Fapse Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Hei Problemet starter for noen uker siden. PC'en begynte å fryse noen ganger, men tenkte ikke så mye på det. Etter hvert som tiden gikk opplever jeg at systemet fryser hver eneste gang jeg skrur på pc'en, ca 1-2 timer etter at den er startet. Har skannet etter feil på minnet med memtest86+ og et annet diagnostic tool fra Windows, men testene viser ingen feil. Etter som jeg ikke får noen bluescreen mistenker jeg hardware-feil, men vet ikke hvilken komponent som evt svikter. Mine komponenter er: Hovedkort: XFX 780i CPU: Intel Q9450 Minne: 2x2gb OCZ ReaperX DDR2-1000 2x1 gb Cruicial BallistiX DDR2-1066 HDD: Seagate Spinpoint 640GB Skjermkort: Asus HD5850 PSU: OCZ ModXStream 700W Hadde vært fint med hjelp Har søkt på google etter en problemløsning men har hittil ikke funnet noe. Har også installert operativsystemet mitt på nytt og problemet vedvarer. EDIT: Noen ganger når PC'en crasher vil den ikke skru seg på med en gang og jeg må vente ca 15 min-20 min før den starter igjen. Endret 11. april 2010 av Fapse Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Jeg mistenker minne, inkompatibelt sådan. Jeg har samme hovedkort som deg og nesten samme minne Crucial DDR2 BallistiX TRACER RED PC6400. Min maskin har alltid vært 100% stabil med det minnet. Plukk ut OCZ minnet og kjør med kun Crucial minnet for en periode. Hvis ikke det funker kan du bytte og gjøre det samme med OCZ minnet. Edit: Du kan forresten kjøre separat med begge produsentene da det kan være at den ikke liker at minnet er blandet. Endret 11. april 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 hmm, ja kan være minnet, men virker rart at det plutselig skulle skje. Satt du inn mer minne for 3 uker siden er det nok helt sikkert det som skjer ja. Hvor gammel er maskinen? Åpne prosessmanager, bruker noen prosesser mye cpu når den fryser? Last end og kjør siw, hvordan står det til med tempraturen? Har den funket fint lenge kan det godt komme av støv, rengjør maskinen godt inni, kan eventuelt ta av cpu kjøler og bytte pasta. Det bruker å hjelpe på temp. Tenk tilbake, hva gjorde du før det begynte? Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Jeg mistenker minne, inkompatibelt sådan. Jeg har samme hovedkort som deg og nesten samme minne Crucial DDR2 BallistiX TRACER RED PC6400. Min maskin har alltid vært 100% stabil med det minnet. Plukk ut OCZ minnet og kjør med kun Crucial minnet for en periode. Hvis ikke det funker kan du bytte og gjøre det samme med OCZ minnet. Edit: Du kan forresten kjøre separat med begge produsentene da det kan være at den ikke liker at minnet er blandet. Har tenkt over dette jeg og, men etter som jeg har kjørt på denne kombinasjonen i over 1 år finner jeg det merkelig at det skal skje akkurat nå. Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 hmm, ja kan være minnet, men virker rart at det plutselig skulle skje. Satt du inn mer minne for 3 uker siden er det nok helt sikkert det som skjer ja. Hvor gammel er maskinen? Åpne prosessmanager, bruker noen prosesser mye cpu når den fryser? Last end og kjør siw, hvordan står det til med tempraturen? Har den funket fint lenge kan det godt komme av støv, rengjør maskinen godt inni, kan eventuelt ta av cpu kjøler og bytte pasta. Det bruker å hjelpe på temp. Tenk tilbake, hva gjorde du før det begynte? Er litt vanskelig å si hvor gammel maskinen er etter som jeg har skiftet deler på den fra tid til anenn. Men la oss si at den er cirka 1 år. Det er ikke spesielt mye støv, men jeg har aldrig renset inni CPU-kjøleren med trykkblåser. CPU-viften er toppmodellen til Noctua (vifte) og tempsene ligger på mellom 40 til 50 grader. Er vanskelig å se hvor mye av CPU'en jeg bruker når PC'en fryser. Har også merket at jeg har fått merkbar lavere FPS i div spill. Kjørte Age of Conan på maks før med 50-60 fps. Nå kjører jeg på medium og får 40 fps =/ Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Sjekket om skjermkortet er fullt av støv? Blir veldig fort tett mellom kjøleribber, hvis luftstrømmen i kabinettet trekker til seg støv fra gulvnivå. Lånte med meg en liten kompressor i går og blåste ren hele maskinen min (Masse støv, da jeg har hund og katt, samt kabinett med vifte som henter luft fra bunn av kabinettet) Tempen sank minst 10 grader på skjermkortet, og jeg har monsterkjøler på kortet. Endret 13. april 2010 av 3rd_SQD Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Skjermkortet er nytt så har ikke kommet støv i det enda ^^ Tror jeg sliter med Hardware feil, men er ikke helt sikker. Finnes det noen måter å sjekke blant annet hovedkort, CPU osv for feil?? Som sakt har jeg kjørt Memtest86+ uten noen feil og et annet program. Ønsker ikke å kjøpe nytt hovedkort hvis det ikke er det som er feilen. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Selv om minnebrikkene ikke feiler i memtest er dette ingen garanti for at de vil kjøre optimalt på ditt hovedkort. Noen softwareløsning for å teste hovedkort eller cpu kjenner jeg ikke til. Det finnes jo stresstester som kan hjelpe deg noe med å isolere evt. feil. SiSoft Sandra hadde vel en gang i tiden et slikt program, men jeg er ikke oppdatert på den fronten. Lenke til kommentar
ZERO6237 Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Hvis du har dump fila så kan du laste ned og instalere Windows debuger og Who Crashed 2.10. Som regel så finner Who crashed ut hvorfor det crasher, har selv brukt det mange ganger på flere pc`er og det har alltid funnet feilen. PRØV DET! EDIT: Hvis du bruker det, så post svaret som Who crashed fikk. Endret 13. april 2010 av ZERO6237 Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Takk for tips Skal prøve det så poster jeg resultater litt senere Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Fikk ingenting på WhoCrashed... Skal nevnes at jeg ikke har fått en eneste feilmelding de gangene pc'en crasher. heller ingen bluescreen. Har mistanker om at strømforsyningen feiler, men har ingen ekstra strømforsyning å teste ut teorien =/ Noen enkel måte å teste ut PSU'en?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå