Pangaea Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg har en Samsung Spinpoint HD320 IDE (320 GB) harddisk som jeg vil formatere grunnet at filene ikke lenger vises i Windows (disken kommer opp). Nylig kjøpte jeg en 1TB disk, og det var ingen problem å redde filene. Alt lå inne i GetDataBack slik det skulle, med filstruktur og full pakke. Men jeg får ikke formatert den. I Disk Management in Windows vises den som 1256,89 GB når alle partisjoner er fjernet. Når jeg legger inn en partisjon over hele disken, spretter størrelsen ifølge Disk Management opp i 2280,91 GB. Omtrent nøyaktig 1024 GB er utildelt, pluss den opprinnelige størrelsen på 1256,89 GB. Jeg får en feilmelding før selve formateringen starter, men etter jeg har gjort alle valg. Ifølge Hendelseslisten er kilden LDM med hendelsesID 2. Aner ikke hva det betyr. Jeg har Linux Mint 8 inne som dualboot, så jeg skulle prøveå formatere disken der. Men Linux finner den ikke engang. La inn et program som het GParter (eller noe slikt), men den fant bare mine to SATA disker. Kjempeflott hvis noen kan hjelpe meg med det her. Aner ikke hvordan jeg skal gå fram nå Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Mulig at elektronikken på disken er gåen. Foreslår uansett at du kvitter deg med den da det ikke anbefales å lagre data på den. Du vet jo ikke hvor lenge den vil fungere om du nå skulle klare å få den til å virke igjen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Prøv Samsungs diagnoseverktøy (HUTIL). Finnes på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Boot opp disken i Linux, har hatt dette problemet flere ganger. I Linux får du formatert disken til NTFS. Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Jeg prøvde så forskjellig igår natt. Fant det HUTIL programmet og prøvde det fra en DVD-RW, men fikk en feilmelding når jeg bootet opp. Fant så et program som het SpinRite, men det funket heldigvis ikke siden jeg leste det kunne seriøst skade disken. Det fungerte ikke å formatere i Linux heller. Jeg prøvde så å kjøre Linux Live-CDen og tenkte å prøve å formatere fra installeringen. Den fant heller ikke disken, og når jeg avbrøt hadde Linux dessverre fucka opp GRUB så ingenting bootet. Sikkert mulig å fikse GRUB, men jeg visste ikke hvordan og siden jeg sjelden bruker Linux installerte jeg det på nytt (selv om jeg hadde brukt mye tid på å cutomize Linuxen). Vet ikke helt hva som gjorde susen, men nå fant endelig Linux disken, og ved rett størrelse. Linux ville fortsatt ikke formatere den av en merkelig grunn, men tilbake i Windows gikk det heldigvis greit. Så nå er disken online igjen. Siden alle filene lå greit inne på disken i skikkelig filstruktur i GetDataBack og det var null problemer å kopiere dem ut, håper jeg disken er i orden. Jeg merket dog at når jeg var inne med Linux LiveCDen sto det at 1 sektor var "bad" på disken. Men når Linux var installert sto det at SMART ikke var tilgjengelig. Hvordan sjekker jeg den igjen vha SMART? Enten i Windows eller Linux? Jeg har heldigvis en ny disk på 1TB nå, så plass er ikke noe problem og jeg vil derfor ikke bruke Samsung disken. Men jeg håper inderlig den er i orden. Takk for tips og hjelp folkens. Hvis dere vet hvordan jeg sjekker disken vha SMART er det til hjelp også. Greit å sjekke at den faktisk er i orden (siden HUTIL ikke funket). Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Sjekk bad-blocks med HDtune? Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Takk for tipset. Kjørte gjennom disken og HDtune fant ingen 'bad sector'. Men under Info finner HDtune heller ingenting. Null supported features, og ingen info under Health heller. Hva kan dette ha seg? Har det noe å si at det er en IDE disk? PS: Jeg skrev feil i første innlegg. Det er en 250GB disk, ikke 320GB. Det er en Hitachi disk, ikke Samsung. Alle de andre diskene mine er Samsung, så HUTIL burde likevel funket fra boot. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 IBM/Hitachi har eget diagnoseprogram. Finnes på UBCD. Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Den sjekken tok ganske lang tid. Fikk til slutt en 0x00 kode og beskjed om success, så regner med den ikke fant noen feil. Håper dette betyr det er trygt å bruke disken, om jeg skulle gå tom for diskplass på tera'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå