Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tok leverprøve etter høyt alkoholforbruk - Hva viser "verdien" ?

Gjest Kakemons

Anbefalte innlegg

Gjest Kakemons

Heisann! Tok leverprøve for en stund siden, bare for å se hvordan levra har det siden jeg er altfor hard på flaska. Hadde en "verdi" av et eller annet og den "verdien" var på 2,4.

I følge legen så skal det normalt ligge på rundt 1,0 for en person med normalt alkoholforbruk. Og på rundt 0,8 for en person som ikke drikker alkohol.

Jeg glemte å spørre legen om hva denne "verdien" egentlig viser. Så jeg spør her og håper noen glupe mennesker kan gi meg et svar ;)

En "verdi" på 2,4...Betyr det at jeg har en leverskade, eller betyr det noe annet?

Er en mann på 20 år, om det skulle ha noe å si.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr at du utsetter leveren din for altfor mye alkohol.

Når du drikker så dannes fett i leveren, det skjer alle som er på fylla en kveld eller over lengre perioder. Dette fettet blir borte igjen hos mennesker med normalt alkoholforbruk, altså folk som ikke drikker hver dag.

Hvis du drikker hver dag så vil dette fettet bare hope seg opp helt inntil det starter å danne arrvev i leveren. Du har da begynt å få det vi kaller skrumplever. Å utvikle skrumplever er fatalt, men tar for de fleste alkoholikere flere tiår, det er dog individuelle forskjeller fra person til person.

Siden du er 20år gammel så har du sannsynligvis ikke drukket hver dag i mange år. Leveren er også ett fantastisk organ som faktisk klarer å reparere seg selv til en viss grad og den kan fungere greit med en fetttetthet på oppimot 90%.

Hvis du ikke drikker på noen måneder(6-12mnd) så vil fettet forsvinne av seg selv.

At du har fått leverskade i en alder av 20år er i beste fall eksepsjonelt godt gjort, så det er nok ikke tilfelle. Men leveren din vil utvilsomt ha godt av en god lang alkoholfri pause, og du bør absolutt vurdere om det er verdt å drikke så mye.

Lenke til kommentar
Gjest TRÅDSTARTER

Takk for et greit svar, Vidarkri! :)

At disse "verdiene" er fett, visste jeg ikke. Men jeg har hørt snakk om fettlever. Altså det man får før man får skrumplever.

Hvor mye må disse "verdiene" være på dersom man har fettlever? Regner med at jeg ikke har det.

Kan jo også tillegge hvor mye og hvor ofte jeg drikker. Drikker 2-3 ganger i uka, men vanligvis ikke mer enn 2. Da er det ikke uvanlig at jeg drikker en halvliter 40% sprit og noen sterkøl.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Ille gæli om man er så ute og kjøre at man må levertestes som tjueåring. Ta deg sammen!

Skrev ikke hele sannheten i førstepost, ville "snike meg unna", leverprøven var ikke frivillig med andre ord. Jeg kom på jobben en tirsdag, dagen etter et fyll og stinket alkohol. Derfor ble det tatt leverprøve for å sjekke mitt alkoholforbruk :ermm:

Lenke til kommentar

Ille gæli om man er så ute og kjøre at man må levertestes som tjueåring. Ta deg sammen!

Skrev ikke hele sannheten i førstepost, ville "snike meg unna", leverprøven var ikke frivillig med andre ord. Jeg kom på jobben en tirsdag, dagen etter et fyll og stinket alkohol. Derfor ble det tatt leverprøve for å sjekke mitt alkoholforbruk :ermm:

Enda bedre grunn til å ta seg kraftig sammen! :)

Hvis du syns det er vanskelig å slutte å drikke finnes det flere du kan ta kontakt med, for ikke å nevne de kjempegreie medlemmene vi har her på forumet. Drikker du fordi du vil, eller fordi du ikke klarer å slutte?

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Enda bedre grunn til å ta seg kraftig sammen! :)

Hvis du syns det er vanskelig å slutte å drikke finnes det flere du kan ta kontakt med, for ikke å nevne de kjempegreie medlemmene vi har her på forumet. Drikker du fordi du vil, eller fordi du ikke klarer å slutte?

Det er nok en "god" gammeldags kombinasjon av å ikke greie og slutte og lysten til å drikke :ermm:

Lenke til kommentar

Det er nok en "god" gammeldags kombinasjon av å ikke greie og slutte og lysten til å drikke :ermm:

Du kan prøve noe en annen bruker skrev i en lignende tråd:

En fin måte å teste om man begynner å få et alkoholproblem på er å la være å drikke en kveld man ellers ville drukket. Hvis man da får problemer, blir rastløs og leter etter unnskyldninger for å drikke likevel, så kan man kanskje begynne å bli litt bekymret.

Hvis du kommer frem til at du har et problem, kan du (hvis du klarer) ta kontakt med Anonyme Alkoholikere eller følge et av rådene fra Helsedirektoratet:

Det er god hjelp å få hos fastlegen, på poliklinikker for rusproblemer eller hos psykologer og leger i helsevesenet. Jo raskere du søker hjelp, desto lettere er det å bli hjulpet.

Og husk: du er alltid velkommen her på forumet! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for et greit svar, Vidarkri! :)

At disse "verdiene" er fett, visste jeg ikke. Men jeg har hørt snakk om fettlever. Altså det man får før man får skrumplever.

Hvor mye må disse "verdiene" være på dersom man har fettlever? Regner med at jeg ikke har det.

Kan jo også tillegge hvor mye og hvor ofte jeg drikker. Drikker 2-3 ganger i uka, men vanligvis ikke mer enn 2. Da er det ikke uvanlig at jeg drikker en halvliter 40% sprit og noen sterkøl.

Det er mange graderinger av fettlever. Man kan se noe av tilstanden med ultralyd, men hvis du fortsetter å drikke i samme tempo som du gjør nå, så vil du før eller siden måtte utføre en leverbiopsi. Dvs de tar en laaaaang tykk nål og fører gjennom leveren på langs, og tar ut da ett tverrsnitt av leveren som de kan undersøke i mikroskop for å se eksakt fettetthet.

Som jeg sa så får alle mennesker fett i leveren når de drikker mengder med alkohol, altså det vi kaller å ha vært på fylla, dritings etc.

Det er hvis leveren ikke får sjans til å kvitte seg med dette fettet at faren for å utvikle skrumplever øker.

Det er jo også mange andre sykdommer man er i faresonen for å pådra seg ved ett unormalt høyt alkoholforbruk. Ymse kreftsykdommer, hjerte og kar sykdommer, diabetes etc.

Noen sykdommer slik som diabetes har fettlever som en slags kronisk bivirkning. Diabetikere bør derfor være ekstremt måteholdne med alkohol.

Vårt samfunn er veldig sentrert rundt alkhohol. Det finnes nesten ikke sammenhenger hvor det ikke nytes/serveres alkohol lenger, dette er en veldig usunn og farlig samfunnsutvikling siden man da konstant blir bombardert med fristelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...