Gå til innhold

TV levert inn til selger. Får tilbud om å få halvert kjøpesum tilbake


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en TV hos Komplett for 2 år og 2 måneder siden. For nøyaktig 1 måned siden leverte jeg inn TVen til nærmeste Komplett service partner etter henvisning fra Komplett. Grunnen til at jeg ønsket å levere den inn var at skjermbilde var ødelagt. Feilen gikk ut på at når jeg så veldig lyse ting på TVen samt eksplosjoner etc. så ble bare området på skjermen hvitt. Det var akkurat som om fargen i TVen manglet.

 

Når jeg leverte TVen ble jeg fortalt at dette var en kjent men sjelden feil. En del måtte bestilles og jeg måtte regne med å vente 2 uker før jeg kunne få den tilbake. I dag valgte jeg å kontakte Komplett ettersom det er 4 uker siden jeg leverte fra meg TVen (uten å høre noe fra dem). De sa at de hadde mottatt TVen og at den ikke kunne repareres.

 

Jeg ber da selvfølgelig om å få pengene til bake. Han sier at jeg kan få tilbake 7 000 kr. som er halvparten av det jeg betalte for TVen (14 000). Jeg sa til han at jeg skulle ha 14 000 kr. tilbake, da det var det jeg betalte for TVen når jeg kjøpte den. Han sa det var uaktuelt og at jeg måtte undersøke med Forbrukerrådet. Så la han bare på!

 

For meg høres dette veldig feil ut. Jeg kunne trengt noen flere synspunkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre de kan fikse TVen din, sier loven at du skal ha:

 

1. Omlevering av TV med tilsvarende (eller bedre) spesifikasjonen som orignal TV (uavhengig av faktisk pris i dag - og ja, den kan godt være lavere enn kjøpsprisen da du kjøpte, så lenge spesifikasjonene er like gode eller bedre)

 

eller

 

2. Refundert kjøpsbeløpet minus bruksfradrag, men inkludert (forsinkelses)renter fra kjøpstidspunktet. (?)

Hvis jeg ikke husker feil, så kan du bruke www.forsinkelsesrente.no for å regne ut hva det blir.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hvis jeg husker rett for min tid i Elkjøp, så har dere begge rett :p

 

Du har krav på omlevering/penger igjen, MEN kun så lenge det ikke er til stor ulempe for selger.

 

Måten komplett håndterer dette på er merkelig; med en gang de fikk beskjed fra verksted, burde de kontaktet kunden og tilbudt nytt, tilsvarende produkt. Nå kunden kom dem i forkjøpet, burde de strakt beklaget at de ikke har gitt beskjed.

 

Med tanke på at Komplett ikke har kommet med tilbud, håper jeg på dems skyld at de ikke har fått beskjed fra verksted om at produktet ikke kan repareres. Og at derfor kundebehandler ble "overasket", dette burde resultert i et omleverings tilbud på sparket, eller "spør sjefen" og komme tilbake til deg.

 

Omlevering er desidert det beste alternativet for en selger, en ny tilsvarende TV koster mye mindre enn du betalte, det trolig derfor de ikke ønsket å gi deg full kjøpssum igjen.

 

Jeg ville kontaktet butikken og bedt dem om å gi med et tilbud på omlevering, eller alle pengene igjen.

 

Du har rett til å avslå omleverings tilbudet (usikker på om du trenger grunn til å avslå) og derfor få nytt tilbud. Butikk kreditt kan også være et alternativ.

Lenke til kommentar

Men, skal kjøpet heves så skal kjøpesummen utbetales i sin helhet eller kjøpesum - bruksfradrag + renter, som MrLee er inne på. Tilgodelapp er ikke godt nok.

 

Butikkene har lov til å prøve seg, hadde alle kunder kunnet sine rettigheter og krav, hadde de fleste butikkene hatt store problemer. Hadde jeg eid en butikk, hadde jeg selvsagt prøvd å gitt butikk kreditt før pengene ;)

 

Poenget er at kunden skal bli fornøyd..

Lenke til kommentar

du ringer tilbake og sier at du har lest hva som sies av forbrukerombudet og sier at du har krav på omlevering, gjerne finn det eksakte sitatet i lovverket.

 

og så klager du i tillegg på oppførselen til kundebehandleren.

 

så satser vi på at de da oppfører seg ;)

Lenke til kommentar

Ring opp og legg på! :p (I det minste du som bestemte når samtalen endte)

 

Jeg ville tatt kontakt og sett om du får samme svar (lat som det er første gang du ringer, tvilsomt at de har noe registert på at du har ringt før) og se om du får samme svar (veldig tvilsomt, håper jeg!)

 

Hvis du gjør det, er det bare å ta styring. Du godtar ikke dette og har krav på omlevering eller penger igjen (evt minus noe smått som nevnt over) Hvis de legger på igjen, så er det bare å forfatte en e-post av det mindre fornøyde slaget; Hvor du igjen sier hva du har krav på og hvordan du har blitt behandling (gi inntrykk av at dette er siste sjangse de har på å beholde deg som kunde)

 

HUSK! Ta navnet til h*n du snakker med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...