Gå til innhold

Hva gjør jeg i denne situasjonen...

Anbefalte innlegg

Beklager dårlig emnetittel. Jeg fikk lappen for bil for noen uker siden, men det er fortsatt mange ting jeg føler meg usikker på.

Denne situasjonen her er noe som har gjort meg særlig usikker.

Se vedlagt bilde, forklarer utifra det.

(Dere som bor i Bergen kjenner kanskje stedet igjen, det er rett utenfor Fløyfjellstunellen)

Jeg kjører på Vei B og skal inn på Vei A.

Det er et vikepliktskilt i svingen der, altså er det ikke noe "flettefelt" mellom Vei A og Vei B - de som kommer fra Vei B har vikeplikt.

Så når jeg øvelsekjørte der med pappa, fikk jeg alltid beskjed om å bremse ned og ta meg god tid før jeg kjører inn på Vei A. På Vei A går trafikken i 80-90, og den er ofte tungt traffikert. (nesten ingen luker mellom bilene)

Dette gikk helt greit. Stod i en liten stund, til jeg fant en relativt grei luke.

Jeg gjorde det samme når jeg kjørte der med kjørelæreren, og han ble sur på meg. Han mente at jeg ikke skal bremse ned, men aksellerere opp i 80, for så å finne en luke.

Jeg følte meg veldig utrygg på det. Det er ikke så lett å se på bildet, men det feltet som kommer ut fra Vei B slutter nesten med en gang. Det er knapt tid til å komme opp i 80, og hvis du ikke da finner en luke så sliter du...

På langkjøringen kjørte jeg med en annen kjørelærer, og han mente jeg skulle ta det rolig når jeg kom fra Vei B, og eventuelt stoppe helt opp for å vente på en luke.

Jeg ser ofte at folk gjør det også, når trafikken er tett.

Hva skal jeg egentlig gjøre i den situasjonen (spesielt dersom det er tett trafikk, som det faktisk var da jeg kjørte med første kjørelæreren)?

post-213150-1271003413,5918_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke kjent fra stedet, men hvis det står vikepliktskilt har du ikke mulighet for å bare "aksellerere og finne en luke" siden de på veien har ingen som helst plikt til å lage en luke om det ikke finnes. Der det er fletteskilt kan du gjøre det, fordi de på veien har plikt til å lage en luke. Dersom du ikke kan komme deg inn på veien da uten å hindre eller forstyrre de som er der, så må du stoppe og vente til det er en luke som er stor nok til å kjøre rett inn og aksellerere på veien.

Jeg ville nok kjørt opp så langt at jeg kan se veien bakover. Dersom det da er en luke, så er det bare å peise på og komme seg inn, men om det ikke er en luke der, så er man nødt til å vente til det faktisk kommer en. Du har ikke lov til å presse seg inn på veien mellom to biler dersom det ikke er plass nok til at den som da kommer bak deg ikke behøver å verken bremse eller tenke på å bremse for deg.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner heller ikke stedet, men jeg må si det høres rart ut at du bør akselerere opp i 80, for så å finne en luke.

Hva om det ikke er en luke? Da må du jo bråstoppe for å ikke kjøre av veien.

Bilene som kommer fra Vei A kan jo hjelpe deg inn på veien hvis de er greie, men de har ikke plikt til det siden det er du som har vikeplikt.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Var redd jeg ikke forklarte bra nok, men dere forstod hva jeg mente.

Var kanskje et dumt spørsmål, når jeg tenker meg om. Ble bare så forvirret når kjørelæreren sa jeg skulle tenke på det som et vanlig aksellerasjonsfelt. Jeg liker ikke å ta sjanser når trafikken går så fort, og jeg ikke er noen ekspert på å beregne luker og sånt.

Du har nok rett i at det bare er 60 der cozmos, men akkurat der er det ikke aaaalle som følger fartsgrensen... :p

Jeg tror vi bare konkluderer med at kjørelæreren min var retard, og at jeg heller følger reglene og bruker litt fornuft?

Lenke til kommentar

Den veien er grusom. Jeg kjører der hver dag (på hovedveien, rett inn i tunnelen), og skriker nesten hver gang det plutselig kommer biler fra høyre som skal inn i mitt felt. For den sideveien er kort, regner med kanskje 30 meter før den går inn på hovedveien. Det er 60 sone der ja, men de fleste holder 70-80. Men de som kjenner akkurat den veien pleier å holde til venstre inn i tunnelen slik at de som kommer opp den veien skal komme seg inn.

Hvis jeg ligger i høyre så pleier jeg å slippe de inn, selv om det er vikepliktskilt der, men det er ikke mange som stopper opp for å vente på luke, de fleste bare gasser på for å komme seg inn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...