Dataguri Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Hva er forskjellen? Har klart å ødelegge harddisken i min Dell Studio 16 og skal derfor kjøpe meg ny pc. Har lyst på en liten surfe-pc med godt minne. Har sett på diverse acer-maskiner og noen står det notebook på og andre står det netbook på. Hva er forskjellen? Og hva er best? Skal bruke maskinen til surfing, se web tv og bildelagring. Vil ha en maski som veier under 2 kg. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 En netbook er en mindre, svakere og billigere bærbar. Netbooks er ofte fra 8" til 12" og bygger på Atom-platformen. De fokuserer på batterilevetid og brukervennlighet fremfor ytelse. Den er egnet for nettbruk, musikk og filmer (HD-filmer om netbooken har Nvidia Ion) Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Netbook er små lette maskiner som gjerne er "strippet" både kraftmessig for å få lengere batteritid og også utstyrsmessig. Er f.eks ikke CD/DVD på dem. Men de varer 6-10 timer på batteri og er veldig greie å surfe med. Min korte erfaring (ca 2 mnd) med netbook kontra notebook er at også grafikken er kompromisset kraftig og Youtube, WebTV og andre "filmting" er den håpløs til med masse hakking og gjerne mye heng. Notebook er større, typisk fra 12" og oppover. Veier mer, har mer utstyr, er dyrere og kraftigere. Batteritiden på en (kraftig) notebook er en vits, regn med under 2 timer. Personlig ville jeg heller ikke anbefalt Acer, ikke engang til Osama bin-Laden. De er fulle av bloatware og andre mystiske "må-ha-programmer" som senker ytelsen betraktelig i forhold til et annet merke maskin med tilsvarende ytelser. Oppsummering: Netbook er billige, små og lette. Men ytelsen er ikke akkurat noe rope høyt hurra for. Notebook er tyngere, har kortere batteritid men har også høyere ytelse og er bedre utstyrt. Ulempen med Notebook er at jo mindre de er (14" og mindre) jo progressivt dyrere blir de, pga høy ytelse stappet inn i små kabinetter. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Netbook er greie grafikkmessig om du investerer i en Atom N4xx og Nvidia Ion, da kan jeg garantere null lag på Youtube, nettTV og lettere spill. Lenke til kommentar
Dataguri Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Tusen takk for svar. Hva tror dere er best for meg? Tar endel bilder som jeg lagrer på maskinen og ser endel web tv (tv2 sumo) og er endel på youtube. Dellen hakket fælt på youtube syns jeg. Ser de fleste det står netbook på bare har 1 giga ram, er ikke det litt lite? Har dere noen gode små maskiner å anbefale? Max kr 4000. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Du kan investere i en 2GB-modul og få 2GB som er maksimalt i de fleste netbooks. Jeg har kun erfaring med Asus Eee som er pioneer og kongen av netbook-markedet. Det har vært en positiv opplevelse, så jeg kan trygt anbefale dem. Lenke til kommentar
Dataguri Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Er det CD/DVD på Asus Eee? Greit å ha det om man skal rippe cd-r, se film eller installere noe. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Du kan kjøpe eksternt DVD-ROM for noen hundrelapper. http://eeepcworld.wordpress.com/2008/02/05/usb-portable-dvd-multi-drive/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå