cola21 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg har nylig kjøpt 1/2 part av tomannsbolig. Jeg fant ut at jeg ikke har loftsluke, men det har den andre eieren. Hva sier loven/reglementet om dette? Kan jeg kreve å ha loftsluke? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Noen ting du kunne forklart -Er dette et nytt bygg under oppføring, eller har du kjøpt et 10-år gammelt hus som mangler takluke? Hvem skal du kreve det fra? -Har du ikke tilgang til loftet ditt, eller er det åpent opp? Lenke til kommentar
cola21 Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Noen ting du kunne forklart -Er dette et nytt bygg under oppføring, eller har du kjøpt et 10-år gammelt hus som mangler takluke? Hvem skal du kreve det fra? -Har du ikke tilgang til loftet ditt, eller er det åpent opp? Boligen er bygd i 1972, og kommunen eide boligen tidligere. Et byggefirma kjøpte boligen og pusset opp hele bygningen med nytt kjøkken, bad m.a.o hele huset og solgte videre. Jeg har ikke tilgang til loftet mitt. Hvis jeg skal opp dit, så må jeg besøke naboen, og det er ikke noe særlig gunstig. Var innom naboen for å ta en titt og det er åpent over hele huset. Hva sier brannforkriftene eller reglemenetet for husloven? Tok kontakt med Huseierens landsforbund, men de nektet å svare pga jeg ikke var medlem. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Da du kjøpte, var det er prospekt eller lignende (takst) som fulgte salget? Stod det noe om loft her? Ble du gjort oppmkersom på at det manglet tilgang før du kjøpte? Oppdaget du ikke at det manglet på visning(var du ikke oppe og så på loftet under visning?) Eller kjøpte du usett? Lenke til kommentar
cola21 Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Da du kjøpte, var det er prospekt eller lignende (takst) som fulgte salget? Stod det noe om loft her? Ble du gjort oppmkersom på at det manglet tilgang før du kjøpte? Oppdaget du ikke at det manglet på visning(var du ikke oppe og så på loftet under visning?) Eller kjøpte du usett? Det stod ingenting om dette i prospektet. Under overtagelseprotokollen nevnte jeg at det var mangler på loftluke og brannvarsler som ikke var montert. Det skulle følge opp. Både selgeren og jeg undertegnet prtokollen. Jeg har ikke hørt noe mer fra dem etter signeringen. Derfor spør jeg etter om man kan kreve dette og hva sier loven/ husreglementet. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Vil du ha loftsluke for å kunne inspisere taksperrenes tilstand og at taket er tett etc, eller vil du ha den for å bruke loftet som lagringsplass eller kanskje tilogmed innrede oppholdsrom der? Er det egnet til opphold eller lagring? Bruker naboen loftet til dette? Er tomannsboligen organisert som et sameie med to eierseksjoner? Uansett, slik det er nå, har du ikke et loft du kan bruke til oppbevaring eller opphold. Og du har sannsynligvis ikke betalt for dette, dersom loft og dettes areal ikke er nevnt i prospekt og takst. Du er avhengig av samarbeid med naboen om tilsyn og vedlikehold av loft og takkonstruksjon innenfra, eller dersom du skulle ønske å tillegsisolere loftet. Dette bør ikke være noe problem dersom du og naboen har et fungerende sameie. Dersom du ønsker at loftet skal deles i to adskilte deler som tilhører hver deres seksjon, er nok dette noe du og naboen må bli enig om, og neppe noe du kan rette krav om mot selger dersom loftsrom ikke var nevnt i prospektet. Lenke til kommentar
cola21 Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Vil du ha loftsluke for å kunne inspisere taksperrenes tilstand og at taket er tett etc, eller vil du ha den for å bruke loftet som lagringsplass eller kanskje tilogmed innrede oppholdsrom der? Er det egnet til opphold eller lagring? Bruker naboen loftet til dette? Er tomannsboligen organisert som et sameie med to eierseksjoner? Uansett, slik det er nå, har du ikke et loft du kan bruke til oppbevaring eller opphold. Og du har sannsynligvis ikke betalt for dette, dersom loft og dettes areal ikke er nevnt i prospekt og takst. Du er avhengig av samarbeid med naboen om tilsyn og vedlikehold av loft og takkonstruksjon innenfra, eller dersom du skulle ønske å tillegsisolere loftet. Dette bør ikke være noe problem dersom du og naboen har et fungerende sameie. Dersom du ønsker at loftet skal deles i to adskilte deler som tilhører hver deres seksjon, er nok dette noe du og naboen må bli enig om, og neppe noe du kan rette krav om mot selger dersom loftsrom ikke var nevnt i prospektet. Takk for svar. Dette ga meg klart svar på hvordan jeg skal forholde meg til saken. Slik det ser ut til, så må jeg ordne med loftluke på eget ansvar og regning. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Takk for svar. Dette ga meg klart svar på hvordan jeg skal forholde meg til saken. Slik det ser ut til, så må jeg ordne med loftluke på eget ansvar og regning. Men du forteller ikke hva du skal med loftsluka, eller om du har noen rettmessig tilgang til loft. Pass på å ikke ta deg til rette på en måte som kan skade huset, eller forholdet med naboen. Kanskje er loftet et kaldloft som ikke er beregnet til annet enn å ventilere mellom taket i din leilighet og yttertaket, og det ikke er behov for annen tilgang for inspeksjon og vedlikehold enn en luke, som tilfeldigvis er plassert i naboleiligheten. Å lage ekstra luker kan føre til varmelekkasje og isdannelse på yttertaket og skader på tak og takrenner. Lenke til kommentar
cola21 Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Takk for svar. Dette ga meg klart svar på hvordan jeg skal forholde meg til saken. Slik det ser ut til, så må jeg ordne med loftluke på eget ansvar og regning. Men du forteller ikke hva du skal med loftsluka, eller om du har noen rettmessig tilgang til loft. Pass på å ikke ta deg til rette på en måte som kan skade huset, eller forholdet med naboen. Kanskje er loftet et kaldloft som ikke er beregnet til annet enn å ventilere mellom taket i din leilighet og yttertaket, og det ikke er behov for annen tilgang for inspeksjon og vedlikehold enn en luke, som tilfeldigvis er plassert i naboleiligheten. Å lage ekstra luker kan føre til varmelekkasje og isdannelse på yttertaket og skader på tak og takrenner. Hensikten er at det er ønskelig med loftsluke for oppbevaring av ting. Naboen har sine saker oppbevart på loftet, og jeg har sett oppe i loftet og det er ikke kaldloft. Jeg skal ta en nærmere prat med naboen om dette. Takk for opplysningene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå