Gå til innhold

Kamera til nybegynner konfirmant

Anbefalte innlegg

Min niese skal nå få seg SLR i konfirmasjonsgave. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at Nikon 3000 hadde vært fint å begynne med. Ser jo bl.a. at Elprice har et tilbud med både 18-55 og 55-200 (ikke VR dog) til skarve 4000,-

Men har lest litt rundt om D3000 nå og det er vel ikke det ypperste av bildekvalitet og funksjon. Jeg vurderte da også Canon 450D som man nå kan få til rundt 5000. Men da er jo steget opp til Nikon D5000 tilbudet på Elprice med VR-kit og esktern blits til 5500,- kort. Og det er vel det jeg heller mest mot nå. Regner med at D5000 er en del bedre enn 450D også. 5500,- er en akseptabel pris for de som skal betale.

Men er det verd det? D5000 har jo video, noe hun selvsagt også er opphengt i.

Noen som har noen sterke meninger om mine meninger?

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går egentlig ut ifra at du allerede har sett på dette, men linker likevell.

Et Canon EOS 550D skal være noe av det beste du får til nybegynnere/hobbyfotografer.

Og siden du allerede har sett og vurdert kameraer rundt den prisklassen så er det vel ikke for dyrt heller?

Nå skal det sies at jeg ikke kan noe som helst om speilreflekskameraer eller markedet i dag, men hvis du på en eller annen måte har sett etter speilreflekskameraer og oversett 550D, så tenkte jeg at jeg skulle hjelpe til.

Lenke til kommentar

Men er det verd det? D5000 har jo video, noe hun selvsagt også er opphengt i.

Noen som har noen sterke meninger om mine meninger?

Hun burde være klar over at video på speilrefleks ikke fungerer på samme måte som i et dedikert videokamera og i et kompaktkamera,man må fokusere manuelt blant annet.

Lenke til kommentar

Alle nyere kamera holder til en nybegynner og mer til. Jeg har selv D5000, og jeg valgte dette (som mitt andre kamera) fremfor både D90 og D300. Joda de dyrere modellene har fordeler, men når bildekvaliteten er den samme, men i en mye mindre og lettere pakke var ikke valget så vanskelig for meg.

Jeg vet mange setter pris på større hus, men min erfaring er at jeg ikke gidd å ta de med ut om de blir for stor. I tillegg er vekker et mindre kamerahus mye mindre oppmerksomhet, noe som ofte er en fordel.

D5000 har også en vridbar skjerm som jeg vet mange setter pris på.

Koknurrerende modeller fra andre merker er nok like god, men disse har jeg ikke like mye erfaring med. Jeg liker og er vant med Nikon sine hus. Liker menyene, grepet og plassering av knapper. Dette er veldig individuelt så det beste er jo selv å gå i en butikk og kjenne litt på de forskjellige modellene.

Alle nyere kamera holder til en nybegynner og mer til. Jeg har selv D5000, og da jeg skulle kjøpe nytt hus valgte jeg dette fremfor både D90 og D300. Joda de dyrere modellene har fordeler, men når bildekvaliteten er den samme, men i en mye mindre og lettere pakke var ikke valget så vanskelig for meg.

Jeg vet mange setter pris på større hus, men min erfaring er at jeg ikke gidd å ta de med ut om de blir for stor. I tillegg er vekker et mindre kamerahus mye mindre oppmerksomhet, noe som ofte er en fordel.

D5000 har også en vridbar skjerm som jeg vet mange setter pris på.

Koknurrerende modeller fra andre merker er nok like god, men disse har jeg ikke like mye erfaring med. Jeg liker og er vant med Nikon sine hus. Liker menyene, grepet og plassering av knapper. Dette er veldig individuelt så det beste er jo selv å gå i en butikk og kjenne litt på de forskjellige modellene.

Lenke til kommentar

Neida, jeg har ikke oversett dette. Prisen er dog noe drøy, og til en nybegynner skulle jeg tro D5000 holdt i massevis og gir mer for pengene. Eller?

Jeg bruker ikke Nikon selv, men mitt inntrykk er at D5000 er et kamera som gir mye for pengene. D3000 har en del oppläringsfunksjoner som kan väre nyttige, men hvis konfirmanten er over middels interessert i foto så er det nok bedre å gå for D5000. Det har flere funksjoner og bedre sensor, det er et kamera å vokse litt mer med.

Akam har skrevet litt om å velge kamera: del 1 og del 2

edit: klönete formulering

Endret av Johnny™
Lenke til kommentar

Videofunksjonen var jeg snar til å fortelle foreldrene (som skal betale) at foreløpig bare var en artig gimmick med mange svakheter. Så det skulle de ikke ta med i vurderingen. Det er alt annet med D5000 som gjør at jeg holder en knapp på det. Lest mye bra om det. Video var her bare en fin, tilfeldig bonus. Prisen er som nevnt kurrant. Det kommer jo andre ting i tillegg som også koster penger. Minnekort, kanskje en bag.

550D er som sagt alt for dyr.

Og at alle speilrelfekser egentlig er bra nok for en nybegynner er jeg jo egenlig klar over. Men man vil jo alltid gå det lille steget opp i fra det aller billigste =D Human nature.

Lenke til kommentar

Nikon D5000 er et bra kamera med samme bildebrikke som D90, D300 og D300s, og gir veldig bildekvalitet for prisen. Du har rett i at video på DSLR er en bonus, men antageligvis en veldig viktig bonus for noen på 14-15 år. Vridbar skjerm har også sine fordeler, selv om jeg personlig ikke liker prinsippet; det er en smakssak (jeg er gammel og kjedelig) :)

Lenke til kommentar

For en jente på 14-15, er video viktig, og at det er kompakt, altså ikke sånn "Det går fint i en Löwepro 170 Trekker", men den skal få plass i en Burberry veske helst, nå er jo de som kjent på størrelse med en trillekoffert med hjul da, men det skal ofte få plass i en veske. D3000 har jeg prøvd litt, og den fungerer helt greit, jeg savner selvfølgelig en million hurtigtaster fra D200, men den er bra nok for enhver nybegynner. D5000 har dog fordelen med vridbar skjerm og Liveview, og Liveview er ofte det som gjør at kamera blir brukt, når man ikke trenger å se i søkeren etc. Sånne ting som et kompaktkamera kan, men få speilreflekser kan. En skikkelig zomm funksjon er ikke å forakte, så kanskje D5000+18-200 er et bedre kjøp for en konfirmant. For la oss legge frem noen fakta; De fleste jenter på 14-15 år tar bilder med kompaktkamera, og da har man digital zoom herifra og til månen. Hvis man kan vise til skikkelig OPTISK zoom,er det bra greier. Liveview er greit å i sosiale lag hvor det er trangt om plassen, da kan man tippe ned skjermen, og fyre opp LV, så blir alt lettere. For det er ofte det som gjør at mange av de som får et speilrefleks aldri bruker det. Det er for stort, og tungt, og driter man i pixeltetthet, bokeh, akromatisk forvrengning, lite støy og alt som hører med, og ser på det reele bruksområdet (hint, facebook) er det ikke så viktig.

Derfor; LV, Video og god zoom, samt i en kompakt innpakning, mitt forslag er da D5000 og en 18-200

Lenke til kommentar

Mitt råd er nå gitt og det ble D5000-pakken med blits på Elprice. Video for en 15-åring er nok ganske viktig som du sier. Og det var jo en av tingene hun ønsket seg.

Takker for alle råd. Nå må jeg vel belage meg på å se en milliard hestebilder de neste månedene :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Henger meg på denne, dette skjer:

Far fått anbefalt Canon D500 til konfirmant, gutt som skal ha vist store evner med litt prøving speilrefleks. Har fortalt faren at INTERESSE er like viktig som evne. Om den er der går vel læring fort (tenkjer på å finna ut av bruk) i den alderen? Eg antyda at gutten kanskje burde vore informert og fått PRØVA kameraet, grepet ikkje minst?

Har elles peila han inn på Panasonic GF1 og tilsvarande Olympus og Olympus E620 og Panasonic G1 (G2 kjem for seint). Og ein del andre frå alle kjende merke.

Og spørt om ikkje G11 eller lignande kunne vera bra nok. Så kan ein oppgradera for ein rimeleg pris seinare, OM interessa er stor.

Gode råd?

Lenke til kommentar

Nåja, det er noe med at interesse ofte følger utstyr. Du ville vel ikke dratt på Rudskogen med en Toyota Yaris, men hadde du hatt en Honda S2000 hadde kanskje saken vært en annen. Derfor vil jeg anbefale et speilrefleks fremfor et kompaktkamera som G11. Du får D3000 for under 3000 kr her: http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d3000-m-18-55mm/

Det er uten tvil hva jeg ville gått for til en konfirmant. Hvorfor du sier at Panasonic GF-1 er tilsvarende Olympus E620 vet jeg ikke, men det er de altså ikke. Speilløst og med speil er forskjellen her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...