Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabel og trådløs nettverk?

Anbefalte innlegg

Hallo

Har en laptop på rommet som er koblet opp på det trådløse nettverket - både gjennom kabel og gjennom trådløs.

Lurte på om dere visste hvem som blir angitt først ? F.eks hvis jeg bruker kabel og trådløs, så blir kabelen brukt eller blir den trådløse delen brukt ? Noen sa til meg om at det var den trådløse, men hvordan skifter jeg da isåfall om til kabel i innstillingene?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring tilsier at det er alltid den kablede forbindelsen som blir brukt, gitt at begge to har en path til frem til måladressen. Det er også rimelig logisk i og med at kablede tilkoblinger nesten alltid er raskere enn trådløs, samt har andre fordeler som færre feilpakker og minde latency.

Men nei, jeg er ikke sikker, det er kun basert på erfaring og lett testing på egenhånd.

-Stigma

Lenke til kommentar

Min erfaring tilsier at det er alltid den kablede forbindelsen som blir brukt, gitt at begge to har en path til frem til måladressen. Det er også rimelig logisk i og med at kablede tilkoblinger nesten alltid er raskere enn trådløs, samt har andre fordeler som færre feilpakker og minde latency.

Men nei, jeg er ikke sikker, det er kun basert på erfaring og lett testing på egenhånd.

-Stigma

desverre blir det helt random valgt. det kan faktisk oppleves som tregere fordi windows/linux bruker tid på å velge tilkobling. beste råd er å slå av wifi viss du er på kablet. der er en funksjon i Windows XP (vet ikke om den er i vista og 7 lenger) som kan prioritere nettverk. men sånn standar så vil det bare lage krøll.

Lenke til kommentar

-Stigma

desverre blir det helt random valgt. det kan faktisk oppleves som tregere fordi windows/linux bruker tid på å velge tilkobling. beste råd er å slå av wifi viss du er på kablet. der er en funksjon i Windows XP (vet ikke om den er i vista og 7 lenger) som kan prioritere nettverk. men sånn standar så vil det bare lage krøll.

Random kan det jo ikke være... om en av de to faktisk velges i stedet for at det er en default så må det jo være en valgprosess bak det - og jeg har mine tvil om at Microsoft satte inn en random number generator for valgprosessen...

Om evt. valgprosessen er såpass dårlig at den virker random derimot er jo en annen sak... men utne å vite mer detaljer vil jeg gi microsoft ingenørene litt mer credit enn det.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket dette fant jeg ut at Windows tilordner en metrikk til hver tilkobling basert på om hastigheten ligger innenfor visse intervaller. Dette gjør at f.eks. en 300 Mbps trådløs forbindelse foretrekkes fremfor en 100 Mbit kablet forbindelse. En tilkobling på 125 Mbps behøver derimot ikke å foretrekkes fremfor en på 100 Mbps hvis de ligger innenfor samme intervall (jeg husker ikke intervallene nå).

Hvorvidt dette er standardmetoden for alle versjoner av Windows er jeg heller ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket dette fant jeg ut at Windows tilordner en metrikk til hver tilkobling basert på om hastigheten ligger innenfor visse intervaller. Dette gjør at f.eks. en 300 Mbps trådløs forbindelse foretrekkes fremfor en 100 Mbit kablet forbindelse. En tilkobling på 125 Mbps behøver derimot ikke å foretrekkes fremfor en på 100 Mbps hvis de ligger innenfor samme intervall (jeg husker ikke intervallene nå).

Hvorvidt dette er standardmetoden for alle versjoner av Windows er jeg heller ikke sikker på.

Metrikk er riktig. Sitter på 100MB kablet, og 300MB Wifi.

Da bruker PC'n WiFi.

Automatisk metrikk tilsier da at WiFi skal foretrekkes framfor kablet, men det ønsker ikke jeg.

Gå inn på egenskaper for tilkobling, og velg TPC/IPv4, klikk på "Avanser...", her kan du sette metrikk på tilkoblingen, gjør det samme for alle tilkoblinger.

Utklipp fra hjelpetekst:

Automatisk metrikk angir om TCP/IP automatisk beregner en verdi for grensesnittmetrikk som er basert på hastigheten til grensesnittet. Det raskeste grensesnittet har lavest verdi for grensesnittmetrikk.

Grensesnittmetrikk gir plass til å skrive inn en verdi for grensesnittmetrikk for denne nettverkstilkoblingen. En lavere verdi for grensesnittmetrikk angir høyere prioritet for bruk av dette grensesnittet.

/Jan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...