Gå til innhold

Jentestudent søker råd til kjøp av datamaskin

Anbefalte innlegg

Hei!

Først og fremst skal jeg kjøpe meg ny datamaskin til enkelt bruk som skolearbeid, bilder, film, musikk og enkel internettbruk.

Jeg er interrestert i ny pc pga. jeg er lei av at min gamle henger seg opp hele tiden, er treig og bråker unødvendig mye. I tillegg er den 4 år gammel og det er vel på tide å vurdere datakjøp.

Jeg har sett på Mac produkter pga. de har et stilig design, ser ut til å være utrolig brukervennlige og ryddige, samtidig som de har god levetid og ingen virusproblemer.

Da lurer jeg på følgende:

Er det verdt det mtp hva jeg evt. kan få for samme pris av PC?

Går en Mac veldig stille, eller er det ingen forskjell fra andre laptoper?

Evt. forslag / innsikt?

Det med at laptopen min er sein har vel noe å gjøre med min RAM..?

Jeg har nå 2GB ram

1.6Ghz Intel Core 2 Duo

(Windows Vista)

Macbook Pro 13" (som jeg har sett på)

Billigst:

2GB ram

core 2 duo 2.26GHz

(Mac OS X eller noe)

Dyrest:

4GB ram

"" 2.53GHz

""

Link til side her

Vil dette gjøre stor forskjell, eller har det noe å si i det hele tatt? Hvilken burde jeg ta til mitt bruk?

Takk for hjelpen!

Endret av linnka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den gamle laptopen din kan lett renskes for støv og reinstalleres for lite eller ingenting. :)

Men en fire år gammel Windowsmaskin vil fortsatt begynne å bli klar for å byttes ut.

linnka: Det er vanskelig å si om det for deg er verdt den ekstra summen du må betale for en MacBook. Jeg kunne ikke ha valgt noe annet, men det kan forklares med at jeg har forelsket meg i designet, operativsystemet og alt som følger med. Angående støy kan jeg si at min aldri bråker, selv ikke når jeg ser på film i full hd og viftene begynner å suse.

Hvis du ikke bor for langt unna, bør du besøke en butikk som selger Apple-produkter og spørre om å få prøve en av laptopene. Hvis du aldri har brukt en mac før anbefales dette på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Om du ikke har så mye peiling på data selv, så burde du fått noen du kjenner til å renske maskinen din for støv, og installere 2GB mer med RAM. Har du litt mer penger kan du spytte i en SSD-disk, da vil den være superrask.

Lenke til kommentar

Gavekort:

Takker så mye for svar, men føler at det er på tide med noe nytt!

Runar:

Tusen takk for et utfyllende og hjelpsomt svar!

For min del er det en stor fordel at datamaskinen min bråker veldig lite, er ryddig, har et fint design og er enkel å bruke. Dette er inntrykket Mac har gitt meg, og derfor har jeg sett på disse.

Tror jeg skal ta forslaget om å spøre i en butikk i løpet av uken! Takk igjen for hjelpen

En ting jeg fortsatt lurer på er dette med tregheten. Pc'n min er veldig treg. Jeg har vært flink å kjøre avg / adaware / spybot hyppig og ofte.

Vil begge disse Mac maskinene være mye bedre / mer problemfri?

Vil den dyreste modellen være merkbart bedre til mitt bruk?

Lenke til kommentar

Det er ikke alt av snusk som blir fjernet av anti-virus, og det må mer vedlikehold til enn som så.

Jeg personlig har aldri forstått meg på Mac, men den høres grei nok ut for ditt bruk om du er villig til å betale det ekstra den koster.

Jeg har en laptop som snart er 3 år og den er raskere enn mange av de nyere PCene jeg har vært på, alt dette er fordi jeg optimaliserer og rydder på datamaskinen.

Lenke til kommentar

Windows blir tregere etterhvert uansett, det er bra at du kjører virus og spyware sjekk ofte, men det i seg selv hjelper lite dersom du ikke har spyware/virus. Windows blir tregere av at du installerer og avinstallerer programmer, uønsket møkk legger seg i oppstartsfilene og registeret ditt blir rotete. For å renske opp i dette kan du prøve programmer som Advanced System Care og CCleaner. Disse gir rett og slett maskinen din en real oppvask innvendig og burde på lengre sikt gjøre ting raskere. Du kan også reinstallere Windows, da blir maskinen like rask som da du kjøpte den.

Hvis du skal kjøpe en Mac, må du huske på at du betaler mye for designet, du får vel så kraftige maskiner til en hyggeligere pris om det ikke står "Mac" på den. Du må også huske at her er det OSX som følger med, et helt annet operativsystem som ikke er kompatibelt med alle Windows programmer og som har et ganske annet brukergrensesnitt. Er du villig til å betale mye og utforske noe nytt er Mac slettes ikke dumt, hvis ikke ville jeg sett etter noe annet :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Vil begge disse Mac maskinene være mye bedre / mer problemfri?

De få problemene jeg har hatt med maskinen min siden jeg fikk den i august i fjor, er relatert til alt det sære jeg lar den gjennomgå. Dette er problemer jeg tviler på at du noen gang vil oppleve. Den første MacBooken jeg hadde (kjøpt høsten 2006), som lillesøster nå har overtatt, har gjennomgått enda mer enn den nye men den kjører fortsatt smertefritt og uten problemer.

Vil den dyreste modellen være merkbart bedre til mitt bruk?

Jeg har den billigste modellen (med 4GB minne totalt), og den fungerer utmerket til alt det du listet opp. I tillegg takler den tyngre oppgaver som bilderedigering i Photoshop og lignende. Jeg tror ikke du vil ha noen problemer med den billigste modellen!

Hvis du bestemmer deg for å gå for en MacBook (Pro), burde du vente et par uker da det ifølge ryktene er nye modeller rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for masse hjelpsomme svar!

Jeg kommer til å snakke med en kjede som driver salg av apple / mac, og forhøre meg der, deretter vil jeg vente noen uker å se hvordan disse beryktede produktene viser seg å være!

Tror jeg foreløpig har bestemt meg for at jeg vil kjøpe meg en macbook pro! ;)

Takk for at dere har vært til så stor hjelp!

Lenke til kommentar

Jeg er strengt talt en hobby mac-motstander, pga jeg tenker alltid pris/ytelse, og der er en mac svært underlegen stort sett alle andre merker. Utover det er Mac brukervennlig og ganske problemfrie.

Det jeg prøver å si er vell at om du har råd til å kjøpe Macen vil du sikkert ikke angre på det, men det finnes langt billigere alternativer :)

Lenke til kommentar

Gavekort: la denne damen kjøpe Pc/mac hvis hun vil da..

Innka: Hvis du har 10.000 kr som du vil bruke på pc/mac er den billigste macen et godt alternativ, og til ditt bruk vil den passe ypperlig. Når det står på valget mellom de 2 macene ville jeg uten tvil valgt den til 10.000 fordi; det er 2500 kr i forskjell som er ganske mye for en student(?). og til ditt bruk trenger du ikke en kraftigere pc

Lenke til kommentar

Sawfish: Jeg har ikke nevnt en eneste plass at hun ikke skal få lov til å kjøpe en ny PC eller Mac. Det jeg prøver å hinte om er at datamaskiner er mer følsomme dyr enn det de fleste vet om, og at det er fullt mulig å få den så god som ny. :)

Jeg er ingen Mac-motstander, jeg mener bare at Mac er mye penger for et pent design og et branded operativsystem. Slik som Runar sier så kan du tulle så mye med en Mac uten at noe skjer, men det er nettopp fordi det du faktisk kan gjøre er begrenset.

Mac er rett og slett barnevennlig og dyrt. Flotte maskiner er de og gode til sitt arbeid, men jeg kan ærlig talt ikke se meg selv med en slik maskin.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at jeg under skreddersying kan modifisere den billigste macen lik den dyreste 13", men da koster den nesten 1500 kr mindre, men den får 3 dager lenger leveringstid, så jeg tror jeg skal gå for det, så kan jeg kjøpe printer for de pengene jeg sparer på det!

Lenke til kommentar

Jeg er ingen Mac-motstander, jeg mener bare at Mac er mye penger for et pent design og et branded operativsystem. Slik som Runar sier så kan du tulle så mye med en Mac uten at noe skjer, men det er nettopp fordi det du faktisk kan gjøre er begrenset.

Nå vil jeg ikke starte en ny diskusjon rundt dette, men mye av det jeg tullet med var blant annet dualboot med både OS X og Ubuntu. Harddisken ville ikke la seg partisjonere før jeg hadde defragmentert den (iDefrag løste problemet etter en fire-fem timer). Jeg opplevde med andre ord hardwarerelaterte feil, jeg ble ikke hindret av operativsystemet.

:)

Jeg har funnet ut at jeg under skreddersying kan modifisere den billigste macen lik den dyreste 13", men da koster den nesten 1500 kr mindre, men den får 3 dager lenger leveringstid, så jeg tror jeg skal gå for det, så kan jeg kjøpe printer for de pengene jeg sparer på det!

Hva modifiserer du? Hvis det er minne du tenker på, kan du spare mange kroner på å bytte dette selv. Dette er svært enkelt og godt forklart, og du får garantert hjelp av oss hvis ønskelig!

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Ja jeg "modifiserer" minnet fra 2GB til 4GB og HDD fra 160GB til 250GB.

Det sparer jeg til nå ca. 1200,- på. Hvor mye mer vil jeg spare på å evt gjøre dette selv? Og er det noe spesielt jeg må tenke på/lese om dersom jeg skal bytte ut og kjøpe rambrikke selv?

Lenke til kommentar

Nei, rambrikkene kan nås i en liten luke på undersiden av PC'n. Ta ut en brikke og se hva slags type og hastighet den har, eller bare ta den med på en databutikk og spør hva du skal ha. Det er nemlig viktig om ram'en er DDR, SD-RAM, DDR2 eller DDR3.

Lenke til kommentar

Nei, rambrikkene kan nås i en liten luke på undersiden av PC'n. Ta ut en brikke og se hva slags type og hastighet den har, eller bare ta den med på en databutikk og spør hva du skal ha. Det er nemlig viktig om ram'en er DDR, SD-RAM, DDR2 eller DDR3.

Det står i produktangivelsen at det er DDR3 SDRAM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...