molna Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Ok, så jeg er helt grønn angående objektiver, så dette er sikkert et tåpekig spørsmål for de fleste på dette forumet Vi har Canon 500D og kjøpte nylig noen flere objektiver, bl.a dettee vidvinkelobjektivet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321684 Canon EF 28mm f/2.8 Med vidvinkel trodde jeg at man fikk med et bredere område enn med standard objektiv (Canon 18-55), men med det vidvinkelobjektivet så blir jo området mye smalere enn standardlinsen. Er det jeg som har misforstått eller krever linsen en spesiell innstilling på kameraet for å fungere? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Vidvinkel er er vidt(?) begrep. Siden objektivet du har kjøpt er på 28 mm så er det naturlig nok trangere enn kitobjektivet som begynner på 18 mm. Det du heller burde ha gått for hvis du vil ha skikkelig vidvinkel er noe i området 10-12 mm og oppover. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Ok, så jeg er helt grønn angående objektiver, så dette er sikkert et tåpekig spørsmål for de fleste på dette forumet Vi har Canon 500D og kjøpte nylig noen flere objektiver, bl.a dettee vidvinkelobjektivet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321684 Canon EF 28mm f/2.8 Med vidvinkel trodde jeg at man fikk med et bredere område enn med standard objektiv (Canon 18-55), men med det vidvinkelobjektivet så blir jo området mye smalere enn standardlinsen. Er det jeg som har misforstått eller krever linsen en spesiell innstilling på kameraet for å fungere? Sett zoomobjektivet ditt på 28 mm så får du samme vinkel. Så du trenger aldri lure på hvilken sysnvinkel et gitt objektiv vil gi det er bare å prøve. 28 mm er vidvinkel på gamle filmkamera og dyre speilrefleks som Canon 5DII, på ditt kamera (crop) er det et normalobjektiv. Lenke til kommentar
arela Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Men Nikon og Canon liker å klassifiserer 35mm og mindre som vidvinkel, etter riktig god gammel norm. Men 28mm er nå min vidvinkel-favoritt, så det er vel bare å skyte ivei. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Du vil nok merke som andre skriver at 28mm på zoomobjektivet gir samme utsnitt som fastobjektivets 28mm. Men - du kommer nok også til å merke at fastobjektivet gir markant skarpere bilder enn kitobjektivet, og at det har en blender mer - du kan skyte på f/2.8 i steden for bare f/4. Dobbelt så mye lys (men litt tynnere fokusplan). Skal du ha noe med større vidvinkel enn kitobjektivets 18-55mm, så skal du ha noe med kortere brennvidde enn 18mm. (..Ellers: Kjøper du et bedre normalobjektiv, for eksempel Tamrons 17-50/2.8, så får du noe som kan konkurrere med EF 28/2.8..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå