Kajac Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Hei Hvis jeg har et frikort og ser at jeg tjener mer enn 39997 kr i år, og rett før jeg når grensen skaffer meg et vanlig skattekort, vil det da være slik at den 39997 kr er skattefrie, mens jeg kan betale normal skatt (28%) på det jeg tjener etter dette? Lenke til kommentar
dofferneo Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 I teorien vil de være skattefrie. De går under posten "minstefradrag" på selvangivelsen, som for min egen del er rundt 70000,-. Det anbefales uansett at du skaffer vanlig skattekort med en gang du ser inntekten din går over frikortet. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Ja, bortsett fra at det er veldig få (ingen?) som betaler 28% marginalskatt. Hvis du hele tiden beregner skattekort for neste inntektsgrense, betaler du skatt som i figuren under (marginalskatt). Dersom du allerede på begynnelsen av året vet at du vil tjene f.eks 60 000 kroner, kan du opplyse om dette og du vil få et skattekort med jevnt trekk hele året. Trekket vil da være tilsvarende gjennomsnittskatt i figuren under. Tallene i figuren er fra 2008, men figuren er fremdeles illustrativ. Det er bare ubetydelige endringer til inntektsåret 2010 (hovedsaklig andre grenser for toppskatt). Det er ikke mulig å spare eller betale for mye skatt ved å ha feil skattekort/frikort. Skatten beregnes året etter, uten å ta hensyn til skattekort/frikort. Det du trekkes for i lønn er bare forskuddstrekk, som motregnes mot den utlignede skatten ved skatteoppgjøret. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Spørsmålet er: Kan jeg tjene 39997 kr skattefritt og deretter bytte skattekort og så betale vanlig skatt, istedet for å betale normal skatt fra første krone? Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Ja, da kan benytte firkort først, men det vil ikke ha noen betydning for hvor mye du må betale i skatt totalt sett. Skatten beregnes fra den totale inntekten for skatteåret. Hvis du har inntekt på f.eks 60 000 så blir beløpet du skal betale i skatt likt uavhengig om du først har benyttet fikort eller ikke. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Da skaffer jeg vanlig frikort, da Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Jeg mente skattekort Uansett, hvor får jeg tak i dette? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Hos skatteetaten.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå