Effectiv Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Hei! Har fått lite respons på andre forumer så prøver meg her også. Har en bmw 318i 89 mod. M40B18 motor, altså innsprøtningsmotoren. Sliter fælt med kjølingen, selv i fart. Har byttet så og si alt som skal ha innvirkning på dette. Radiator, vannpumpe, termostat, termostathus. Er god sirkulasjon iallefall, og bruker ikke kjølevæske. Hva kan forårsake dette? Er temmelig gåen vifte(viskosekobling-variant) men trodde ikke dette skulle ha noe å si under kjøring? Planen er å montere el-vifte og ber til gud om at dette virker. Har byttet til 82grader termostat i forgårs, noe som hjalp litt. Tempmåler er litt mongo til tider(hopper litt). Kan den være defekt og måle helt feil? Ofte ligger den helt fint midt på, mens spesielt på motorvei i 80 så stiger temp. Noen som vet? Mvh Julian Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) En temperaturmåler med Downs Syndrom?? Artig. :!: Men som du sier så kan den godt være gåen. Hvis motoren ikke koker så er det jo ikke noe problem. Motorer har forskjellig driftstemperatur for optimal drift, så å bytte til en termostat med lavere temperatur er ikke alltid en god ide da det kan påvirke drivstofforbruk, effekt og levetid på motor. Er det noe trimming involvert siden du har sånne problemer? Endret 11. april 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Hehe ja lurer litt på tempmåleren til tider Temp går opp til rødt vis jeg kjører lenge, men det som også er litt rart er at vis jeg stopper motor, skrur opp lokket på radiator for å slippe ut trykk så blir temp helt fin igjen. Kan det være for høyt trykk? Har byttet til annet lokk med mindre trykk i. Den når forresten fort driftstemperatur så gjør ikke noe med 82graders termostat. Noen som vil synse om hva det kan være da? Har hørt at sprekk i topp kan forårsake slikt, samme med gåen toppakning, men bruker jo minimalt/ikke kjølevæske så tror ikke helt at det er det. HEller ikke olje i kjølevæske eller omvendt, og ikke hvit eksos. Forresten ikke noe trimming involvert nei. Endret 11. april 2010 av Effectiv Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Har du sprekk i topp/toppakning vil du få en gul/hvittaktig gørr på peilepinne og oljepåfyllingslokk. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Prøv å måle kjølevæsketemperaturen med et eksternt termometer, så ser du ganske kjapt om det er noe feil med måleren. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Problemet er at jeg har montert en annen måler, men den måler alltid 40grader? :S Ja tviler litt på at toppen er gåen. Men kan jo komme eksos i kjølesystemet uten av det kommer kjølevæske i eksosen, så kan være for høyt trykk eller noe? Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Har du sprekk i topp/toppakning vil du få en gul/hvittaktig gørr på peilepinne og oljepåfyllingslokk. Hei, ikke for å stjele tråden, men jeg har noe gul/hvitaktig gørr på oljepåfyøøing, men ike peilepinne. Har jeg da definetivt sprekk i topp(pakning? Har også et høyt oljeforbruk. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Det er ihvertfall tydelig at det er vann i olja di. Hvordan den er kommet dit kan jeg ikke svare på. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Vis det bare er i lokket kan jeg nesten garantere at det er kondens. TA en lang kjøretur og se omd et er der enda. Gjerne bytt olje og filter også for sikkerhetskyld. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Du kan jo bytte sensoren, de koster ikke mange kr eller måle den hvis du har dataene. Problemet er at jeg har montert en annen måler, men den måler alltid 40grader? :S Og du har korrekt sensor til den og den er montert der den andre satt? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Ja planen er å bytte den, men skal først prøve med et annet speedo i dag. Tja, er forsåvet bare lagt i ekspasjonstanken på radiator, og sist jeg sjekket var det samme temp der som resten. Men den leveres inn. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Vis det bare er i lokket kan jeg nesten garantere at det er kondens. TA en lang kjøretur og se omd et er der enda. Gjerne bytt olje og filter også for sikkerhetskyld. Har vært slik i måneder allerede. Jeg er veldig usikker men jeg lurer på om det må ha kommet sånn ca når verkstedet skiftet det oljefilteret... Var i september tror jeg. Har aldri trengt å skifte olje da den går tom etter 100 mil. Lenke til kommentar
Virion Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Du bør jo tappe ut bunnslammen og få på nytt filter uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå