Gå til innhold

BK: Båthus og nostalgia


Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg var nede på en liten kai med noen gamle båthus og tok noen bilder i dag. Jeg forsøkte å være spesielt bevisst på komposisjon, både når jeg tok bildene og under croppingen etterpå. Likevel føler jeg at jeg kanskje ikke har truffet helt, uten at jeg klarer å sette fingen på nøyaktig hva som er "off". Kan dere hjelpe meg til å se hva jeg kunne gjøre med tanke på komp/crop (eventult motivet i seg selv) for å gjøre disse bedre? Det jeg ville ha frem med disse bildene var den typiske nostalgien og stemningen ved småkaier og gamle båthus.

 

Det første bildet hadde jeg egentlig tenkt å ha i svart/hvitt, men av en eller annen grunn så ble båthuset rart og så rett og slett kunstig/tegnet ut i svart/hvitt, uansett hvilke nyanser jeg brukte. Jeg antar det har med lyset å gjøre, det var en sterk vårsol i dag.

 

post-165816-1271008297,001_thumb.jpg

 

post-165816-1271008382,7867_thumb.jpg

 

post-165816-1271008395,3499_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utenom den millimeteren som mangler ser nummer en bra ut. Kunne kanskje vært interessant å se en utgave med litt mindre fargemetning. Vet ikke hvor mye som er klippet bort, men eg tror kanskje det ville vært interessant å se mer av furua i bakgrunnen, siden den først er med.

 

På nummer to synes jeg hele det nedre midtpartier er uinteressant. Hvis utsnittet hadde vært større hadde det kanskje vist naustmiljøet bedre.

 

Det siste bildet er mer velykket, men komposisjonsmessig kanskje litt enkelt. Ville likt å se hvordan bygningen står i forhold til vannet. Men nå er jeg i overkant interessert i akkurat det (hvordan naust plasseres ift tidevannet)

 

mvh Øtvind

Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg prøvde s/h, det var hva jeg ville ha også. Men båthuset ble snodig og så nesten tegnet/kunstig ut, uansett hvilke gråtoner jeg valgte. Jeg er redd for å ta med mer av furua siden himmelen da kanskje blir for stor (hvis hele furua er med på originalen, det husker jeg faktisk ikke i farten).

 

Bilde nr. to må jeg si jeg selv var temmelig fornøyd med komposisjon og crop, jeg prøvde meg frem med flere muligheter der. Tok også flere bilder med ulik zoom og avstand til husene, og likte dette best. Men jeg kan kanskje prøve å fjerne den nederste delen og se om det blir bedre.

 

Når det gjelder det tredje bildet så tok jeg ikke med så mye vann siden jeg syntes moloen naustet står på laget en naturlig ramme for bildet.

 

Takk for tilbakemeldinger. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...