larseer83 Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Holder på å pusse opp en kåk og ser nå at tv kontakten må flyttes sånn at tv'en kommer på veggen i andre siden av stuen selvsagt. Har skrudd vekk kabeltv boksen og sitter nå igjen med koax kabelen som kommer direkte fra "boksen" utti gata. Tenkte å få kabeln ut og trekke den under bordklednigen til andre veggen jeg ønsker å ha tv'en på. Er ikke noe problem egentlig å få kabelen som går direkte fra boksen inn dit jeg vil ha den, men det resulterer jo i at jeg må grave den opp og vet ikke helt hvor den ligger samt at jeg frykter å kutte den av hvis jeg prøver. Enda en sak er jo at det er steintæle i bakken så jeg må vente hvertfall 14 dager før jeg får tv signal på rettsia av stua. Ingen nødløsninger er aktuelle nå siden jeg holder på å smekke opp veggplater så alt som må borres må gjøres nå for å få det skjult. Tenkte da å sette en slik på koaxkablen fra boksen (utti gata) http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=145126443 og skjøte meg vidre med slik ledning http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=148000729 under bordklednigen og inn på den veggen jeg ønsker kabeltv kontakten. Dette blir det enkleste jeg kan se for meg nå tatt eventuelle ledningsavkapp med spade og tæle i betrakting..... Spørsmålet er da om det finnes noen andre løsninger å for å skjøte seg på koaxen eller om dette er det beste? Vil jeg få stort signaltap på en slik operasjon? Hadde for litt siden en som monterte internett til meg via kabel tv og han sa det var dårlig signal på kabelen på grunn av at canal digital ikke hadde satt no forsterker opplegg i gata der jeg bor.... Blir vel snakk om maks 20 meter ekstra kabel (da tar jeg litt ekstra i) Vet jo selvsagt at det beste vil være å vente til tæla gir seg og bruke den kabeln som allerede er der men orker ikke vente ei heller kappe kabel'n med spisspaden! Tips? Endret 11. april 2010 av CCCCyanide! Lenke til kommentar
bjornidar Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Et tips dersom du er redd for sterk forringelse av signalene er å investere i en repeater/ forsterker. Effekten dempes x^2 for hver gang kabellengden dobbles. Endret 12. april 2010 av dreamastr Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Et tips dersom du er redd for sterk forringelse av signalene er å investere i en repeater/ forsterker. Effekten dempes x^2 for hver gang kabellengden dobbles. Så hver gang du dobler lengden så firedobles signaltapet? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Dobler du lengden så dobler du tapet i dB. Får du for mye tap med standard antenneledning (RG59), men halve lengden gir bra signal, KAN en RG6/U være vært å prøve. Antenneforsterkere tilføyer også støy. Det man vil ha er tilstrekkelig singnal i forhold til støy S/N. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Får du til en god skjøt og bruker grei kabel skal ikke 15-20 meter ekstra kabel gi noe problem. Skal ikke være noe behov for en forsterker på en så liten forlenging. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå