmekamp inntil den tv-plattformen som er på feltet.

Nå skulle TV2 plutselig ta i bruk den plattformen og han ga beskjed til kamera-crewet om at "når kampen bynne, flagge æ sånn som det her". Altså foran kameraet som sto klint opptil UN, helt på venstre side av den plattformen som er omtrent 3 meter bred. Så utover i kampen så begynner TV2 å klage til RBK som må sende opp vakter og shait for å ta flagget og slikt. Blir jo jævlig til baluba, noe som gjør at synginga får en knekk, ender opp med at vi drar til med "Hate, hate, hate TV2". Regner med at de tok tegninga. Heldigvis var de smarte nok til å flytte kameraet på andre sida av plattformen i pausen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra midtbanen og oppover har vi spillere som hadde forsvart fast plass i alle lag i TL, men Steinar gjør jo veldig rare taktiske disposisjoner og bytter som neppe noen andre trenere ville gjort.

Og det er så mange feilpasninger og elendig markering fra forsvaret. Mot Sandefjord og Start(3 mål skal jo være nok til å vinne kamper) scoret vi 3 og mot Molde(fjorårets sølvvinner)så scoret vi 2. Mot Sandefjord vant vi og mot Molde burde vi vunnet. Men når vi scorer alle disse målene så beviser jo det at våres spillere fra midtbanen og opp er gode nok til å kompensere dårlig forsvarsspill med å score mål. I denne kampen så gikk det ikke og det skal, må og bør Steinar ta på sin kappe(er jo meningen han skal sette disse spillerne på plass eller gi andre taktiske instrukser. Som f.eks å be spillerne om å slutte å slå langt!

Brann har veldig bra spillere fremover ja, men her kommer opp-ned pyramiden inn. Det har mer effekt å ha en dårlig forsvarsspiller enn en dårlig angrepsspiller.

I tilfelle du ikke er klar over metaforen med opp-ned pyramiden (eller andre ikke er det, den er velkjent spesielt for å trene keepere som jeg ble lært av en dyktig spanjol):

Del en pyramide opp i fire deler. Spissen av pyramiden, som jo er desidert minste bit, er keeperen. Nest minste bit er forsvarsspilleren, så følger midtbanedelen og til slutt angrepssdelen (bunnen av pyramiden, stor del). Sett så pyramiden på hodet, hvor da keeper kommer nederst.

Gjør det og du får en god illustrasjon på hvilken effekt feil har. Angriperne har størst del og feil der har minst å si, mens keeperen er den mest utsatte posisjonen. En keeper som gjør nøyaktig samme feil som en spiss, eksempelvis en dårlig pasning, har katastrofal effekt fremfor å bare ødelegge et angrep. Det kan bety mål imot. Samtidig er en feil av forsvarsspiller farligere enn en feil av midtbanespiller (men ikke like ille som en feil av keeperen).

Har man eksempelvis en pulje med spillere, på eksempelvis barnefotballnivå, gjør man alltid klokt i å sette de beste i forsvar og de dårligste i angrep. Man øker muligheten for seier da, i hvert fall å unngå tap. Fordi feil bakover er så mye verre enn feil fremover.

Som er Branns problem. Branns førstevalg som stopper burde ikke engang vært tredjevalget optimalt sett. Feilene på Branns lag har lang større effekt. Det er derfor man gjør lurt i å bygge et godt lag fra keeper og ut, ikke fra angrepsspiller og bakover.

Akkurat nå har Brann sitt store problem i forsvaret, og der kan vi ikke ha stor feilprosent. Da hadde det vært bedre å bytte eksempelvis Mjelde i en dyktig forsvarsspiller. Det vil ha mer effekt på laget.

If you get my drift :)

Men når problemet kommer av dårlig spill så har jo Brann bare seg selv å takke, og da må en regne med skadefryd.

Selvfølgelig forventer man slikt. Men jeg snakker om håpet om å oppleve gode vinnere som holder seg for god til å spare de som ligger nede. Det er en sjelden kost å finne blant supportere og et av de få områdene eksempelvis RBK fortsatt har til gode å bli best. Men de har en gylden mulighet, dvs dere har det, og det er det jeg prøver å oppfordre til. Det er et valg du og dine må ta.

Jeg skulle gjerne tatt utfordringen for oss her i Brann og prøve å skape slike verdige vinnere her, men akkurat nå har vi nok med å prøve å oppføre oss som gode tapere. Det er ikke lett det heller, men det er nå ikke verdt å bli enda dårligere og er noe vi kan strekke oss etter.

Lenke til kommentar

Okei, sært, men ingen grunn til å hate TV2. De gir oss bedre TV-dekning enn noen andre norske kanaler kunne gitt oss. Ikke alle som har tid/penger/mulighet til å møte på stadion i hver kamp.

Men når de skremmer opp RBK til å sende opp vakter for å ta med selg flagg og sånt uten en god grunn kan de ryke og reise for min del. Når de tjener penger på oss må det faen meg gå an å respektere oss også.

Lenke til kommentar

Er en grunn til at de slutta å stå der i fjor. Husker mot Brann var det vel da en full kis fiska ut kuken og stod og pissa mot han mens han lagde runke-tegnet. Meg, Per og Jo har aldri ledd så mye på en kamp før. Helvete så morsomt det var. :lol:

Lenke til kommentar

Skrevet av Dotten i går, 23:01

Step_up skrev i går, 22:01:

Fra midtbanen og oppover har vi spillere som hadde forsvart fast plass i alle lag i TL, men Steinar gjør jo veldig rare taktiske disposisjoner og bytter som neppe noen andre trenere ville gjort.

Og det er så mange feilpasninger og elendig markering fra forsvaret. Mot Sandefjord og Start(3 mål skal jo være nok til å vinne kamper) scoret vi 3 og mot Molde(fjorårets sølvvinner)så scoret vi 2. Mot Sandefjord vant vi og mot Molde burde vi vunnet. Men når vi scorer alle disse målene så beviser jo det at våres spillere fra midtbanen og opp er gode nok til å kompensere dårlig forsvarsspill med å score mål. I denne kampen så gikk det ikke og det skal, må og bør Steinar ta på sin kappe(er jo meningen han skal sette disse spillerne på plass eller gi andre taktiske instrukser. Som f.eks å be spillerne om å slutte å slå langt!

Brann har veldig bra spillere fremover ja, men her kommer opp-ned pyramiden inn. Det har mer effekt å ha en dårlig forsvarsspiller enn en dårlig angrepsspiller.

I tilfelle du ikke er klar over metaforen med opp-ned pyramiden (eller andre ikke er det, den er velkjent spesielt for å trene keepere som jeg ble lært av en dyktig spanjol):

Del en pyramide opp i fire deler. Spissen av pyramiden, som jo er desidert minste bit, er keeperen. Nest minste bit er forsvarsspilleren, så følger midtbanedelen og til slutt angrepssdelen (bunnen av pyramiden, stor del). Sett så pyramiden på hodet, hvor da keeper kommer nederst.

Gjør det og du får en god illustrasjon på hvilken effekt feil har. Angriperne har størst del og feil der har minst å si, mens keeperen er den mest utsatte posisjonen. En keeper som gjør nøyaktig samme feil som en spiss, eksempelvis en dårlig pasning, har katastrofal effekt fremfor å bare ødelegge et angrep. Det kan bety mål imot. Samtidig er en feil av forsvarsspiller farligere enn en feil av midtbanespiller (men ikke like ille som en feil av keeperen).

Har man eksempelvis en pulje med spillere, på eksempelvis barnefotballnivå, gjør man alltid klokt i å sette de beste i forsvar og de dårligste i angrep. Man øker muligheten for seier da, i hvert fall å unngå tap. Fordi feil bakover er så mye verre enn feil fremover.

Som er Branns problem. Branns førstevalg som stopper burde ikke engang vært tredjevalget optimalt sett. Feilene på Branns lag har lang større effekt. Det er derfor man gjør lurt i å bygge et godt lag fra keeper og ut, ikke fra angrepsspiller og bakover.

Akkurat nå har Brann sitt store problem i forsvaret, og der kan vi ikke ha stor feilprosent. Da hadde det vært bedre å bytte eksempelvis Mjelde i en dyktig forsvarsspiller. Det vil ha mer effekt på laget.

If you get my drift

Er helt enig med deg. Bjarnason var riktignok bra i forfjor og i fjor, men har vært håpløs i år. Vet ikke hva som har skjedd med mannen. Er han på vei ned? Meget mulig, men vi er enda tidlig i sesongen. vi får se...

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Jeg finner det merkelig å bli belært som en god vinner eller taper av bergensere. Er det noen jeg har dårlige erfaringer med på det feltet er det bergensere.

Er det slik at budskapet endrer seg i henhold til hvem budbringeren er?

Skal jeg komme med en belæring så er det å anbefale deg å se vekk fra egen trang til å sette merkelapp på budbringeren og heller fokusere på innholdet i budskapet. Budskapet endrer ikke mening om det hadde kommet fra en trønder fremfor en bergenser. Så hvorfor la deg distrahere av noe irrelevant? ;)

Lenke til kommentar

Jeg finner det merkelig å bli belært som en god vinner eller taper av bergensere. Er det noen jeg har dårlige erfaringer med på det feltet er det bergensere.

Er det slik at budskapet endrer seg i henhold til hvem budbringeren er?

Skal jeg komme med en belæring så er det å anbefale deg å se vekk fra egen trang til å sette merkelapp på budbringeren og heller fokusere på innholdet i budskapet. Budskapet endrer ikke mening om det hadde kommet fra en trønder fremfor en bergenser. Så hvorfor la deg distrahere av noe irrelevant? ;)

Jeg ser jo poenget med innlegget ditt, men pga mine egne erfaringer med Brannfans blir jeg ekstremt overrasket, for de Brannfansene jeg har hatt med å gjøre er de siste til å skrive et pent og velreflektert innlegg etter kamper. Nå har jo du til en viss grad vist at det finnes fornuftige bergensere, men jeg håper du er like pen i språket den dagen resultatet er motsatt. :)

Lenke til kommentar

Petter Rasmus eier. Vurderer å si opp min TV2 Sumo og kjøpe de greiene til Adressa. Kommenterer Rasmus alle kampene til RBK der?

Lurer på det selv. Tror dog det er kun på hjemmekamper, men uansett artig. http://live.adressa.no

Det er det samme som VG LIVE, så vet ikke åssen kvaliteten er der, men hvis den er bra, så tror jeg selv kanskje jeg går over fra Sumo til dette.

Vi vil som i fjor fortsette med lokale kommentatorer på klubbene Rosenborg, Brann og Aalesund. Det betyr at du kan velge mellom en lokal, patriotisk kommentator eller en nøytral kommentatorstemme når disse klubbene er i aksjon i serie og cup.
Lenke til kommentar

Jeg ser jo poenget med innlegget ditt, men pga mine egne erfaringer med Brannfans blir jeg ekstremt overrasket, for de Brannfansene jeg har hatt med å gjøre er de siste til å skrive et pent og velreflektert innlegg etter kamper. Nå har jo du til en viss grad vist at det finnes fornuftige bergensere, men jeg håper du er like pen i språket den dagen resultatet er motsatt. :)

Det kan kun tiden vise, jeg kan ikke annet enn å ha idealer å strekke meg etter.

Det er helt menneskelig å vise skadefryd, det hører med til konkurranseinstinktet. Men det skader nå ikke å prøve å beherske den, selv om jeg er den første til å innrømme at det er vanskelig.

I vennskapelig lag, ettersom jeg har bøttevis med venner som er både VIF og RBK-fans bl.a. (blir slik med karriere i forsvaret) har vi nå alltid eglet hverandre. Men, som jeg bl.a. sa etter seriegullet i 2007, jeg unner andre lag å vinne serien nå (dog ikke RBK som har vunnet så mye). For den deilige følelsen unner jeg andre også.

Mens den kjedelige nedturen nå i hvert fall har verdi i at den vil få oppturer i fremtiden til å smake enda bedre. :)

Lenke til kommentar

Etter å ha lest mange kommentarer, poster, artikler og etter å ha vært på kampen så blir jeg faktisk imponert over enkelte brann-fans. Kommentarer som vedkjenner at sitt lag sliter og at diverse påfunn av motstander og media (RadioAdressa) faller i smak. (Riktignok kunne jeg bare høre Kjernen selv om jeg satt "rett ved" Brannsupporterne, men) synging i billettkøen om seriemesterskap får fram mange smil :)

Balansen mellom selvgodhet og hovmod er vanskelig. Spesielt i et spill som engasjerer så mange som fotball. For å reflektere litt over trøderes situasjon: Det er ikke helt lett å være oppvokst med seriemesterskap hvert eneste år med en og annen cup i tillegg. Sikter da til balansen jeg akkurat nevnte ispedd litt "fallhøyde". Mye er galt når laget sitt ikke vinner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...