J@9 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Hei. Fikk tips om et virtual pc lignende program som heter Qemu, etter hva jeg har skjønt har dette vært et kommando linje basert program frem til nå. Jeg har lastet ned dette, og tok utgaven som også kan kjøres fra usb minnepenn. Pakket den ut på skrivebordet, la til en ny virtual pc, og satte den opp som en XP maskin (for å teste ei XP Pro image fil jeg har oppdatert litt). Problemet mitt er at det går vanvittig tregt! Selve installasjonen gikk ganske kjapt frem til ca 60-70% av filkopieringa, da begynte det å gå tregt.. På slutten av installsjonen når det stod at det var igjen ca 2 minutter så tok det vel nærmere 15 minutter før den var ferdig. Etter restart, ved innlogging i XP så henger den på "Installerer egendefinerte instillinger for: Internett explorer. Der henger den i ca 10 min før den går videre til neste skritt som er Themes setup.. der har den vel stått i snart 15 min, uten at noe ser ut til å skje.. Noen som vet om det er noe instilliger i qemu som kan være satt opp feil? Enten noe jeg ikke har slått på, eller har fått slått av f.eks.. Host pc'n har fint kjørt microsoft virtual pc 2007 før, med både xp, 2003 server, windows 7 uten problemer.. og uten å henge så mye.. så det må jo være programmet?? Testet det på laptopen også, men der som installasjons versjon istedet for live versjon.. samme problemer der. Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Qemu jobber ikke helt som VirtualBox eller VMWare siden den kan kjøre operativsystemer på tvers av CPU-arkitekturer, dvs. den kan emulere i386 på en ARM eller motsatt. Derfor kan den ikke måle seg helt med ytelsen på andre VM programmer. Det kan også ha noe med hvordan du satte opp disk-plassen for den virtuelle maskinen. For ditt behov virker kanskje VirtualBox (www.virtualbox.org) som et bedre alternativ. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Takker for svar. har tidligere brukt microsoft virtual pc, som funka fint Men om jeg ville teste noe linux greier så funka det heller dårlig, hehe.. Det jeg vil oppnå med et program er mulighet for windows/linux løsninger, og helst ha tilgang til USB boot.. da jeg driver å prøver å få en minnepenn til å starte opp, med flere valg om div programmer Veit du om virtual box støtter dette? Qemu gjør ihvertfall det, og fikk fint starta minnepennen der! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Det er mulig på VirtualBox ja. Når du lager den virtuelle maskinen, så huker du vekk "Primary Master" saken og trykker next. Du får en advarsel, men bare fortsett. I motsetning til Windows Virtual PC, er VirtualBox laget for å også støtte Linux, og har derfor også Guest Additions til Linux (som gir folder sharing, og hardware aksellerert OpenGL) VirtualBox har også støtte for å gi flere tråder til den virtuelle maskinen. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Ok, har lagt det inn og testa xp image fila. Det gikk mye kjappere nå Tror faktisk det er kjappere enn MS virtual pc også! Har ikke testet med minnepennen enda, da den er i bruk på en annen maskin akkurat nå (brukes for å boote Drive Fitness Test, for å teste noen S-ATA disker fra el-retur ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå