proaudio Skrevet 12. april 2010 Rapporter Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Hei, Stresser mye rundt i jobben, les; reiser, og kunne tenke meg å mestre et par verdensspråk til. Har noen erfaringer med språkkurs på cd eller lignende? funker det? Jeg har hatt tysk i 5 år på skolen, men det ble aldri noe av. Var flink til å snakke tysk helt til vi på videregående begynte med grammatikk isteden for, da gikk det lukt til hundane.. Anywho, bygones, topic; kunne tenke meg repetere tysk og kjørt meg inn på litt "hotell" spansk. Hvis dette fungerer hadde det vært fett å lære seg mandarin eller fransk (fristet veldig å skrive appelsin, men siden jeg er seriøs fikk den plass i parantesen) Allright! =) Er det muligheter for meg å lære god kommunikasjon ved hjelp av cd? =) Endret 12. april 2010 av proaudio Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 12. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2010 Jeg antar du er habil i engelsk. Da anbefaler jeg deg FSI og Assimil. Førstnevnte ligger i public domain, da materialet er produsert av amerikanske myndigheter. Jeg har lastet ned Volum 1 av denne selv, og er på leksjon 8. Så langt veldig bra, og mye bedre enn klasseromsundervisning. (De fem årene med Tysk uten særlige muntlig-kunnskaper kjenner jeg meg igjen i.) Jeg har også kjøpt Assimil - Spanish With Ease (<600,-), men den ligger for øyeblikket i posten. Hvis du er interessert i å lære Tysk, Spansk, Fransk (og Italiensk), se . (Hvis du får muligheten: sammenlign grammatikken i Spansk og Fransk (og Italiensk). Likehetene er motivasjon nok i seg selv!) Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. juni 2010 Hei Emomilol, Tusen takk for konstruktiv tilbakemelding! Dette ser riktig så bra ut! Kanskje man får gjort noe nyttig i sommerferien også =) God sommer! Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 23. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2010 Jeg tenker å bruke dette året (fram til neste sommer) på å lære meg språk. Skal i alle fall lære meg fransk, så har bestilt Assimils New Frech with ease, etter at du skrev om Assimil, Emomilol. Har lest litt rundt omkring, og det virker som det kan være lurt å ikke bare fokusere på en bok/cd, men heller ha flere. Tips til andre språkkurs jeg kan kjøpe? Og hvordan tror dere det er å lære seg flere språk samtidig? Er det mulig for eksempel å lære seg Italiensk samtidig som jeg lærer meg fransk? Lenke til kommentar
Kaare_Jay Skrevet 23. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2010 (endret) Selv så bruker jeg Pimslur for å lære meg fransk + Rosetta Stone for litt mer skrivetrening. Skal på det neste stadiet og prøve metoden Michel Thomas. I tilegg hvis du har noen å praktisere språket/bor i et område hvor du må praktisere det så vil du tjene stort på det (min erfaring). Viktig å ha i bakhodet at det kommer til å ta tid., men det vet du sikkert Endret 23. juni 2010 av Kaare_Jay Lenke til kommentar
Enok5000 Skrevet 24. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2010 Jeg er i gang med Michel Thomas' franskkurs. Det er strålende. Rosetta stone må man holde seg langt unna. Lenke til kommentar
Kaare_Jay Skrevet 24. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2010 Hvis man velger å kjøpe Rosetta Stone, så ja da er jeg enig, men etter at de kom med V3 så har det blitt ganske så forbedret imo. Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 27. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 27. juni 2010 Jeg lastet ned Rosetta Stone for et par uker siden, hovedsaklig for å friske opp franskkunnskapene mine. Jeg er nå møkka lei av å gjenta de samme kjedelige flervalgsøvelsene gang på gang, så jeg tror nok heller jeg finner en annen måte å gjøre det på. Jeg prøvde meg også litt på russisk, siden jeg i det siste har lært meg det kyrilliske alfabetet, men også her ble jeg fort veldig lei av flervalgsoppgavene. "Cool French" på BBC sine sider virker hakket mer interessant, siden man her lærer seg mer hverdagslig språkbruk. De har også flere andre kilder som innbyr til forskjellige måter å fordype seg i det aktuelle språket på: http://www.bbc.co.uk/languages/french/ Jeg oppdaget BBC-sidene for en halvtime siden, så jeg skal ikke si for mye, men jeg tror de er å foretrekke, i hvert fall for min egen del. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 27. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 27. juni 2010 Har fått Assimils New French with Ease og Collins Language Revolution Beginner French i posten. Etter å ha starter så vidt på begge to må jeg si at jeg synes Collins Language Revolution virker best. I Assimil gikk det litt for fort fram synes jeg. Det første man møter på er jo en relativt lang dialog, uten at noe særlig av ordene blir forklart. Tror dette blir bra. Er morsomt å lære Fransk med Collins. Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 27. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Michel Thomas og Pimsleur virker forøvrig også interessante; har sjekket litt på YouTube. Takk til ham som nevnte Michel Thomas lenger oppe. Edit: Jeg er for øyeblikket gjennom halvannen CD av Michel Thomas sitt franskkurs. Jeg valgte å begynne på det aller enkleste nivået, selv om jeg har 5 års skolefransk i bakhodet. Foreløpig synes jeg Michel Thomas-kurset virker bra. Flyten/progresjonen virker mer naturlig enn i Rosetta Stone. Kombinert med andre franskressurser som grammatikksider, videoklipp, fransk tale/underteksting o.l. tror jeg at dette kommer til å gi gode resultater. Endret 30. juni 2010 av Rognalf Lenke til kommentar
meeeps Skrevet 4. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 4. juli 2010 rosetta stone er jo hjelpsom, men koster mye. jeg prøvde å laste det ned og lære meg portugisisk men ble lei. hvis jeg husker riktig, du trenger ikke å vite hvordan å snakke godt engelsk for å bruke programmet; alle ordene er på det språket du kjøpte. Lenke til kommentar
katiemore Skrevet 6. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 6. juli 2010 Det virker som om dere har gode erfaringer med kurs på CD. Er det noen som tilfeldigvis vet hvor det går an å finne et godt kurs i norsk og engelsk? Eller i det minste hvor det er best å lete? Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 12. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Jeg er nå halvveis på disk 5 av Michel Thomas' nybegynnerkurs i fransk, og må si meg godt fornøyd foreløpig. Det føles langt mer engasjerende og nyttig å lære seg å konstruere setninger, enn å pugge verbformer og gloser slik man ofte gjør i fremmedspråkundervisningen på skolen. Jeg synes tilnærmingsmåten er interessant: ingen notater, memorisering eller lekser; bare slapp av og delta. (Litt småtøysete er det riktignok når man skal bygge opp setninger som "will you tell me how much it is, because I would like to have it, and I'm going to buy it if it is not too expensive", men man lærer nok av det også.) Som sagt hadde jeg fransk på ungdomskolen og videregående, og fikk omtrent bare 5-ere, men jeg har allerede nå lært å formulere meg på helt grunnleggende måter som jeg enten hadde glemt eller ikke fått med meg i løpet av skoleundervisningen. Foreløpig ser det ut som om dette er et viktig steg i veien fra "nja, njo, jeg kan bittelitt fransk" til "ja, jeg kan en god del fransk". Endret 12. juli 2010 av Rognalf Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 12. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2010 Har noen prøvd Transparent? Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 20. september 2010 Rapporter Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Etter å ha vært gjennom kurset må jeg i grunnen si at jeg ikke har lært så veldig mye jeg ikke kunne fra før av. Jeg fikk allikevel fylt inn noen hull i det helt grunnleggende, noe jeg ble glad for. Jeg har egentlig lært langt mer den siste måneden simpelthen ved å snakke med mine franske venner. Så: For å lære seg det helt grunnleggende tror jeg at et slikt kurs fungerer meget fint, men utover det er det nok bedre å dedikere masse tid til engasjerende aktiviteter på målspråket. Det er jo tross alt slik jeg og de fleste andre nordmenn har lært seg engelsk såpass godt som de har, skulle jeg tro. Sånn ellers har jeg i det siste blitt ytterst fascinert av Benny Lewis' språklæringsblogg: http://www.fluentin3months.com/ Jeg har forresten gått gjennom et par CDer av den russiske versjonen av Michel Thomas-kurset for moro skyld, og har hatt et par heelt grunnleggende samtaler med russere. Kjempemoro! Endret 20. september 2010 av Rognalf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå