Hazno Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Hei! Ei venninne av meg kjørte nettopp Sony Ericsson Update Service på sin SE W595, og koblet til mobilen via USB først i filoverføringsmodus for å ta backup på forkant. Det ble funnet 2 enheter: PHONE og PHONE CARD. Innholdet i begge disse ble kopiert til harddisk før Update Service ble kjørt. Det sto at man mistet personlige innstillinger, men ikke noe om SMS/MMS som advarsel før man kjørte Update Service. Nå, til hennes store forskrekkelse, er ingen av meldingene på telefonen, og jeg finner ikke noe logisk sted i filsystemet der meldingene kan ligge lagret heller. Meldingene sto som lagret til telefonminnet. Er meldingene tapt for alltid, eller ligger de et sted jeg ikke ser? Sørget for å vise skjulte filer osv før backup. Haster! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 SMS/MMS ansees tydeligvis ikke som viktig informasjon av diverse mobilprodusenter og er i mange tilfelle ikke blant informasjonen som sikkerhetskopieres før en slik softwareupdate. Lenke til kommentar
Hazno Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Hva faen er greia med det i så fall?? En ting er at det ikke blir kopiert, en annen er at det ikke var noen som helst varsel om at SMS/MMS kunne bli slettet helt dersom man kjørte update! Det sto varsel om andre ting, men ikke dette. Mektig irritert på SE nå. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Jeg er helt enig med deg. Det er fryktelig dumt lagd men sånn er det bare. Edit: Jeg fant også ut dette på den harde måten, heldigvis var det min egen mobil og ikke konas hvor hun har lagret sentimentale meldinger og bilder etc. Endret 11. april 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Her kan du faktisk bare bli irritert på deg selv. Hvis du hadde lest brukermanualen ville du ha sett at meldinger blir overskrevet ved oppdatering. Brukermanual An update overwrites all the personal data, such as pictures and messages, and any settings saved to the phone memory. You are responsible for backing up any personal data or content in your phone prior to running Update Service. Sony Ericsson is not responsible for any personal data or content lost or damaged due to running of the Update Service or for content programming which prohibits backup and/or reloading. Alt for lett å skylde på produsenten når man bare trykker next-next-next uten å lese hva som står. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Jeg er litt enig med Hazno her jeg faktisk. Det hadde kostet minimalt for SE og legge inn ett lite vindu med advarsel om at SMS og MMS ikke blir kopiert. Lenke til kommentar
Hazno Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Nettopp. Og når de først varsler om enkelte deler som ikke blir kopiert, er det MEGET merkelig de ikke varsler om SMS/MMS spesifikt, noe som er nettopp det de aller fleste vil ta vare på ved en slik oppdatering. Bilder/filmer osv lagres hovedsaklig på minnekortet uansett! Edit: Og nå ble det jo faktisk backet opp også slik som brukermanualen sier, men av en eller annen morsom grunn er ikke SMS/MMS en del av det "fysiske" man kopierer fra enhetene som dukker opp når man kobler til telefonen med USB, som jeg beskriver i det første innlegget mitt. Endret 11. april 2010 av HaZnO Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Det er bare å sutre og klage så mye dere vil. Det aller første som står i bruksanvisningen er en advarsel om at SMS ikke blir sikkerhetskopiert. Litt ansvar ligger faktisk på brukeren her. Dette blir som å klage på at dokumentene forsvinner når man re-installerer Windows på PC'en. Lenke til kommentar
Hazno Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Er folk "døve"/blinde? Jeg sier jo at alt synlig innhold på mobilen ved tilkobling av USB ble sikkerhetskopiert over til harddisk før oppdatering! Det ble jo lest at man burde ta backup osv (noe som også er logisk), som er nettopp det som ble gjort, men av en eller annen idiotisk grunn er ikke meldinger en del av det "fysiske" som blir kopiert, som er det jeg irriterer meg grønn over. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Det er bare å sutre og klage så mye dere vil. Det aller første som står i bruksanvisningen er en advarsel om at SMS ikke blir sikkerhetskopiert. Litt ansvar ligger faktisk på brukeren her. Dette blir som å klage på at dokumentene forsvinner når man re-installerer Windows på PC'en. Jeg sutrer ikke,jeg bare konstaterer at det hadde vært så uendelig lett av SE og legge inn ett lite vindu med en advarsel om at SMS/MMS ikke blir tatt backup av. Det gjelder forøvrig både den normale backup rutinen til SE og flashing av software. Dårlig programering heter det på godt norsk. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 ...igjen, det står jo i brukerveiledningen. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 ....igjen, lite gjennomtenkt programvare. Lenke til kommentar
Hazno Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 ...igjen, det BLE tatt en backup. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå