Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerrning av føflekker-trenger svar fort!

Gjest Dalmatiner

Anbefalte innlegg

Gjest Dalmatiner

Hei :)

I morgen skal jeg til fastlegen. Bestilte time for å få fjernet noen føflekker. Men hvordan er det med soling etter å ha fjernet dem og får man noen arr? Og hvordan blir føflekkene fjernet?

Jeg har så mange føflekker, men det er ganske rart siden jeg ikke er så lys i huden og blir fort brun (ikke solbrent). Og det ødelegger selvtillitten min. Føler meg nesten som en dalmatiner...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fjernet flere jeg.

Du får et lite lokal bedøvelse, så bare kapper de den av. Om den er stor trenger du noen sting.

Ang sol, så ja, du får 100% arr om du soler deg (ekte eller kunstig). Dette gjelder egentlig alle kutt du får på kroppen. Du skal helst ikke utsette området for sol før den har grodd.

Det er selvfølgelig en mulighet det blir arr uansett om du ikke utsetter kuttet for sol. Alle mine har grodd fint, bortsett for 1 som var ganske stor.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Gjest Dalmatiner

Hvor lang tid tar det før de har grodd? Hvis det bare er snakk om ca 2 uker,da kan jeg bare holde meg til selvbruning..

Men gjør det vondt etter? Håper på å ha en grunn til å slippe å gå på skolen.. :innocent:

Lenke til kommentar

Du kan jo dekke det over med plaster o.l. Du vil få et morsom "ubrun" område, men du slepper arr.

Men du får bestemme om du vil risikere å ha arr for livet, eller være litt bleikere for denne sommeren....

Tiden det tar å gro varierer fra person til person. Du er ung, så det pleier å vokse fort. Ja ville tippet 2 ukers tid, så lenge du ikke plukker på det.

Vondt? Nei, spørs jo hvor store de er, men er ikke noe verre enn en vanlig kutt. Det er neppe grunn å slippe skolen.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Gjest Dalmatiner

Igår var jeg hos legen for vurdering og han sendte meg videre til en spesialist, så idag var jeg hos spesialisten og fikk fjernet to føflekker på brystet. Han bedøvet først, så klippet han de og etterpå brente han stedet. Ble anbefalt denne metoden for å slippe å få stort arr.

Men han sa bare at jeg måtte "leve normalt" videre. Bare ta litt faktor på området hvor føflekken var. Ble ikke anbefalt å bruke plaster siden det bare skulle gjøre at såret gror saktere.

Det vondeste var å få bedøvelse. Nå etter noen timer verker det virkelig på brystet, sikkert siden bedøvelsen har gått vekk..

MEN hvordan er det med dusjing etter å ha fjernet dem? Han nevnte jo ikke noe om det så..

Lenke til kommentar

Ah, de var litt store eller? Legen brente ikke hos meg, mulig noe nytt (var 3år siden jeg fjernet).

Plaster meinte jeg bare når du var i solen. Solfaktor hjelper lite å stoppe arr, bruk "sunblock" på området i såfall.

Dusj/vask er ikke noe å være redd for. Bare kjør på som du ellers ville gjort. Tenk på det som et vanlig kutt.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Gjest Dalmatiner

De var egenltig helt vanlige. Det var noen venner som spurte om å få se hvilken jeg ville få fjernet og de bare "Hva?! Så små"?! Ca 0,5 mm store.

Men takk for svar igjen! Glad for at jeg kan dusje vanlig. Sjønner du, jeg hørte fra noen andre at de ikke kunne dusje på 3 dager eller noe sånt..Men de hadde sydd sting da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...