Gå til innhold

Skatt 2010: Mobilskatt

vonGrepa

Anbefalte innlegg

Jeg har mobil fra jobben og blir dermed skattet med kr 4000, noe som ved f.eks 45% gir 1800 kroner ekstra i skatt i året.

Nå er jeg en meget begrenset bruker av mobil, både på jobben og privat.

Min totale regning i fjor var på kr 4150 kroner. Det er altså abonnement pluss all bruk inkl bruk på jobben, som jo uten tvil er det som trekker opp her.

Er det rimelig at man fortsatt skal skatte av en fordel på 4000? reglene sier jo

"arbeidstakere som har adgang til å disponere en eller flere arbeidsgiverfinansierte elektroniske kommunikasjonstjenester (EK-tjenester) utenfor sin ordinære arbeidssituasjon, får et inntektspåslag på inntil 4 000 kroner for én EK-tjeneste og inntil 6 000 kroner for to eller flere EK"

Altså inntil 4000.. med tanke på at hele regningen er på 4150 så er jo det helt sinnssvakt.. og det er vel dessuten ett bunn fradrag på 1000 kroner her?

Kan man justere trekket på selvangivelsen og dokumenter med at det ikke er brukt så mye?

Total bruk er jo på 2559 og det er inkl jobbsamtaler... i en tid hvor abonnenter stort sett er gratis kan man jo ikke anse dette som en fordel?

For meg virker det jo helt soleklart at jeg hvertfall ikke burde ha noe dekket mobil av jobben, de eneste som tjener på det er jo jobben som hele tiden får tak i meg...

Jeg vil jo være tjent med å ta ett OneCall abb og dermed aldri se en telefonregning igjen med min bruk...

Edit:

"Som et eksempel på den reelle skattebyrden ved bruk av én EK-tjeneste kan nevnes at dersom en arbeidstaker får en samlet regning på 5 000 kroner eller mer, vil beløpet som må betales i skatt utgjøre ca. 1 800 kroner per år (ca. 150 kroner per måned), med en skattesats på 44,8 (toppskatt trinn 1)."

Konklusjon: jobben har vært sløv og rapportert inn for høyt beløp.

"Sjablonbeskatning skal i utgangspunktet gjennomføres for alle arbeidstakere som disponerer en arbeidsgiverfinansiert telefon eller andre former for elektroniske kommunikasjonstjenester utenfor sin vanlige arbeidstid. Det har ingen betydning om det er arbeidstaker eller arbeidsgiver som står som abonnent. Den faktiske fordelingen mellom henholdsvis tjenstlig og privat bruk av tjenesten har heller ingen betydning for beskatningen. "

Konklusjon: Det har ingen ting å si at jeg ikke har noen privat fordel av dette. Det er den totale regningen som teller. Uavhengig av hvor den benyttes.

Da svarte jeg jo fint på denne selv :-)

Endret av vonGrepa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...