Chiobe Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Har en server pc som har begynt å skape en del problemer, fungerte fint helt til jeg bytta kabinett. I begynnelsen så nektet den å gjøre noe som helt, verken starte harddisk, dvd-rom eller bios. Etter litt hjelp så har jeg klart å få den til å starte både bios og dvd-rom, men den nekter fremdeles å starte os. Har prøvd å installere os på nytt, og selv om installasjonen gikk uten problemer så vil den fremdeles ikke starte os. Ta ut bios batteriet har ikke gitt resultat og jumper finnes tydeligvis ikke. Så siste utvei jeg kan tenkte på er å flashe bios, men når det eneste jeg kan fine er en .exe fil så står jeg litt fast. Noen som kan hjelpe? Hovedkortet er Gigabyte P43-ESEG og kjører ubuntu, kan finne ut av resten hvis nødvendig. Endret 12. april 2010 av Chiobe Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg fåreslår det helt opplagte: Har du sjekka boot rekkefølgen? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 I og med at du kan POSTe men ikke kommer så langt at du får lastet inn OSet så er det nærliggende å spørre nøyaktig HVOR det stopper i oppstarten, og ikke minst om du får noen feilmelding vi kan forholde oss til... -Stigma Lenke til kommentar
Thommas88 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Gå inn i bios å sjekk om First boot device er hardisk å sjekk hvis du har flere hardisker hvem av hardiskene den velger å boote med først å der skal du velge hardisken der os'et er instalert. Hvis First boot device står som CD/DVDrom så vil den ikke boote. Evnt test å last ned ny versjon av Unbutun eller brenn den på ny cd hvis du kan Lenke til kommentar
Chiobe Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Som sagt så er det serven min som har problemet, hoved pcen min fungerer fint forsatt. Boot rekkefølgen er cd-rom, usb-ffd, harddisk. Skifte den har ikke produsert noen resultat. Den kommer til blank skjerm hvit blinkene strek i venstre hjørne, eller den fryser etter den har sjekket cd-rom og usb-ffd. Har prøvd å velge harddisken med os på direkte via F12 (manuell boot meny), men samme resultat. Har re installert nyeste ubuntu 9.10, men fremdeles like langt. Endret 12. april 2010 av Chiobe Lenke til kommentar
Thommas88 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Boot rekkefølgen er cd-rom, usb-ffd, harddisk. Sjkønner men du MÅ ha (i allefall jeg) harddisken som første. Siden det er server så har du kanskje fler harddisker ? Da må du sjekke harddisk boot rekkefølgen på den andre menyen der inne også(kommer kanskje ann på biosen) Men da må du sjekke at OS harddisken på bootlisten til hardiskene er nr 1 eller øverst ellers som det er over i allefall så leter den etter et OS å boote fra via CDrom å der er det ikke noe. "Press Ctrl+Alt+Del to restart" Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Mitt råd i første omgang for å feilsøke er å fysisk koble ut alle andre enheter enn harddisken som har OSet (andre HDer og DVD-drev osv). Ideelt sett put BIOS til å boote fra harddisk som #1 prioritet også siden det kan være noe tidligere på listen som forårsaker hengen. Booter der herfra så skal det være relativt enkel å finne feilkilden ved å koble på de andre enhetene igjen èn om gangen til problemet evt. oppstår igjen, så vet du hva du må se nærmere på. -Stigma Endret 12. april 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Chiobe Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Ved å prøve load optimale settings i bios, så klarte jeg endelig å komme inn i os. Men virker som det var bare en gang, for nå er jeg tilbake til hvit blinkende strek. Edit: Etter en prosess av å fjerne alt som ikke trenges, så fant jeg ut at synderen kan være raid kortet. Så problemet er mulig defekt pci slot. Vil oppdatere når jeg prøver å koble på resten. Edit 2: Var vist raid kortet som hadde tatt kvelden, for så snart jeg bytta det ut med et annet så fungerer pcen helt fint. Så var det bare å koble på alt igjen, å hope det holder seg sånn. Edit 3: Da var alt oppe å gå igjen, så problemet løst. Endret 12. april 2010 av Chiobe Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Har en liten teori om HVA som kan ha skjedd her. Du kan ha putta inn en usb-minnepinne som har vært infisert. Dvs den er formattert slik at den kan boote, men OS-et (på minnepinnen) er egentlig et virus som føkker til biosen din. Bare et forslag - det er ikke umulig at det kan ha skjedd. [edit] Glem det - leste ikke siste posten. Endret 12. april 2010 av geir__hk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå